Opinió

Dins de l’univers d’“Inside out” (“Del revés”)

Entrar al rocambolesc codi imaginatiu d’Inside Out (Del revés), la nova perla de Pixar, és com perdre’s en els textos freudians sobre les teories del subconscient, de la ment i la consciència. És per això que el fet d’haver sincronitzat aquesta experiència amb la del visionat del públic objectiu infantil, i haver-ho fet amb èxit suposa ja una medalla d’or a la destresa narrativa.
Però Inside Out va una mica més enllà, cristal·litzant tals teories en un llargmetratge que es pot llegir des de diversos nivells i amb diferents plans de profunditat, una lectura polimòrfica pròpia del cinema postmodern, present a l’estructura de llargs com Matrix, Inception (Origen) o Shutter Island (pel·lícules que ja han estat comparades amb aquesta). Inside Out ens permet projectar totes aquestes figures ideals en la forma dels seus protagonistes: els sentiments que porten el control emocional d’una nena que tot just s’acaba de mudar a una nova ciutat i que afronta, per primera vegada, els desafiaments que planteja el creixement personal un cop ja s’han configurat els elements clau que defineixen la nostra persona.
Partint d’aquesta premissa –brillant en la teoria però potser una mica massa conscient en la seva execució– es desenvolupa un argument trepidant, molt divertit i sofisticat, que desprèn els valors de la marca Pixar a cada escena. Així doncs, la comèdia (en forma de gag visual, al diàleg i en el patetisme de tot plegat) troba el seu balanç en el melodrama, acompanyat a la vegada d’un dels personatges del film, la Tristesa. I és que, en certa manera, cada un dels sentiments –cada un dels personatges– aporta una tonalitat diferent al gènere preestablert.
Tot i considerant la dificultat que l’execució d’una idea com aquesta comporta, potser caldria retreure un parell de tasques pendents que Pixar hauria pogut tenir en compte. Per exemple, a nivell argumental, valdria la pena replantejar els clixés patriarcals i els estereotips de gènere (i més encara quan es treballen de manera tan ridículament conscient); i a nivell estructural, potser hauria estat necessari distanciar-se una mica de les condicions de coherència d’un univers tan peculiar per posar una mica més de dedicació a la resolució de la trama –en un final deux ex machina en tota regla–.
Al final, ens quedem amb un film que serveix tant d’experiment teòric com de producte d’entreteniment. Una condició que marca una obra certament anecdòtica però que passarà desapercebuda amb l’estrena del proper treball de Pixar.