Opinió

Una trajectòria sense futur

La proposta d'introduir un tramvia a Cambrils, tot i que ambiciosa, presenta una sèrie d'inconvenients que podrien superar els beneficis esperats tant a curt com a llarg termini

La proposta d'introduir un tramvia a Cambrils, tot i que ambiciosa, presenta una sèrie d'inconvenients que podrien superar els beneficis esperats tant a curt com a llarg termini. A continuació, es detallen els principals aspectes negatius del projecte:

1. Elevat Impacte Econòmic

La construcció d'un sistema de tramvia requereix una inversió inicial considerable, estimada en 245 milions d'euros per a la primera fase, part de la qual seria finançada per fons europeus. S'estan donant subvencions generalitzades des d'aquest organisme europeu, sense tenir en compte la idiosincràsia de cada municipi, tal com també està passant amb el sistema porta a porta de recollida de residus.

Sabem que aquestes subvencions després passen factura al contribuent i, en aquest cas, ens sembla una despesa innecessària i excessiva. A més, aquest tipus de projectes freqüentment excedeix els pressupostos originals, generant sobrecostos que poden afectar greument les finances municipals i autonòmiques. A més, les despeses recurrents de manteniment de vies, estacions i material rodant podrien no ser sostenibles a llarg termini, comprometent recursos públics crucials.

2. Repercussions en el Comerç i la Vida Urbana durant les Obres

Les obres necessàries per implementar el tramvia comportarien interrupcions significatives en la dinàmica urbana, com talls de trànsit, soroll constant i restriccions d'accés. Aquests inconvenients afectarien directament els negocis locals i el turisme, pilars econòmics de Cambrils. Experiències prèvies, com la remodelació de la Rambla Jaume I, mostren que aquest tipus d'intervencions poden tenir impactes negatius duradors en l'economia local.

3. Dubtes sobre la Rendibilitat i l'Ús del Tramvia

Atesa la població relativament petita de Cambrils i la seva alta dependència del turisme estacional, el tramvia no aconseguiria una demanda sostinguda durant tot l'any. Hi ha el risc que el sistema sigui infrautilitzat, dificultant la recuperació de la inversió i el cobriment dels costos d'operació.

4. Alternatives Més Flexibles i Econòmiques

En lloc d'apostar per un projecte de tan alt cost i impacte, Cambrils podria explorar opcions més econòmiques i adaptables, com la millora de les línies d'autobusos existents. N'hi hauria prou amb flexibilitzar la flota d'autobusos que tenim actualment, de manera que a l'estiu s'ampliés la seva rotació si fos necessari. Tot i que hem pogut constatar que mai arriben al 50% de la seva ocupació, fet que encara justifica més si cap, l'absurditat d'instal·lar un tramvia a la zona.

Aquestes alternatives requereixen una inversió inicial molt menor, són menys intrusives i poden ajustar-se més fàcilment a les necessitats canviants de residents i visitants.

5. Impacte Ambiental Limitat o Qüestionable

Tot i que els tramvies es consideren un mitjà de transport sostenible, l'impacte ambiental de la seva construcció podria contrarestar aquests beneficis. Les obres generen altes emissions de CO2, requereixen extracció de materials i produeixen alteracions significatives en l'entorn urbà i natural. A més, si l'operació del tramvia depèn de fonts d'energia no renovables, la seva petjada ecològica seria més gran de l'esperat.

6. Pèrdua d'Identitat i Espai Urbà

La implementació d'un tramvia podria alterar el caràcter i l'estètica de Cambrils, una localitat reconeguda pel seu encant costaner i patrimoni cultural. La construcció de vies i estacions podria sacrificar espais públics com places, passejos o zones verdes, afectant tant la qualitat de vida dels habitants com l'experiència dels visitants.

7. Manca de Parades Estratègiques

Un dels principals problemes del disseny proposat és l'organització de les parades. No s'ha inclòs una parada en una ubicació clau propera a un institut, un col·legi, una residència d'avis i barris com Molí de la Torre, Vilafortuny i l'Esquirol. Aquest punt és especialment rellevant, ja que l'antic pas a nivell de Vilafortuny és un lloc ideal per connectar aquestes zones densament poblades i d'alta demanda potencial.

8. Impacte de la Catenària Aèria

El projecte també contempla la instal·lació d'una catenària aèria a la zona de Vilafortuny al llarg de dos quilòmetres, una mesura que no s'aplica a la resta del traçat. Això genera no només un impacte visual considerable, sinó també problemes addicionals de soroll i altres molèsties que podrien afectar negativament la qualitat de vida dels residents.

Sobre aquest aspecte el consistori municipal de Salou ha aconseguit que no s'implanti la catenària i a més ha negociat amb la Generalitat un finançament extra del projecte. A Cambrils sembla que no tinguem necessitats estètiques i econòmiques.
 

Conclusió

La implantació del tramvia i els seus elevats costos econòmics, socials i ambientals fan que sigui un projecte arriscat per a una localitat com Cambrils. És fonamental prioritzar alternatives menys invasives i més flexibles que puguin satisfer les necessitats de transport de la població local i dels turistes sense comprometre els recursos ni la identitat del municipi.

Projectes d'aquesta naturalesa han de ser avaluats des d'un enfocament integral, considerant no només la seva viabilitat financera i operativa, sinó també el seu impacte en la comunitat i el medi ambient. En el cas de Cambrils, sembla més sensat invertir en solucions com autobusos o millores en el transport públic existent, que ofereixen més adaptabilitat, menor impacte i un millor equilibri entre costos i beneficis.

Abans d'iniciar aquesta construcció que aboca a un futur incert sobre la seva utilització, potser s'havia d'haver passat una enquesta als residents sobre el seu possible ús.

Sembla que en el consistori actual que les decisions es prenen sempre sense pensar en l'opinió dels veïns que són els directament afectats.

 

Plataforma Cívica CAMBRILS DESPERTA.