Reportatge

El segle XIX. L’estructuració del municipi actual i les primeres planificacions

Per Manel Tarés




El barri mariner va créixer molt al llarg del segle XIX al voltant de la torre de guaita (al fons de la imatge, sense el pis superior)
| FOTOGRAFIA PIÑOL / ARXIU FRANCESC COLOM
A principis del segle XIX Cambrils sobrepassava la xifra dels dos mil habitants. El barri mariner es va desenvolupar molt durant aquesta centúria i va passar dels 400 habitants de 1835 al miler del 1910, ben bé un terç de la població total. El 1879 l’alcalde “creía oportuno proponer nuevos solares para su venta” en aquest sector, a causa de la forta demanda. Malgrat el creixement del barri de la Platja, en el conjunt del municipi la població només va créixer en mil persones al llarg del segle, cosa que no va promocionar l’expansió urbana, que va continuar pels flancs oberts durant el segle anterior. Aquesta no es va revifar fins a principis del segle XX. L’any 1900 el municipi comptabilitzava uns 680 edificis, un 70 per cent més que a finals del segle XVIII, és a dir que va augmentar més el nombre de cases respecte al d’habitants censats. Tanmateix, les dades s’han d’agafar amb pinces, ja que poden amagar importants desviacions que caldria estudiar amb cura. És en aquest segle quan es configura l’estructura administrativa de l’actual municipi, amb una superfície de 35 km2. El punt de partida és el decret de 7 de març de 1842, quan el terme de Cambrils incorpora els termes i quadres de Vilafortuny, Vilagrassa, Mas del Bisbe, Teixells i la Plana. L’annexió no va implicar, però, cap augment del contingent humà. Per exemple, Vilafortuny aplegava a penes 32 habitants l’any 1835, repartits per masos, mentre que el Mas del Bisbe i Vilagrassa restaven deshabitats.

Les tesis higienistes del segle anterior van recobrar força en aquesta època: el municipi va ser descrit en termes negatius per diversos autors: el viatger francès Bourgoing deia que era una localitat insana i el geògraf Madoz deia que la vila es trobava fonda, cosa que li privava de la circulació lliure del vent. El reusenc Jaume Ardèvol deia, el 1820, que la Platja era el lloc més malsà, ja que s’hi evaporaven emanacions mortíferes. Allò que denunciaven aquests autors era el règim endèmic d’algunes malalties causades pels aiguamolls, cosa que ja vèiem durant els dos segles anteriors. A partir de 1853, segons l’historiador local Josep Bertran, es va començar amb l’assecament dels terrenys pantanosos. D’altra banda, durant aquesta època subsistien encara molts trossos de muralla, que els cambrilencs de l’època consideraven “que afean esta villa por el color y suciedad” i ser “una asquerosa guarida de reptiles” (1889). Sens dubte, el clima d’inestabilitat que es va viure al país durant bona part del segle amb motiu de les carlinades va promoure la refortificació de la vila. A inicis de 1834, per exemple, van ser tapiats els carrers de la vila que sortien fora de la muralla, excepte tres portes, les dels extrems del carrer de l’Hospital i la del carrer Major. Bertran afirma que les obres de defensa van absorbir més de les tres quartes parts del pressupost municipal de 1835. Arran d’aquestes mesures defensives que es van prendre en totes tres guerres carlines, actualment ens resta la torre de defensa recentment descoberta al capdamunt del carrer de les Creus, així com el portal del carrer del Castlà. Després d’aquest període bel·licós, el 1876 es van tornar a obrir els carrers de la Concòrdia (Gimbernat) i de les Premses (Castlà). En conseqüència, de mica en mica es van eliminar trossos de murada i es van acabar d’obrir els carrers a la riera, com el carrer de les Parres l’any 1907.



