El tramvia de l'absurditat
El tramvia va tenir el seu sentit, al segle XIX a les grans ciutats, per les seves connotacions urbanes, però en ciutats i pobles disseminats, no té cap sentit
Estem veient i escoltant durant tot aquests dies mesos i anys la necessitat d'un tramvia, necessitat inexistent per a tots els ciutadans de les nostres comarques i sobretot Cambrils. Ens hem de preguntar el perquè d'un tramvia en ple segle XXI, una infraestructura que està més que obsoleta i que a més necessiten una despesa impressionant tant per a la construcció com per al manteniment posterior.
També ens hem de preguntar, per què es vol crear una infraestructura, fixa, quan no se sap quines necessitats hi pot haver en un futur, proper o llunyà. M'explico, si en lloc d'un tramvia el mateix recorregut ho fa un autobús o fins i tot els autobusos articulats, que no fan cap soroll ni contaminen, en un moment donat i que canviïn les necessitats per les zones, atenent a la demografia o a les construccions, es poden alterar o canviar les parades amb uns costos mínims; això no es pot fer amb el tramvia.
També en el cas que a l'estiu, com tots sabem, hi pot haver més afluència de viatgers mentre que a l'hivern no hi haurà prou gent per mantenir oberta una via. En aquest sentit és normal que amb una línia d'autobusos es deixin de prestar determinats serveis, durant les temporades que no són rendibles, o que senzillament que no tenen viatgers, cosa que amb el tramvia no seria possible.
És curiós que a Girona no es va arribar a construir amb l'oposició clara i específica de determinats partits polítics com la CUP o Podemos. I això ens fa pensar que no siguem una simple compensació per a la companyia que ha de fer aquest tramvia.
El tramvia va tenir el seu sentit, al segle XIX a les grans ciutats, per les seves connotacions urbanes, però en ciutats i pobles disseminats, no té cap sentit. I per una qüestió purament de lògica, si pensem en les parades que ha de realitzar, i anem sumant el temps del trasllat, juntament amb el de les parades, veiem que per arribar a Tarragona des de Cambrils, caldrà una eternitat cosa que farà que un cop l’usuari l’hagi provat segurament no repeteixi.
És molt necessari el transport públic i un bon transport públic de qualitat amb horaris i accessibilitat però això ho poden fer tranquil·lament i sense el malbaratament ni la despesa que implica una via de tren o tramvia que a més parteix novament el municipi i crea barreres, indubtablement.
En definitiva, fa sospitar que només interessi els polítics o millor dit a una part d'ells quan realment la major part de la ciutadania no està gens interessada que es realitzi una despesa de tal magnitud per un servei que no li serà útil ni tindrà una funció realment dissuasiva de la utilització del vehicle privat, que és per fi del que es tracta. Que el transport públic substitueixi en bona part el transport privat ens pugui portar i traslladar amb la major facilitat eficiència i comoditat possible tenint en compte sempre la sostenibilitat i molt més en les èpoques en què estem vivint.
Permeteu-me insistir en el fet que autobusos amb plataformes baixes i articulats poden substituir l'antiquat i obsolet tramvia, amb un cost infinitament menor i que es pot adaptar a cada moment a les necessitats del servei i dels ciutadans que és en definitiva del que es tracta.
Amb la confiança que algú se n'adoni i es pugui evitar destrossar territori i ciutat, gastar inútilment i es deixi sense efecte aquest projecte.