Cultura

Festival Internacional de Música

La gestió del Festival de Música tornarà a licitar-se, però mantenint el model de l'any passat

L'Ajuntament treu a licitació un contracte de dos anys més dos de pròrroga i farà una aporació de 230.000 euros anual perquè es dugui a terme una programació d'entre 10 i 12 concerts de petit, mitjà i gran format

Per Andreu Dalmau

El concert de Gossos va ser un dels que va congregar més públic en l'edició de l'any passat
El concert de Gossos va ser un dels que va congregar més públic en l'edició de l'any passat | Lluís Rovira i Barenys

L'Ajuntament ha tret a licitació la gestió integral del Festival Internacional de Música de Cambrils (FIMC) pels propers dos anys i dos més de pròrroga. L'externalització torna a ser l'eina emprada pel govern municipal per organitzar aquest esdeveniment després que l'any anterior el consistori s'hagués de fer càrrec de la gestió in extremis com a conseqüència de la renúncia de Clipper's Live a l'any de pròrroga del contracte que li corresponia. La tornada de la gestió privada, que ja havia estat anunciada, es fa amb l'objectiu d'alliberar feina al departament de Cultura i de professionalitzar la gestió del Festival que, el 2025, arribarà a la seva 50a edició.

El pressupost global del festival pels pròxims quatre anys serà de 1.840.000 euros amb IVA: 460.000 euros per cadascuna de les properes quatre edicions del FIMC. L'Ajuntament farà una aportació de 230.000 euros anual per fer més rendible el festival, tal com s'havia fet entre els anys 2021 i 2023. Es preveuen 145.000 euros en ingressos per venda d'entrades i 100.000 euros en ingressos per subvencions d'administracions superiors, entre altres. El mateix regidor de Cultura, Jordi Barberà, reconeixia en el ple del passat 29 de novembre que hi haurà concerts “deficitaris” i que també n'hi hauran d'on l'empresa “pot treure benefici”, però que no tindrà res a veure amb “els caixets desproporcionats com els que hi havia fins ara”.

Pel que fa a la programació, serà responsabilitat de l'empresa la contractació artística que haurà d'incloure entre 10 i 12 espectacles musicals de petit, mitjà o gran format. El pressupost mínim per a la contractació artística es de 150.000 euros i l'Ajuntament farà una valoració dels artistes escollits per l'empresa, estimant especialment la inclusió d'artistes vinculats a Cambrils i al territori. “L'administració pública ha de fomentar la curiositat i que el fet d'anar al FIMC no sigui anar només a un concert d'un artista que ja funciona de manera industrial”, manifestava Barberà. Els espectacles s'hauran de programar entre els mesos de juliol i agost en funció de la disponibilitat dels artistes. L'objectiu de l'Ajuntament, segons Barberà, és fer “un híbrid” entre les coses positives que tenia el festival antigament i el festival més contemporani: “entenc que no tothom pot compartir el model de Festival, però per això ens presentem a les eleccions, fem pactes de govern i tirem endavant uns projectes amb unes finalitats o unes altres”.

Parc del Pinaret, escenari principal

L'escenari principal del Festival serà el Parc del Pinaret, on s'hauran de programar un mínim de 5 concerts –dos més que l'any passat– el màxim concentrats possibles per reduir el nombre de dies de tancament d'un espai públic. La instal·lació de l'escenari i altres estructures necessàries aniran a càrrec de l'empresa i hauran de ser acceptades pels serveis tècnics de l'Ajuntament. En funció del disseny de l'espai per a cada concert, l'aforament al Parc del Pinaret pot arribar a ser de 4.900 espectadors, combinant entrades de peu o de seient.

El plec de condicions també obliga a programar un concert inicial gratuït a la façana litoral del municipi, tal com ja es va fer l'any passat amb l'actuació de les Balkan Paradise Orchestra. Altres localitzacions previstes i que ja es van fer servir en l'edició de l'any passat seran el Parc del Pescador –aforament per 450 persones assegudes o 1.000 persones dretes– i la Torre del Llimó –180 persones assegudes–, a més d'altres localitzacions que l'empresa adjudicatària podrà proposar i que l'Ajuntament haurà d'aprovar.

El consistori també es reserva la possibilitat d'incloure fora de la licitació i a càrrec del pressupost municipal algun concert o esdeveniment especial que s'haurà d'incloure en la difusió del Festival.

L’Apunt

El cost de la campanya «Fam de Cultura»

El regidor de Cultura també va tenir ocasió de donar les dades del cost de la campanya “Fam de Cultura”, tal com li havia demanat l'oposició. Amb motiu d'aquesta iniciativa, l'Ajuntament ha instal·lat 160 banderoles pel cost de 2.866 euros i ha maquetat, imprès i repartit 12.000 diaris –la intenció és que se n'imprimeixin 15.000 unitats en el futur perquè es va fer curt– per 4.456 euros. Una inversió total de 7.322 euros. El regidor Barberà creu que “són uns diners ben invertits” i va afirmar que estaran atents a l'impacte que pot tenir en l'assistència als espectacles i a la recaptació de taquilla.

Comenta aquest article