Opinió

Remunicipalitzar la brossa

L’Ajuntament de Cambrils renovarà el contracte del servei d’escombraries amb Secomsa Cambrils SL (Serveis Comarcals Mediambientals), empresa propietat del Consell Comarcal. No s’ha generat cap debat sobre alternatives a continuar externalitzant aquest servei, no s’ha engegat cap estudi al respecte i simplement es repeteixen models. Precisament ens trobem en una època de replantejaments, i són nombrosos els ajuntaments de l’àrea metropolitana dirigits per coalicions d’esquerres que estudien remunicipalitzar el servei. Igual que va passar amb el servei d’aigua, durant els anys 90 tota una sèries d’empreses privades i públiques van anar absorbent un servei que sempre havia estat municipal. Els suats arguments que l’externalització i la privatització suposen un estalvi, es desmunten amb auditories com les que estan impulsant ajuntaments com el de Badalona, on es calcula que l’estalvi seria del 20%. Mataró, Castelldefels, Ripollet, Igualada... han engegat estudis sobre com es produeix la gestió d’aquest servei, que té un interès públic de primer ordre. En el cas de Barcelona, es va destapar una estafa de 800.000 euros mentre que a Badalona va ser de 12,8 milions en 5 anys. Tots dos casos estan en mans de l’empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), multinacional de la qual el principal accionista és el multimilionari mexicà Carlos Slim. Per la seva banda, el consistori de Castelldefels ja ha aprovat rescindir el contracte amb l’empresa Sersa, i calculen que l’estalvi (en no pagar IVA) arribarà a 3 milions d’euros en 10 anys, més l’estalvi del marge empresarial d’un 4%. Igual que succeeix en tants municipis, a Castelldefels el contracte amb l’empresa de neteja i residus ocupa la part més important del pressupost municipal.
Les irregularitats amb la concessió de la planta de recollida d’olis d’Alcover en mans d’una empresa que havia fet donacions a fundacions de CiU, la presumpta comissió del 6% del servei municipal que cobrava l’exalcalde de Torredembarra, Daniel Massagué (CiU), la investigació sobre el contracte de FCC de 2009 amb l’Ajuntament de Reus (PSC, ERC, IC) o el cas de les presumptes irregularitats de l’abocador de Tivissa i la família Pujol, fan pensar que el sector de la brossa fa molta pudor. Igual que altres serveis privatitzats, existeixen vincles evidents entre els lobbys empresarials i la classe dirigent, camuflats darrere el mantra que tota gestió privada és més barata. L’externalització ha provocat una manca de control de la gestió, no existeix transparència i desapareix la supervisió democràtica d’un servei que resulta multimilionari. Quan el mateix Tribunal de Comptes de la Generalitat calcula que l’estalvi en la gestió directa d’aquests servei seria d’un 17%, a Cambrils no existeix cap debat sobre el tema. Aquí, sense plantejar canvis en profunditat, seguim buscant la fórmula de la Coca-cola per evitar que el deute no s’enfili més de com està. A la darrera campanya electoral, aquest debat, com en el cas del servei de l’aigua, no va captar l’atenció de les nombroses llistes que es presentaven a les eleccions. Amb l’actual Llei de Transparència de 2014, a la web de Secomsa hi haurien d’aparèixer, entre d’altres, les retribucions dels alts càrrecs, però, alerta: la pàgina de Secomsa Cambrils SL –presidida pel regidor Antonio Laguna (CiU)– encara està en construcció. Una empresa pública que gestiona més de 3 milions d’euros sense web pròpia, no cal dir res més.

Destacat: Quan el mateix Tribunal de Comptes de la Generalitat calcula que l’estalvi en la gestió directa d’aquests servei seria d’un 17%, a Cambrils no existeix cap debat sobre el tema