Informació general

El Defensor de la Ciutadania, Francesc Amela, s'acomiada del càrrec després de cinc anys

Per Berta Ruiz, Raquel Samaniego

El defensor de la Ciutadania, Francesc Amela, va rebre una placa de reconeixement de la tasca portada a terme aquests darrers cinc anys

Ara fa cinc anys, el 30 de març del 2004, Francesc Amela era escollit en el plenari com el Defensor de la Ciutadania de Cambrils, una figura independent i imparcial, que té com a finalitat defensar els drets del cambrilencs i cambrilenques en relació a totes aquelles actuacions del consistori i dels seus organismes. Ahir però, en el ple, s'acollia a l'article 5 del reglament del Defensor i deixava el càrrec per donar pas a una altra persona que el rellevi, tot i que l'Ajuntament encara no ha assenyalat a cap candidat per ocupar aquest servei.

L'Oficina del Defensor del Ciutadà està situada a l'antic Ajuntament, als actuals jutjats de pau de la plaça d'Espanya, on Francesc Amela passava un temps, majoritàriament, fent tasques de mediador entre el consistori i la ciutadania, tot i que no tenia cap retribució econòmica. A més, cada any, el defensor ha de presentar una memòria amb tots els expedients acceptats i descartats, especificant el nombre de consultes ateses i els temes sobre què es tractava.

D'altra banda, tot i que el Defensor també té la potestat, donat el cas, de recomanar fins i tot canvis de textos normatius municipals, va manifestar ahir al ple que "amb les característiques de població, el tipus de queixes ateses i els mitjans disponibles, el criteri que he adoptat i que ha estat l'objectiu principal és fer d'instrument mediador al servei de la ciutadania, aconsellant, orientant, i decidint sobre les queixes plantejades, buscant una solució amistosa i reduint la burocràcia i la pèrdua de temps, tant pels ciutadans i ciutadanes com per a la pròpia administració municipal".

Reflexions després de cinc anys

En la seva intervenció anual al ple, Amela va fer, ahir, diverses reflexions del seu pas en aquest càrrec. Segons va dir, "a partir de l'entrada en vigor de l'Estatut i dins la secció de 'Drets en l'àmbit polític i de l'administració' es fa esment al dret d'accés als serveis públics i a una bona administració, i que segons els resultats de part de les intervencions fetes es desprèn una mala administració que ha compromès el dret a obtenir resposta, el dret a l'eficàcia dels serveis públics, el dret al descans i la tranquil·litat i el dret a la transparència".

Durant aquests cinc anys, l'Oficina del Defensor del Ciutadà ha atès 451 ciutadans, 258 per temes relacionats amb l'Ajuntament, "que mostren una clara línia creixent de les demandes de la ciutadania davant aquesta institució, consolidada com a referent institucional que dóna resposta a les seves demandes".

"M'he sentit més a prop de la ciutadania que de l'administració"

Amela va cloure la seva intervenció amb un resum de les seves experiències al capdavant d'aquest càrrec. Segons Amela, "quan el ciutadà perd la paciència, l'Ajuntament perd credibilitat. Els ciutadans agraeixen les respostes, si no n'hi ha neix la desconfiança". Amb un caire més personal, Amela va dir que havia "après a compartir la desesperança i la incomprensió del ciutadà sobre situacions concretes, així com la conformitat i l'acceptació de quan ho entèn. He gaudit de moltes mostres d'agraïment per part de la ciutadania. El seu reconeixement durant tots aquests anys, no només han aprovat la meva gestió, sinó que m'han felicitat any rera any per considerar-la ben feta".

El defensor de la ciutadania també es va dir que "sense generalitzar, tant als funcionaris com als polítics els hi manca sensibilitat vers els ciutadans i la mateixa institució del Defensor. M'he sentit més a prop de la ciutadania que de l'administració". Amela va cloure la seva intervenció dient que, per a ell, havia estat un honor ser el Defensor de la Ciutadania de Cambrils.

Agraïment per part de tots els grups

Tots els grups polítics van mostrar-li el seu agraïment per la tasca realitzada al llarg de 5 anys. El portaveu del PSC –Oliver Klein– va agrair-li el treball fet i el perfil personal que li ha donat a la institució. Klein va dir, "ha obert camí, i els que el seguiran hauran de continuar la seva tasca".

