Opinió

Art i provocació

Una vegada assumida la gran expansió creativa que van protagonitzar les diferents avantguardes artístiques a partir de la primeria del segle passat i després de veure com han evolucionat les arts plàstiques, es fa molt difícil actualment definir què és art. I encara més dibuixar la barrera entre una disciplina més culta i una pràctica més aviat popular, tot i els preus tan inflats per l’especulació que estan disposats a pagar les grans fortunes. La dificultat per dilucidar una teoria estètica de l’art ha motivat alguns pensadors a afirmar que allò que converteix una cosa en obra d’art és, simplement, que algú pensi que l’és. Per tant, ja no hi haurien absoluts ni veritats immutables. Malgrat aquest relativisme angoixant, tan propi del món actual, les arts plàstiques són necessàries. En general, les disciplines icòniques, com la pintura i el cinema, són un mitjà potent per a la reflexió i una de les maneres d’incitar-la és mitjançant la provocació.
Reflexió i provocació són conceptes que no agraden a aquells que exerceixen el poder i se senten interpel•lats. La censura és una eina que ha estat exercida tota la vida, encara que fos amb mètodes subtils i poc explícits com els propis de la violència simbòlica. Aquestes darreres setmanes s’han donat alguns casos particulars, en què s’han vetat manifestacions artístiques que, presumiblement, podien molestar alguns. Lluny de tractar-se d’exemples isolats, en canvi, són simptomàtics. Per exemple, el cineasta Pere Portabella ha vist com la Diputació de Granada li anul•lava la seva participació en un cineclub d’aquesta ciutat andalusa on s’havia de projectar un film seu rodat l’any 1974. En aquesta pel•lícula, Portabella reunia cinc expresos polítics en un lloc clandestí per conversar el mateix dia que mataven Puig Antich. “Són gent que no està preparada”, ha declarat Portabella referint-se al diputat censor. Un altre cas recent que ha aixecat encara més polseguera ha estat la prohibició inicial del director del MACBA d’exhibir-hi una escultura de l’artista austríaca Ines Doujak. El motiu era la suposada semblança amb el rei espanyol d’una figura que és sodomitzada.
A Cambrils, també s’ha produït un petit enrenou que, finalment, no ha transcendit gaire més enllà. Es tracta d’una imatge representant dos culs en blanc i negre, realitzada pel fotògraf tarragoní Ram Giner i exposada a la sala Àgora, al vestíbul de la Casa de la Vila. Sembla que la màxima responsable del govern local va considerar que la ubicació d’aquella imatge no era la més idònia, perquè podia resultar ofensiva, per la qual cosa va demanar canviar-la de lloc. Si ha de ser així, potser el problema és que la sala d’exposicions no està ben col•locada allà on és, ja que les propostes que exhibeix poden arribar a desentonar amb la solemnitat que requereix l’edifici que acull la principal institució municipal. De cap manera es pot considerar un acte de censura, però el cas és una mica xocant tenint en compte l’època en què vivim i el bombardeig constant d’imatges de tot tipus al qual estem exposats diàriament. A mi, em molesten més les degollacions jihadistes radiades per les televisions d’arreu que una foto de dos culs sota unes malles de reixeta.
El que posa en evidència aquesta escena ridícula és la precarietat de les arts en l’àmbit local, almenys a casa nostra. Realment la política cultural municipal està interessada per l’art? S’hi aposta? Sembla que no es fa prou per promocionar les diferents disciplines artístiques, divulgar-les i situar-les en els diferents contextos públics i urbans. Cal apropar l’art a la ciutadania i fer-lo servir com a eina educativa per als infants i la joventut. Hem de creure que una sòlida educació estètica ens faria més crítics amb la societat i l’entorn, amb les estructures i els processos socials i amb els paisatges urbans, dos elements sobre els quals gira molta part de la gestió política municipal.