Informació general

El turista estatal veu Cambrils com "una població molt positiva, acollidora, afable, neta, confortable i proactiva amb el turisme"

Per Berta Ruiz

Alícia Orellana i Ana López, en un moment de la presentació de l'estudi sobre el turisme a Cambrils

El turista estatal veu Cambrils com "una població molt positiva, acollidora, afable, neta, confortable, facilitadora i proactiva amb el turisme". Aquesta és una de les conclusions que se'n desprèn de l'estudi sobre la imatge del municipi de Cambrils com a destinació de turisme familiar encarregat des del Patronat de Turisme a l'Observatori de la Fundació d'Estudis Turístics de la Costa Daurada. De fet, ahir es presentaven en roda de premsa les dades d'aquest estudi qualitatiu. A la roda de premsa hi van assistir la regidora de Turisme –Ana López– i la directora tècnica de l'Observatori, Alicia Orellana. Tal com va explicar López, "l'objectiu del Patronat és conèixer més i millor el nostre turista per saber si l'oferta que dóna el municipi s'adequa a la demanda, a les necessitats i als gustos dels turistes. Tenim un turista molt fidel i volem que segueixi venint a Cambrils, per tant, és important saber quin són els nostres punts forts i febles per aconseguir millorar". Segons la regidora, a banda dels estudis quantitatius també són necessaris els estudis qualitatius d'aquest caire.

Tres focus group de treball amb turistes estatals

Alicia Orellana, directora tècnica de l'Observatori, va ser l'encarregada de desglossar les conclusions d'aquest estudi qualitatiu, el qual es va realitzar amb una mostra de participants que estéssin de vacances al municipi amb una durada de l'estada de més de 4 nits en hotel, càmpings o apartaments de lloguer; que responguessin a un turisme familiar, és a dir, homes i dones responsables de l'elecció i decisió final a favor de Cambrils com a lloc de vacances i amb fills amb menys de 15 anys. Es van realitzar tres focus group d'unes dues hores de durada, distribuïts en diversos grups d'origen: per un costat els turistes provinents de Lleida i de la resta d'Espanya; un altre grup amb turistes provinents de Bilbao i Saragossa i un tercer grup de turistes procedents de Barcelona. Tot plegat, segons Alicia Orellana per "conèixer la imatge que té la demanda turística familiar de Cambrils".

"Es tria Cambrils perquè té un caràcter especial i únic"

En la seva presentació de l'estudi, Orellana va assenyalar que els principals motius de l'elecció de Cambrils com a lloc de destinació són: el sentiment d'arrelament al municipi, ja que molts turistes han vingut aquí des de la seva infància; la bona ubicació geogràfica de Cambrils i aspectes de comunicació. Pel que fa al sentiment d'arrelament, els turistes reconeixen que "el municipi ha canviat, però hi ha una bona acceptació, perquè Cambrils segueix mantenint la identitat de poble que tenia. També hi ha una sensació de seguretat el municipi i un alt nivell dels turistes són repetidors". Quant a la comunicació, segons Orellana també es important el fenomen boca-orella, així com les informacions que apareixen de Cambrils a internet. A més, "Cambrils es tria per contrast amb d'altres poblacions costaneres. Es tria perquè té un caràcter especial i únic, i costa trobar referents que siguin similars. Cambrils genera unes vivències molt positives i espontàniament no aconseguim que els turistes plantegin aspectes negatius, tot i que apareixen reclams i possibles millores. En general hi ha molta satisfacció amb el municipi de Cambrils com a lloc de destinació".

Cambrils fa sentir molt bé als estiuejants, se senten confortables, còmodes, tranquils i segurs

Una altra de les conclusions de l'estudi és que Cambrils respon completament al concepte d'estiueig, és a dir, aporta relax, descans, comoditat, desconnexió, confort i distracció. Segons Orellana, "els turistes comenten que la població de Cambrils és proactiva amb el turista, és un poble facilitador, amb un encant especial, adequat per als nens i que s'hi està molt bé. Cambrils fa sentir molt bé als estiuejants, se senten confortables, còmodes, tranquils i segurs".

Un entorn còmode, segur, ben ubicat

A l'estudi qualitatiu, els turistes veuen Cambrils com un municipi segur, tranquil, amb unes platges segures, amb una venda ambulant controlada, ben ubicat i amb punts d'interès "accessibles" i amb un ampli servei d'activitats i ofertes. En aquest punt però, segons Orellana, els turistes es queixen que moltes activitats programades no es coneixen però també reconeixen que tampoc busquen gaire informació. El resultat tampoc resulta gaire positiu quant a la oferta per a adolescents i joves.

Una població llumisosa, ample, neta, amb bones platges i bona gastronomia

A nivell estètic, tal com va explicar Alicia Orellna, els turistes estatals tenen un bon concepte de Cambrils perquè veuen que és una població molt "gratificant a nivell sensorial, lluminosa, ample, neta, amb moltes flors". Pel que fa a la neteja del municipi, aquesta és "bàsicament positiva", tot i que també apareixen algunes queixes de contenidors i papereres plenes i soroll durant la recollida. La visió que tenen les platges cambrilenques també és molt positiva a nivell global, però existeixen divergències quant a les zones, sent les de la zona de Vilafortuny les que "estan més brutes i més plenes de gent". Quant a la restauració, "aquesta és un dels símbols i eixos rellevants de la població per als adults. Aquesta és molt positiva i amb una gran varietat de nivells".

Pel que fa al tema de la mobilitat, existeixen dues percepcions en funció de les necessitats: alguns turistes fan una valoració positiva del servei, mentre que altres es queixen de la incomoditat del transport, de l'escassetat de freqüències, de la lentitud dels serveis, etc. A nivell d'aparcaments, la imatge general que tenen els turistes és que no hi ha oferta de places gratuïtes.

Recomanacions de l'estudi: més activitats socialitzadores i més informació

Segons va dir Alicia Orellana, l'estudi recomana implementar més activitats socialitzadores a tots els nivells, tant pels nens, com pels joves, el públic adult i familiar. També recomana acostar més la informació i fer-la més propera.

Comenta aquest article