Ciutadans informats, ciutadans participatius
La informació ha esdevingut duna immediatesa absoluta. Els suports tradicionals com el paper, la televisió o la ràdio shan vist destronats per al irrupció de la informació a través de la xarxa.
Lera digital i lanomenada revolució web 2.0, han aportat uns ingredients que han canviat del tot la recepta informativa. Per una banda lanomenada generació digital ja no necessita dun aprenentatge en úsos tecnològics, ja estan immersos en els hàbits de les noves tecnologies. La informació ha migrat de les mans duns pocs als teclats de milions dordinadors, a través del fenomen dels blogs, de la participació en fòrums, diniciatives informatives fetes únicament per lectors, o especialment, de les xarxes socials. Tots aquests factors han convertit el lector o les audiències en una nova espècie anomenada usuari o superusuari. A més no cal tenir grans inversions en tecnologia, en molts casos la pròpia xarxa et facilita el programari per poder editar i publicar la informació o intervenir en la que publiquen altres, i a més, pots fer-ho en múltiples plataformes, utilitzant text, imatge, audio o video.
Shan aixecat veus apocalíptiques, que amb un excés de paternalisme ens vaticinen uns perills fatals pel que suposa laccés de tothom a publicar informació. Però el camí sembla irreversible i, possiblement, els mateixos que ens avisen dels perills són els que abans decidien què calia publicar i com fer-ho. De moment internet sembla haver esquivat els interessos dels grans grups mediàtics i dels omnipresents poders fàctics.
LAssociació Cultural Revista Cambrils edita cada mes Revista Cambrils i ho fa des de lany 1953 i ho farà tots els anys que els subscriptors vulguin. Però des de lany 1996, data en que vam posar un peu a la xarxa, aquesta entitat es va afegir a la revolució digital. Més encara quan, des de fa quatre anys -com passa el temps-, es va engegar el projecte deditar el primer diari de Cambrils, i ho va fer en format digital.
Potser la forma és molt diferent a la de la revista mensual en paper, però lingredient principal segueix sent el mateix: una informació local tractada amb rigor i amb el coneixement que en podem tenir i oferir des de la proximitat. Tots els altres ingredients serien absurds si no hi hagués aquesta base duna informació potent i delaboració pròpia.
Segurament no tenim els mitjans que voldríem, però comptem amb el suport inestimable de molts ciutadans, que ens segueixen i ens informen, i fins i tot, ens recomanen. No ha calgut ni un fulletó publicitari, ni anuncis, ni un euro en màrqueting. Hem crescut i ens hem fet un espai considerable gràcies a la implicació ciutadana i gràcies al boca orella entre els nostres lectors, i també, gràcies a la pròpia essència de la xarxa, amb els cercadors de notícies i les inaturables xarxes socials com Facebook.
També som conscients que no és de lagrat de tothom la fórmula que hem tirat endavant i no han estat poques les sogues que sovint veiem rondar prop del nostre coll i les que encara ens rondaran per intentar fer-nos trontollar. No fem res que no facin els grans diaris digitals del país, però la proximitat ens fa, segurament, més fàcilment bombardejables. Avui és un altre dia daquells especials en la trajectòria de Revista Cambrils. Fem un pas més endavant, amb un diari més potent, més atrevit, amb la idea, creiem que honesta i necessària, de potenciar una ciutadania informada i participativa.
Marcel Blàzquez és President de lAssociació Cultural Revista Cambrils
Lera digital i lanomenada revolució web 2.0, han aportat uns ingredients que han canviat del tot la recepta informativa. Per una banda lanomenada generació digital ja no necessita dun aprenentatge en úsos tecnològics, ja estan immersos en els hàbits de les noves tecnologies. La informació ha migrat de les mans duns pocs als teclats de milions dordinadors, a través del fenomen dels blogs, de la participació en fòrums, diniciatives informatives fetes únicament per lectors, o especialment, de les xarxes socials. Tots aquests factors han convertit el lector o les audiències en una nova espècie anomenada usuari o superusuari. A més no cal tenir grans inversions en tecnologia, en molts casos la pròpia xarxa et facilita el programari per poder editar i publicar la informació o intervenir en la que publiquen altres, i a més, pots fer-ho en múltiples plataformes, utilitzant text, imatge, audio o video.
Shan aixecat veus apocalíptiques, que amb un excés de paternalisme ens vaticinen uns perills fatals pel que suposa laccés de tothom a publicar informació. Però el camí sembla irreversible i, possiblement, els mateixos que ens avisen dels perills són els que abans decidien què calia publicar i com fer-ho. De moment internet sembla haver esquivat els interessos dels grans grups mediàtics i dels omnipresents poders fàctics.
LAssociació Cultural Revista Cambrils edita cada mes Revista Cambrils i ho fa des de lany 1953 i ho farà tots els anys que els subscriptors vulguin. Però des de lany 1996, data en que vam posar un peu a la xarxa, aquesta entitat es va afegir a la revolució digital. Més encara quan, des de fa quatre anys -com passa el temps-, es va engegar el projecte deditar el primer diari de Cambrils, i ho va fer en format digital.
Potser la forma és molt diferent a la de la revista mensual en paper, però lingredient principal segueix sent el mateix: una informació local tractada amb rigor i amb el coneixement que en podem tenir i oferir des de la proximitat. Tots els altres ingredients serien absurds si no hi hagués aquesta base duna informació potent i delaboració pròpia.
Segurament no tenim els mitjans que voldríem, però comptem amb el suport inestimable de molts ciutadans, que ens segueixen i ens informen, i fins i tot, ens recomanen. No ha calgut ni un fulletó publicitari, ni anuncis, ni un euro en màrqueting. Hem crescut i ens hem fet un espai considerable gràcies a la implicació ciutadana i gràcies al boca orella entre els nostres lectors, i també, gràcies a la pròpia essència de la xarxa, amb els cercadors de notícies i les inaturables xarxes socials com Facebook.
També som conscients que no és de lagrat de tothom la fórmula que hem tirat endavant i no han estat poques les sogues que sovint veiem rondar prop del nostre coll i les que encara ens rondaran per intentar fer-nos trontollar. No fem res que no facin els grans diaris digitals del país, però la proximitat ens fa, segurament, més fàcilment bombardejables. Avui és un altre dia daquells especials en la trajectòria de Revista Cambrils. Fem un pas més endavant, amb un diari més potent, més atrevit, amb la idea, creiem que honesta i necessària, de potenciar una ciutadania informada i participativa.
Marcel Blàzquez és President de lAssociació Cultural Revista Cambrils