L’edifici del Pòsit (actualment desaparegut) va ser un símbol de l’activitat social dels mariners
| FOTOGRAFIA J. COLOM / ARXIU FRANCESC COLOM


Els sectors de consolidació urbanística al llarg d’aquest segle van ser, a banda del barri mariner, el raval de les Premses (actuals carrers de Foix, de Sant Plàcid i de Sant Josep), el sector de la plaça de la Presó (actualment de Marianao) i el carrer de la Verge del Camí. El carrer de les Creus ja estava del tot ocupat a mitjan segle XIX i l’any 1890 es va obrir el carrer de Rovira, mentre que es va consolidar definitivament el raval de les Premses amb l’entrada en funcionament del col·legi religiós l’any 1886, posteriorment ocupat pels germans de La Salle.

Moltes obres es van realitzar per iniciativa o col·laboració de les elits locals de l’època, les famílies Vidal, Roig, Samà i Rovira, entre d’altres. Actualment encara no coneixem en detall aquest procés de mecenatge urbanístic –que ja es detecta al segle XVIII– tot i que existeix un estudi en marxa que aborda la qüestió. El cert és que amb aquest model de promoció es va poder finançar bona part de l’obra pública, però d’altra banda les directrius en matèria urbanística les fixava una minoria que detentava un fort poder fàctic i presentava els seus propis interessos, molt distants als de la resta de la ciutadania. D’altra banda, la construcció del ferrocarril, inaugurat el 1867, va propiciar la formació d’una nova barriada als voltants de l’estació, on s’hi comptabilitzaven 17 habitants l’any 1916. La via del tren es va convertir des de llavors en un nou límit i condicionant urbanístic, una barrera psicològica que va ordenar el municipi en dos sectors amb dinàmiques distintes. També va començar a prendre importància, lentament, la planificació d’infraestructura pública municipal. Bertran explica que l’enllumenat públic va arribar, de manera molt parcial, el 1843, primer d’oli i després de petroli. Al barri de la Platja les innovacions arribaven sempre uns anys més tard. D’altra banda, la xarxa d’aigua es va construir el 1889, després d’un periple que havia durat quinze anys en què l’Ajuntament va fer mans i mànigues per recaptar prou capital per construir-la, segons explica amb detall Ortiga. Altres obres destacables d’aquesta època són la profunda reforma de l’església de Santa Maria (1894-1896) i la construcció de la primera església de Sant Pere (1854-1864).
§ Bibliografia§ • ALOGUÍN, Ramon: Guia de fortificacions de Tarragona. Col·legi d’Arquitectes de Catalunya. Tarragona, 1998
• BERTRAN, Josep: Aspectes sòcio-econòmics del segle XIX i inicis del XX a Cambrils. El Mèdol. Tarragona, 1992
• BOLÒS, Jordi: Els orígens medievals del paisatge català. Publicacions de l’Abadia de Montserrat. Barcelona, 2004
• DIVERSOS AUTORS: La vil·la romana de la Llosa, 10 anys d’investigació arqueològica. Ajuntament de Cambrils. Cambrils, 2001
• ORTIGA, Ramon: Història gràfica de Cambrils. Edicions El Mèdol. Tarragona, 1991
• ORTUETA, Elena de: “El carrer i la casa”, Kesse: Cercle d’Estudis Històrics i Socials Guillem Oliver núm. 31 (abril 2000), p.4-6
• PAGAROLAS, Laureà: Els Gimbernat i el Cambrils del segle XVIII. Ajuntament de Cambrils. Cambrils, 1985
• PALET, Josep M.: “L’organització del paisatge agrari al Penedès i les centuriacions del territori de Tàrraco: estudi arqueomorfològic” dins de Territoris antics a la Mediterrània i a la Cossetània oriental. Generalitat de Catalunya (2003), p. 211-229
• TARÉS, Manel: “La Carlania: un llegat excepcional per conèixer”, Revista Cambrils núm. 405 (abril 2005), p. 54-57
• VIDIELLA, Montserrat: Onomàstica de Cambrils i del seu terme municipal. Ajuntament de Cambrils. Cambrils, 2000

La construcció d'una ciutat (II): De la primera meitat del segle XX al Pla d'Ordenació Urbana de 2005

Comenta aquest article