Opinió

Aquest mas no és de cartó pedra

L’altre dia vam visitar un mas entre els Tegells i el mas d’en Blai, al capdamunt del terme, de mans del seu propietari, un pagès jove que es guanya la vida amb el conreu de la terra. Amb sorpresa vam comprovar l’antiguitat de l’edifici, amb arcs apuntats a la planta baixa i la presència d’una torre antiga escapçada. Aquella zona del terme havia esdevingut durant l’edat mitjana una mena de senyoria autònoma, però dependent de la vila de Cambrils, caracteritzada per un hàbitat dispers format de masos amb pagesos que cultivaven aquelles terres. En un determinat moment de la història, molts masos –no només els d’aquella zona, sinó altres d’arreu del terme– van ser fortificats, bo i adossant-hi una torre per protegir la família del mas. Bona part dels masos conservats que daten d’època moderna enrere, doncs, presenten vestigis d’una torre d’aquesta mena. En canvi, a partir del segle XIX, sobretot, el camp cambrilenc va experimentar una expansió del poblament i la colonització del territori mitjançant el microparcel·lament de les finques i la construcció de nombrosos masets i cases de pagès. Alguns d’ells són tan petits que només tenen una habitació per desar-hi les eines i un rafal per a l’aixopluc, però d’altres són autèntics habitatges permanents, masos pairals, cases d’estiueig i explotacions agroindustrials. L’abandonament de masos a Cambrils no ha estat tan extens i dramàtic com en molts pobles de l’interior (un fenomen àmpliament visible transitant per qualsevol carretera d’aquelles comarques), però ja fa anys que els nous requeriments de la vida moderna han obligat a realitzar importants intervencions arquitectòniques sobre els edificis.

Ara no voldria iniciar una arenga de les meves sobre la importància del patrimoni històric i la conveniència de preservar l’arquitectura vernacla dels nostres espais rurals (no caldria recordar que amb l’expansió urbana han desaparegut molts masos que s’haurien pogut mantenir perfectament, amb altres usos, si hagués existit prou interès; per cert, salvarem el magnífic mas del Golart de la nova urbanització que construeixen entorn seu?). Avui pot ser més útil centrar l’atenció en les noves construccions que miren de reproduir una determinada idea del que era l’arquitectura tradicional, sobretot en els espais rural i periurbà. Quants masos-restaurants hem vist construïts (o reconstruïts) expressament tot imitant models antics idealitzats? Talment com si estiguessin fets de cartó pedra, sense essència, sense autenticitat. Voleu dir que l’arquitectura contemporània no és capaç de satisfer les necessitats d’aquests nous edificis? Tot plegat fa tuf. Joan Curós, un arquitecte estudiós de les masies catalanes, posa l’exemple d’aquelles parets fetes de pedres unides amb ciment amb una separació prou gran com per revelar ràpidament el seu caràcter postís. Si a aquesta arquitectura folklorista (per anomenar-la d’alguna manera) hi unim elements aliens de forja, ceràmica i fusteria, però posats com a presumptament originals, obtenim un autèntic pastitx. I si això es fa fins al límit, s’obté una arquitectura kitsch, paraula alemanya que podríem traduir com a mal gust, cutre (Marcel Blàzquez va escriure un article fa força anys –potser ni se’n recorda!– on qualificava el kitsch com l’art de l’opulència). És paradoxal, oi? Desestimem tot allò que és antic, malgrat que esmercem importants esforços a imitar-lo (no pas amb els materials adequats, sinó amb vells trucs d’escenografia teatral).

El mas que vam visitar està fet de pedres lligades amb morter de calç reforçat als angles amb carreus de pedra vermella. Estructura fortificada, amb torre, espitlleres i un bonic pati tancat darrere unes parets que recorden muralles. Les alteracions sofertes per l’edifici són mínimes, només un rafal hòrrid adossat a la façana, fàcilment prescindible. Ara, el seu propietari, amb l’ajut del seu pare nonagenari, vol arreglar el mas. Però la seva intenció va molt més enllà d’una simple intervenció desconsiderada amb el valor arquitectònic de l’edifici. El propietari és un pagès amb una sensibilitat sublim pel patrimoni que, potser per aquest amor seu al mas, va estudiar art a la universitat durant un temps. Ara, cerca una pauta per a la rehabilitació racional de l’edifici (que, per cert, es troba en perfecte estat de conservació), que li permeti ser fidel a la tradició, sense introduir elements forans, postissos ni imaginats, com sol ser habitual. Espero que pugui trobar qui l’aconselli i l’ajudi per assolir-ho. No només serà un bé per a ell i els seus, sinó també per al catàleg del patrimoni històric cambrilenc.



Manel Tarés és físic i historiador