Remunicipalitzar la brossa
LAjuntament de Cambrils renovarà el contracte del servei descombraries amb Secomsa Cambrils SL (Serveis Comarcals Mediambientals), empresa propietat del Consell Comarcal. No sha generat cap debat sobre alternatives a continuar externalitzant aquest servei, no sha engegat cap estudi al respecte i simplement es repeteixen models. Precisament ens trobem en una època de replantejaments, i són nombrosos els ajuntaments de làrea metropolitana dirigits per coalicions desquerres que estudien remunicipalitzar el servei. Igual que va passar amb el servei daigua, durant els anys 90 tota una sèries dempreses privades i públiques van anar absorbent un servei que sempre havia estat municipal. Els suats arguments que lexternalització i la privatització suposen un estalvi, es desmunten amb auditories com les que estan impulsant ajuntaments com el de Badalona, on es calcula que lestalvi seria del 20%. Mataró, Castelldefels, Ripollet, Igualada... han engegat estudis sobre com es produeix la gestió daquest servei, que té un interès públic de primer ordre. En el cas de Barcelona, es va destapar una estafa de 800.000 euros mentre que a Badalona va ser de 12,8 milions en 5 anys. Tots dos casos estan en mans de lempresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), multinacional de la qual el principal accionista és el multimilionari mexicà Carlos Slim. Per la seva banda, el consistori de Castelldefels ja ha aprovat rescindir el contracte amb lempresa Sersa, i calculen que lestalvi (en no pagar IVA) arribarà a 3 milions deuros en 10 anys, més lestalvi del marge empresarial dun 4%. Igual que succeeix en tants municipis, a Castelldefels el contracte amb lempresa de neteja i residus ocupa la part més important del pressupost municipal.
Les irregularitats amb la concessió de la planta de recollida dolis dAlcover en mans duna empresa que havia fet donacions a fundacions de CiU, la presumpta comissió del 6% del servei municipal que cobrava lexalcalde de Torredembarra, Daniel Massagué (CiU), la investigació sobre el contracte de FCC de 2009 amb lAjuntament de Reus (PSC, ERC, IC) o el cas de les presumptes irregularitats de labocador de Tivissa i la família Pujol, fan pensar que el sector de la brossa fa molta pudor. Igual que altres serveis privatitzats, existeixen vincles evidents entre els lobbys empresarials i la classe dirigent, camuflats darrere el mantra que tota gestió privada és més barata. Lexternalització ha provocat una manca de control de la gestió, no existeix transparència i desapareix la supervisió democràtica dun servei que resulta multimilionari. Quan el mateix Tribunal de Comptes de la Generalitat calcula que lestalvi en la gestió directa daquests servei seria dun 17%, a Cambrils no existeix cap debat sobre el tema. Aquí, sense plantejar canvis en profunditat, seguim buscant la fórmula de la Coca-cola per evitar que el deute no senfili més de com està. A la darrera campanya electoral, aquest debat, com en el cas del servei de laigua, no va captar latenció de les nombroses llistes que es presentaven a les eleccions. Amb lactual Llei de Transparència de 2014, a la web de Secomsa hi haurien daparèixer, entre daltres, les retribucions dels alts càrrecs, però, alerta: la pàgina de Secomsa Cambrils SL presidida pel regidor Antonio Laguna (CiU) encara està en construcció. Una empresa pública que gestiona més de 3 milions deuros sense web pròpia, no cal dir res més.
Destacat: Quan el mateix Tribunal de Comptes de la Generalitat calcula que lestalvi en la gestió directa daquests servei seria dun 17%, a Cambrils no existeix cap debat sobre el tema
Les irregularitats amb la concessió de la planta de recollida dolis dAlcover en mans duna empresa que havia fet donacions a fundacions de CiU, la presumpta comissió del 6% del servei municipal que cobrava lexalcalde de Torredembarra, Daniel Massagué (CiU), la investigació sobre el contracte de FCC de 2009 amb lAjuntament de Reus (PSC, ERC, IC) o el cas de les presumptes irregularitats de labocador de Tivissa i la família Pujol, fan pensar que el sector de la brossa fa molta pudor. Igual que altres serveis privatitzats, existeixen vincles evidents entre els lobbys empresarials i la classe dirigent, camuflats darrere el mantra que tota gestió privada és més barata. Lexternalització ha provocat una manca de control de la gestió, no existeix transparència i desapareix la supervisió democràtica dun servei que resulta multimilionari. Quan el mateix Tribunal de Comptes de la Generalitat calcula que lestalvi en la gestió directa daquests servei seria dun 17%, a Cambrils no existeix cap debat sobre el tema. Aquí, sense plantejar canvis en profunditat, seguim buscant la fórmula de la Coca-cola per evitar que el deute no senfili més de com està. A la darrera campanya electoral, aquest debat, com en el cas del servei de laigua, no va captar latenció de les nombroses llistes que es presentaven a les eleccions. Amb lactual Llei de Transparència de 2014, a la web de Secomsa hi haurien daparèixer, entre daltres, les retribucions dels alts càrrecs, però, alerta: la pàgina de Secomsa Cambrils SL presidida pel regidor Antonio Laguna (CiU) encara està en construcció. Una empresa pública que gestiona més de 3 milions deuros sense web pròpia, no cal dir res més.
Destacat: Quan el mateix Tribunal de Comptes de la Generalitat calcula que lestalvi en la gestió directa daquests servei seria dun 17%, a Cambrils no existeix cap debat sobre el tema