La portaveu de la PLIC –Mar Roca– també va agrair-li la tasca realitzada, "una tasca que posa de manifest un treball intens i important". Pel que fa a les conclusions del Defensor, Roca va dir que "ens trobem amb fets que no ens agraden: una mala administració i que els cambrilencs no han rebut el tracte que esperaven. Per tant, les coses no s'han fet bé. El balanç en 5 anys, és que quan el ciutadà perd la paciència, l'Ajuntament perd la credibilitat i mostra una manca de sensibilitat vers els ciutadans. Aquests se senten desatesos i mostren desesperança i incomprensió. Diu que s'ha trobat sol, i per tant, si apostem per una figura no la podem deixar sola i indefensa. L'Ajuntament ha mostrat 'silenci, passivitat i cap efectivitat'".

Mercè Dalmau va agrair-li la feina i va dir que "és un bon instrument, perquè és una figura pont entre l'administració al ciutadà. No obstant, ens entristeix que es vegi aquesta manca de sensibilitat per part dels funcionaris i dels polítics. Entenem que la tasca del polític és donar facilitats als ciutadans, perquè ens van votar per defensar-los i hem de ser sensibles a les seves necessitats. Ens agrada que s'hagi potenciat la figura del Defensor, però demanaríem la mateixa sensibilitat pel Síndic de Greuges, ja que les recomanacions del Síndic van caure en sac trencat".

La portaveu del PP –Carme Cros– va felicitar el Defensor i va dir que "és un lloc on el ciutadà pot reclamar, tot i que és una figura poc utilitzada i s'hauria de publicitar més. Ha estat una figura independent, propera i que ha escoltat".

El regidor d'ERC –Joan Recasens–també va felicitar el Defensor i va dir que és una eina per millorar la relació entre el ciutadà i l'administració, "i entenc que se senti més proper del ciutadà que de l'administració. Aquesta era una eina nova, que vostè ha anat fent créixer"

El portaveu d'ICV –Salvador Matas– també va mostrar-li el seu reconeixement a la tasca realitzada i va dir, "vam encertar en la seva persona. A l'inici era una figura desconeguda, que poc a poc s'ha anat coneixent. Quan es va crear era una figura per exigir a l'administració, i evidentment, que l'administració és un gran mostre que atén moltes reclamacions. L'Ajuntament demostra interès, però ara i sempre hi haurà disfuncions; per tant no li hem de donar un caire partidista". Segons Matas, "aquesta és una figura que li dóna qualitat a la democràcia".

Finalment, Robert Benaiges també va agrair-li el treball realitzat i va dir que, "la memòria ha de ser obligatòriament crítica davant de l'administració. A l'administració, sempre hi ha coses que s'escapen i per això es crea aquesta figura. Dir que 's'ha sentit sol és una interpretació molt particular i hem de ser curosos. Durant 2008, l'Ajuntament va atendre 115.017 gestions i 70.000 persones es van dirigir a l'Ajuntament. Per tant, els 151 casos que ha atès el Defensor representen un 0,06% del volum total". Benaiges també va comentar que, "hem d'intentar resoldre el 100% dels casos i atendre-ho tot. Per això vam crear la figura". En resposta a Mercè Dalmau, Benaiges també va dir, "el Defensor parla de coses properes i concretes, el Síndic fa recomanacions generals. Aquestes recomanacions no són llei, i per tant l'Ajuntament pot defensar la seva postura davant del Síndic".

Finalment, se li va fer entrega d'una placa en record d'aquest 5 anys de tasca a Francesc Amela com a Defensor de la Ciutadania, enmig dels aplaudiments de tots els regidors del consistori cambrilenc.

Memòria any 2008


Durant l'any 2008, l'Oficina del Defensor del Ciutadà ha atès 151 consultes, 14 més que l'any anterior, i que suposa un increment del 10% respecte 2007. D'aquests 151, el 54% de les persones, és a dir, 82, han plantejat qüestions que no complien els requisits per ser tractats per la institució, i que per tant es van assessorar o derivar a organismes competents. El 46% restant es va procedir a obrir el corresponent expedient.

Correctament, aleshores, hi han hagut 69 queixes, de les quals el 47%, és a dir, 32, corresponen al departament d'Obres Públiques i Serveis Generals. Amb un 19% i 13 expedients, corresponen a temes d'Urbanisme, i seguidament trobem el departament de Seguretat Ciutadana amb un 16% i 11 expedients. En menor quantia es troben el departament d'Hisenda amb 6 queixes, Benestar Social amb 3, Esports amb 2 i Ensenyament i d'altres amb un expedient obert durant l'any 2008.

El 79% d'aquests expedients acceptats i oberts el 2008 es troben ja tancats. Per altra banda, la majoria dels que es troben en tràmit corresponen als darrers mesos, tot i que encara resten oberts un expedient de l'any 2006, i tres corresponents a l'any 2007.

Comenta aquest article