Opinió

Les virtuts de l’anar a peu

L’equip redactor del POUM ha deixat ben clar que la mobilitat urbana serà un dels reptes a superar en el Cambrils del futur. Com és de suposar, la solució passa perquè l’Ajuntament faci una important inversió en serveis i apliqui una sèrie de mesures. Però no oblidem que també cal que nosaltres fem un cert canvi dels nostres hàbits i utilitzem alternatives a l’ús indiscriminat del cotxe. És una evidència que hi ha manca de pàrquings i que s’han fet carrers sense suficient espai per circular i aparcar correctament o que fa relativament pocs anys que encara es construïen edificis sense pàrquings subterranis. Però no podem pretendre que amb el ritme de creixement del nombre de vehicles (acostant-nos a una mitjana d’un vehicle per habitant), unit a l’estacionalitat de Cambrils, no s’arribi a un autèntic col·lapse circulatori. Això és del que alertava l’expert Ole Thorson en una xerrada que va fer a Cambrils, en què va defensar els drets dels vianants i de l’ús del transport públic. Tanmateix, les ganes que podem tenir per utilitzar aquests serveis col·lectius encara no es corresponen amb l’oferta que existeix avui en dia. Ole Thorson se sorprenia que s’hagués costruït un polígon industrial sense cap mena de transport públic que l’uneixi amb el nucli urbà, i segur que s’exclamaria quan comprovés els elevats preus dels bitllets, la freqüència irregular, els retards, la manca d’informació de les parades i altres sorpreses amb què et pots topar viatjant amb bus.

Pel que fa a les comunicacions amb els municipis veïns, cada dia es fa més necessari dissenyar una xarxa de transport interurbà que uneixi de forma eficient tot el Camp de Tarragona. No parem de sentir que som la segona àrea metropolitana de Catalunya, però ja ens agradaria tenir la meitat dels mitjans que hi ha a les comarques barcelonines per cobrir distàncies com podrien ser entre Cambrils i Valls o la Selva i Tarragona. A la sessió del POUM a la qual faig referència, es va justificar que no s’implantarà el tramvia del Camp perquè encara no resultava rentable. Jo em pregunto: on són els beneficis dels anys que porten sobreutilitzant el trajecte de tren Cambrils-Barcelona? Segur que molts cambrilencs recordem jornades en què hem fet el trajecte des de Barcelona (o a l’inrevés) drets perquè el nombre de vagons era irrisori. Em pregunto quina opinió es deuen fer del nostre país els turistes europeus embotits dins d’aquells vagons a rebossar de gent, per on encara tenen la barra de fer-hi passar el revisor a cobrar el bitllet. Quant al servei d’autobús, ha millorat el ridícul horari que ens unia amb Reus, però encara són sorprenents els abusius preus per traslladar-se fins a Tarragona. Abans que es posés de moda tot això de la sostenibilitat, els Quico, el Cèlio, el Noi i el Mut de Ferreries, ja ens recordaven les virtuts de l’anar a peu. Potser n’haurem de prendre nota.