Opinió

Anècdotes sobre l'eliminació de l'estació de tren de Salou

Ahir em van comentar que 47 alumnes de Cambrils s'han quedat sense el tren de les vuit i nou minuts del matí que els permetia estar a l'Institut Jaume I de Salou per començar les classes de batxillerat artístic a dos quarts de nou

La casualitat ha fet que amb deu dies de diferència hàgim assistit al tancament de la cinquena estació regional de trens a l'estat espanyol (650.000 passatgers anuals feien servir la de Salou) amb les imatges esfereïdores d'un delta inundat. El Delta de l'Ebre no ha desaparegut avui, ni ho farà demà, sinó que ho va fent a poc a poc i el canvi climàtic n'és només una de les causes. Una causa tanmateix. Llavors, tenint en compte que el 42,9% del consum final d'energia a Catalunya es dedica al transport (dades ICAEN, 2017), és fàcil deduir que impulsar l'ús del transport privat en lloc del públic és una bona manera d'incrementar la contribució al canvi climàtic.
 
Particularment, m'interessa com es mouran aquests 650.000 passatgers que feien servir el tren a Salou i em sobta que, enmig de tant debat climàtic, cap mitjà hagi informat si això comportarà un augment de tones de CO2.
 
Al segle passat, les empreses automobilístiques americanes es van dedicar a invertir en línies de tren per després fer-les ineficients i forçar així al govern a invertir en carreteres per assegurar la mobilitat dels americans. Podria estar passant ara i aquí un cas semblant?
 
Ahir em van comentar que 47 alumnes de Cambrils s'han quedat sense el tren de les vuit i nou minuts del matí que els permetia estar a l'Institut Jaume I de Salou per començar les classes de batxillerat artístic a dos quarts de nou. Ara tenen un bus que, teòricament, surt a les 8 menys deu, però la setmana passada va sortir a les vuit i quatre arribant tard a l'institut i no podent entrar a classe. A una part dels alumnes ara els porten en cotxe, especialment els dies que no es volen arriscar a perdre la primera classe. És clar que també podrien anar amb bici i aprofitar per fer esport.
 
És difícil saber si el motiu del desmantellament de la línia de la costa s'ha fet per fomentar l'ús del vehicle privat o de l'empresa Plana, o si en són meres conseqüències, tot i que passant el trajecte Salou-Barcelona d'una hora i mitja a més de dues hores i fins a quasi tres hores en alguns casos, no sembla que gaires dels antics passatgers optin ara pel tren.
 
Tot i això, si vas de Salou a Tarragona, la situació encara és pitjor. Diumenge vaig anar a Tarragona a veure el meu fill que baixava amb la seva mare des de Barcelona amb tren. Sortint del Club Nàutic vaig haver d'agafar un autobús un quart d'hora abans que ells sortissin de l'estació de Sants! Evidentment, la culpa és meva per haver-me separat i no aprofitar diumenge per anar a missa, però la part kafkiana ve a continuació.
 
Pensava tornar amb bus, però puig que estava al Serrallo per acomiadar-los i sortia un tren cap a Port Aventura vaig optar pel nou sistema. Vaig pujar a l'últim dels sis vagons amb capacitat de portar unes 300 persones i anava sol.
 
Un cop a Port Aventura el revisor em va dir que de seguida arribava un bus per portar-me a Salou. A la parada no hi havia ningú, però dos cotxes van marxar. Vaig suposar que es tractava de dos passatgers que potser havien baixat sense que jo els hagués vist. Llavors, va passar la situació més absurda de la jornada, tot i que per algú pot ser moure un tren per portar a 3 passatgers que haguessin cabut en un taxi. Efectivament, passats 6 minuts de les sis va arribar el bus. Va parar i no va baixar ningú: anava buit. Pujo i el conductor m'adverteix: "El bus va a la RENFE". Li responc que sí, que és on vaig, a l'antiga estació de la RENFE, però ell segueix: "Sale a menos diez". La majoria de conductors tenen un coneixement molt escàs del català, però això ja és un altre tema. El tema que aquí ens ocupa és que ve un autobús buit a recollir un únic passatger que ha arribat en tren i tarda 44 minuts a sortir.
Evidentment, l'únic passatger del bus va baixar i se'n va anar a peu a Salou, tot i que un petit tros del camí no té vorera amb la inseguretat que això comporta. Vaig arribar a l'antiga estació de la RENFE 5 minuts abans de dos quarts de 7, vint minuts abans que el bus sortís de Port Aventura.
 
Trobo que el nou sistema està molt bé perquè ningú l'utilitzi, però per desincentivar algun potencial passatger, proposo eliminar tota la il·luminació del carrer Joan Fuster. Això i algun atracament i ja poden tancar l'estació de Port Aventura a l'hivern.