Opinió

Ilerdam videas

Aquest estiu he tingut ocasió de conèixer la flamant Estació del Camp de Tarragona, a prop de la Secuita, inaugurada amb molt de rebombori mediàtic el 19 de desembre de 2006. Un viatge a Bilbao m’ha permès constatar que, més enllà dels sopars de duro venuts a la ciutadania de les comarques de Tarragona, la realitat és un insult al potencial usuari d’aquests serveis.

Per endavant, posar en servei aquella faraònica obra ha significat que l’entranyable i popular estació ferroviària de Reus perdés tota una sèrie de pràctiques connexions ferroviàries cap a Madrid i el nord d’Espanya. Voler anar a la Corunya, Vigo, Lleó, Bilbao, Burgos, ha deixat de ser possible des de l’emblemàtic edifici de capdamunt del passeig de Sunyer. Ha esllanguit en els seus serveis i ha esdevingut un equipament de tercera divisió que faria aixecar de la tomba aquells patricis actius del segle XIX que van aconseguir que Reus tingués un nom propi en el mapa ferroviari espanyol.

Ja podem cantar les excel·lències de l’Estació del Camp: andanes, sanitaris, pàrquing, espais diversos, realment un luxe per als sentits; això sí, sense considerar la morterada d’euros que s’hi han destinat. Però l’usuari va mogut per un sentit pràctic i resulta que agafar un tren a Reus era molt més econòmic i senzill. Deixar-hi el cotxe implica un exercici de masoquisme inacceptable en aquests temps d’estretors, perquè et claven uns preus astronòmics que et fan enyorar l’humil pàrquing municipal de la Pastoreta, que no està pas gaire lluny de l’estació urbana i garantia un curt passeig sota l’ombra dels plataners. És cert que el client no està obligat a emprar aquest servei, però, ai las!, l’alternativa a un atracament a mà armada és deixar el cotxe de qualsevol manera en aquell erm i emprendre una llarga excursió fins arribar a les instal·lacions; amb la incertesa que, al tornar d’un viatge plaent amb l’AVE, hom tingui la desagradable sorpresa de no trobar l’utilitari, cosa bastant probable en un país on els amics de cotxes aliens són força actius.

Amb tot, la mostra més gran de menyspreu absolut als 400.000 habitants del Camp de Tarragona és la delirant ubicació de l’Estació del Camp en terra de ningú. Potser els responsables de l’invent volien emular aquelles remotes estacions del Llunyà Oest, perquè enmig del no res sorgeix, com un bolet, la magna arquitectura d’ADIF. Sense desmerèixer els encants del paisatge agrari de la Secuita i Perafort, oliveres, ametllers i garrofers, per quins set sous no es va fer una nova estació a Tarragona o Reus? No; els soferts ciutadans de la segona àrea metropolitana de Catalunya hem de fer senyals de pista i rotonda rere rotonda per accedir a uns equipaments tan magnífics que manquen de qualsevol connexió ferroviària convencional, directa i ràpida,amb la vila de Prim i del Maginet Pelacanyes.

Si la raó de fons d’aquest esperpèntic enclavament era evitar una picabaralla entre ambdues capitals, només palesaria que ens governen quatre polítics de via estreta i que el gran invent del Consorci del Camp és més inútil que la locomotora que decora la rotonda propera a l’estació, que almenys decora.

La prova del nou, que tot plegat fa ferum d’una galàctica incompetència o improvisació, va ser comprovar com la durada del trajecte entre Montbrió del Camp i la meravellosa estació, un total de 34 quilòmetres és superior als 30 minuts que empra un Alvia per portar-te fins a Lleida. I és que a la Terra Ferma te trobes una magnífica estació al cor de la capital del Segrià, amb connexions de línia convencional a més de la LAV. Simplement, s’ha remodelat i modernitzat l’estació de tota la vida i ara és Lleida-Pirineus.

Els romans van conquerir Hispània i van convertir Tàrraco en una esplèndida ciutat ben comunicada amb la resta de l’Imperi. Consideraven Lleida un lloc inhòspit, tan boirós i fred a l’hivern com asfixiant a l’estiu. Quan desitjaven el pitjor per a algú, una maledicció llatina era definitiva: Ilerdam videas (tant de bo vegis Lleida). Si ara tornessin i contemplessin com els hereus d’Indíbil gaudeixen d’una magnífica estació ben integrada en el teixit urbà, aquella terrible imprecació seria només una lloança entusiasmada.

Tanmateix, resulta inquietant imaginar amb quina mena d’improperis ens obsequiarien ara els romans, tot contemplant el despropòsit d’aquesta pretensiosa estació, una monumental presa de pèl per a la ciutadania de les comarques del Camp.