Informació general

Infraestructures

Enric Daza, regidor d'Urbanisme: «L'estudi de l'Eix Cívic és una eina perquè l'Ajuntament vagi fent passes cap a aquest gran espai verd»

Pel que fa a l'adequació de l'entorn de l'antiga estació, un 30% dels 300.000 euros de pressupost, tindran un caràcter provisional ja que està dins del sòl que pertany a Adif

Per Berta Ruiz

Aspecte de l'antic traçat ferroviari a l'alçada de Cambrils Badia
Aspecte de l'antic traçat ferroviari a l'alçada de Cambrils Badia | Lluís Rovira i Barenys

"L'estudi de l'Eix Cívic és un projecte horitzó, perquè és intervenir a tot l'antic traça ferroviari. És un primer estudi que ha de marcar la línia de tot el que ha de ser aquest eix que ens passa pel mig de la població en horitzontal –els 8 quilòmetres que van des de Mont-roig fins a Salou– i que s'ha de convertir en un espai verd i cívic, amb un passeig per a les persones, amb un carril bici i zones de pícnic. L'objectiu és que totes les parts del darrere que donaven a l'antiga infraestructura doncs recosir-les i integrar-les dins de l'espai cívic; també donar continuïtat als carrers i marcar els punts d'encreuament, així com la mobilitat i les bosses d'aparcament. Pel que fa als sectors que ens queden per desenvolupar, el que fem és ubicar tant els equipaments com les zones verdes que aniran en aquest Eix Cívic". Amb aquestes paraules definia el regidor d'Urbanisme, Enric Daza, a revistacambrils.cat l'ambiciós projecte que ha de canviar la fesomia de l'antic traçat ferroviari que travessa el municipi.

Eix Cívic de Llevant amb la nova infraestructura del tramvia i l'Eix Cívic de Ponent amb una via verda

"Aquest Eix Cívic té un component especial" ha dit Daza. "Perquè haurem d'integrar, en el moment que s'impulsi el tramvia per part de la Generalitat. No obstant, el protagonisme principal l'ha de tenir aquest espai verd ampliat. Ho separem d'aquesta manera: l'Eix Cívic de Llevant per una banda, on presumiblement s'ha de tirar endavant aquesta infraestructura nova del tramvia i, per altra banda, l'Eix Cívic de Ponent que té un caràcter més de via verda, amb una finalització d'aquesta a la futura plaça de l'estació. Molta gent ja l'està anomenant la plaça de l'antiga estació i per tant, tot i que encara s'ha de produir un desmantellament i hem de veure realment la solució urbanística definitiva. Tot apunta que serà amb aquesta via verda que també anirà ampliada, recosida amb un passeig i connectada amb allò que volen fer les poblacions que tenim a ponent com són Mont-roig i Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant".

Possible finançament amb fons europeus

El futur de tot plegat, tal com ha insistit el regidor d'Urbanisme, passa per la decisió de tercers –Adif i Ferrocarrils de la Generalitat– per dissenyar com quedarà tot l'antic traçat ferroviari. "L'estudi exhaustiu que van fer dues empreses –i que estem analitzant– ens marca el camí de com anar actuant i quines passes fer perquè aquest Eix Cívic sigui una realitat". Sobre el finançament, el regidor d'Urbanisme s'ha referit els fons Next Generation de la Unió Europea per tal d'accedir a possibles subvencions ja sigui del total de l'obra o bé dels trams urbans més necessaris. "És una eina perquè l'Ajuntament vagi fent passes cap a aquest gran espai verd per al gaudi del ciutadà. Un projecte transversal juntament amb l'N-340 que, a futur, és un repte per anar pacificant, integrant i creant més espais verds". 

Un 30% de l'adequació de l'entorn de l'antiga estació serà de caràcter provisional

D'altra banda, aquest passat mes de juny, l'equip de govern municipal aprovava el projecte d'adequació de l'entorn de l'antiga estació de tren –amb un pressupost de 300.000 euros–, per tal d'unir les avingudes de Josep Vidal i Barraquer i la de l'Horta de Santa Maria. Les obres d'aquest projecte –que actualment està en exposició– tindran un caràcter provisional, a l'espera quin futur es decideix per a l'antic traçat ferroviari. Segons ha detallat el regidor d'Urbanisme, Enric Daza, a revistacambrils.cat "estem parlant amb Adif per tal que, a l'igual que vam fer amb l'adequació dels passos provisionals, ens doni l'autorització i, un cop adjudicat el projecte ho puguem tirar endavant".

"Tindrem un equipament (Teatre Auditori) que abans estava d'esquena a aquest espai i que ara quedarà obert a aquesta gran plaça i espai verd per als veïns"

Tal com ha indicat Daza, dels 300.000 euros de pressupost que costa l'arranjament de la zona de l'antiga estació, hi ha una part –al voltant d'un 30% aproximadament– que és el que afecta a la intervenció provisional dins del sòl que pertany a Adif. Aquest 30% tindrà aquest caràcter provisional i s'implementarà una solució similar als passos provisionals. "En un 70% del projecte, l'obra quedarà definitiva –amb la connexió dels passejos, la redistribució del trànsit, la intervenció a la rotonda de l'avinguda de la Llosa; mentre que el 30% –del sòl que pertany a Adif– farem una intervenció mínima amb la col·locació de planxes de formigó que es posen entrevies per tal de creuar. Algunes coses seran aprofitables i, d'altres, el propi desmantellament ho anirà pacificant i adaptant per tal de tenir aquesta plaça verda que en un costat tocarà a l'avinguda de Josep Vidal i Barraquer i al barri de l'Eixample i, per l'altre costat, connectarà amb l'avinguda de l'Horta de Santa Maria i també per la part de darrere de l'Auditori. Tindrem un equipament que abans estava d'esquena a aquest espai i que ara quedarà obert a aquesta gran plaça i espai verd per als veïns".

 

Comenta aquest article