Opinió

150 anys de l’Eixample de Cerdà

L’acumulació creixent d’activitats urbanes a l’interior dels antics closos emmurallats i les pèssimes condicions higièniques en aquells sectors més congestionats van crear, a partir del segle XVIII, un corrent d’opinió a favor de la demolició de les muralles de les ciutats i l’expansió generosa del tramat urbà més enllà d’aquestes. Cap al 1850, l’interior emmurallat de Barcelona aplegava 150.000 persones, una de les densitats de població més altes d’Europa. La ciutat estava envoltada per un ampli cinturó de camps, on pesava la prohibició –imposada pel règim militar– d’edificar al llarg de tota la distància que quedés a tret de canó. Una ordre reial de 1854 va posar fi a aquesta constricció ofegadora, ja que atorgà el permís oficial per enrunar les muralles. Llavors, l’Ajuntament de Barcelona i el Ministeri de Foment van encarregar, independentment, els estudis per iniciar l’eixample urbanístic de la ciutat. Finalment, el Ministeri va imposar, a cop de decret, la seva opció, encarregada encertadament a l’enginyer Ildefons Cerdà. Ara fa 150 anys, el 7 de juny de 1859, s’aprovava el Pla de Reforma i Eixample de Barcelona.

Gràcies als recursos obtinguts de l’herència familiar, Cerdà va poder dedicar mitja vida a idear un pla urbanístic modern per a Barcelona i va recollir les seves idees en la Teoría general de la urbanización (1867), una important aportació al pensament urbanístic internacional. Malgrat tot, la seva vàlua va ser reconeguda tardanament, a causa de les vicissituds per les quals va haver de passar el seu projecte i pel tradicional aïllament de la producció peninsular dels circuits intel·lectuals internacionals. El treball de Cerdà va ser pioner: va desenvolupar nous instruments de planificació, va estudiar el problema des d’una perspectiva analítica i empírica, i va tindre una profunda vocació social, a més de considerar multitud de variables (fluxos circulatoris, condicions higièniques, localització de serveis i indústries, integració del ferrocarril, etc.) en una escala d’estudi enorme, que depassava els límits del municipi barceloní d’aleshores. La construcció de l’Eixample de Barcelona va prendre embranzida a partir dels anys 1870, quan el projecte d’urbanització va ser entès com una gran oportunitat de negoci i, aviat, d’especulació. Naturalment, aquest afany de guanyar diner més o menys fàcil va tindre conseqüències contra el projecte inicial de Cerdà. El model barceloní (un dels tres grans models europeus de creixement de la ciutat moderna, al costat dels de París i Viena) es va estendre ràpidament a tot l’Estat espanyol. Segons l’urbanista Manuel de Solà-Morales, aquest model va permetre a les ciutats catalanes de finals del segle XIX “convertir-se en ciutats pròsperes i modernes amb un sistema fàcil, econòmic, senzill i relativament simple d’administrar; amb cessió de vials; una delimitació molt clara d’espai públic i d’espai privat; un sistema d’expropiació bastant inqüestionable, i una economia de xarxes de serveis i de claredat de circulació.”

Ara bé, al nostre país, diverses viles i ciutats havien començat a enderrocar muralles bastant abans que la capital catalana: el 1785 Tarragona començava a construir la Rambla Vella i el 1859 es bastia el primer edifici de la Rambla Nova. A Cambrils, les parets del mur de la vila es van començar a ocupar tan aviat com el 1756. Però aquests moviments estaven lluny de la filosofia racionalitzadora i ordenadora que Cerdà va voler imprimir en el seu pla cent anys més tard. Cambrils no veuria el seu primer pla urbanístic fins a la Segona República, redactat per l’arquitecte Antoni Pujol i Sevil el 1934. Tot i que se’n coneix molt poca cosa, es pot afirmar que aquest pla municipal incidia en dos aspectes: la millora de les condicions higièniques (pel qual es proposava redactar un projecte general de clavegueram i construir un nou escorxador) i l’expansió urbana (definia un eixample residencial a la zona de la Pallissa). La guerra va estroncar tots aquests projectes, tret de l’escorxador. No serà fins al 1963 que s’aprovarà el Pla General d’Ordenació Urbana, d’acord amb la Llei del Sòl de 1956. Aquest pla va quedar obsolet molt aviat i el 1968 ja se’n demanava la revisió, que no va veure la llum fins ja entrats en democràcia, el 1975. Aquests dos plans, carregats de deficiències i redactats a la mida dels inversors immobiliaris, van arribar tard, alhora que no van deixar d’obrir expectatives econòmiques, com si es tractés d’una màquina perpètua de creació de sòl. Mentre la trama urbana s’allargava en urbanitzacions vora el mar, sovint sense una adequada planificació urbanística, les necessitats reals d’habitatge quedaven satisfetes amb l’ordenació dels nous sectors d’expansió urbana a la Vila (Eixample, ja als anys quaranta, i la Parellada) i la Platja (Rambla). L’empremta de Cerdà, tot i que diluïda, també s’hi pot endevinar.


Manel Tarés és físic i historiador