Informació general

Les obres del Corredor del Mediterrani d'Alta Velocitat avancen i aquest 2009 es licitarà la nova estació de Cambrils

Per Berta Ruiz

Viaducte sobre la riera de Maspujols dins de les obres del Corredor del Mediterrani

Les obres del Corredor del Mediterrani d'Alta Velocitat entre Barcelona i València avancen a bon ritme, en el seu tram entre Vandellòs i la connexió de la Línia d'Alta Velocitat (LAV) Madrid-Barcelona. Així ho van poder comprovar ahir el Director General de Ferrocarrils –Luis de Santiago–, el Delegat del Govern a Catalunya –Joan Rangel–, la Subdelegada del Govern a Tarragona –Teresa Pallarès–, tècnics del Ministeri de Foment, així com una àmplia representació de mitjans de comunicació, durant la visita conjunta a les obres. Durant tot el matí es va recórrer el tram en construcció entre el futur viaducte sobre el riu Francolí i la riera de Riudecanyes, fent diferents aturades a les obres obres del traçat ferroviari.

Doble via d'alta velocitat i de tràfic mixt

Tal i com va explicar el Director General de Ferrocarrils –Luis de Santiago–, aquest tram entre Vandellòs i Tarragona és l'únic que queda en el Corredor del Mediterrani amb una via única, i sense les característiques pròpies d'una línia d'alta velocitat. Amb aquestes noves obres s'establirà una nova via amb doble via d'alta velocitat i de tràfic mixt –tant de viatgers com de mercaderies– des de Vandellòs i que connectarà amb la línia actual a l'alçada de Vila-seca per donar continuïtat en el tràfic de mercaderies del Corredor del Mediterrani fins a Tarragona, evitant el traçat actual, ja que actualment passa per zones molt urbanitzades i amb nombrosos passos a nivell. D'altra banda, també es connectarà amb la doble via d'altra velocitat Madrid-Barcelona. D'aquesta forma, les circulacions ferroviàries del Corredor del Mediterrani podran accedir a Barcelona i Saragossa a través de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona.

Es construirà una nova estació –situada a l'encreuament de l'autopista AP-7 i la carretera T-11, a 7 quilòmetres de Reus i Tarragona i a 5 quilòmetres de l'aeroport–, que estarà dotada amb un canviador d'ample de via, per tal que els trens de viatges procedents del Corredor del Mediterrani puguin canviar l'ampla de via per continuar en direcció a la Línia d'Alta Velocitat (LAV) Madrid-Barcelona.

Una vegada es completin les obres en aquest tram i els trens puguin arribar a Barcelona a través de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona, el temps de viatge entre Barcelona i València es reduirà 40 minuts, de les actuals 3 hores que triga l'Euromed. Quan finalitzin les obres en el tram entre València i Castelló, el temps per anar de Barcelona a València serà de 2 hores.

La nova variant permet suprimir els passos a nivell actuals. En els seus 52 quilòmetres de recorregut s'estan construint 42 passos a diferent nivell, 7 quilòmetres de viaducte, un túnel d'1,8 quilòmetres i 76 estructures de drenatge transversal. La inversió total prevista puja a 610 milions d'euros.

De 60 circulacions diàries a 300

Sobre aquest projecte, el director general de Ferrocarrils va dir, "serem capaços d’oferir una oferta ferroviària amb un temps de viatge entre València i Barcelona de 2 hores. Actualment tot el tràfic que circula pel Corredor del Mediterrani és al voltant de 66 trens diaris, ja que passen per la via única que existeix entre Vandellòs i Tarragona. Amb la nova plataforma de doble via, la capacitat es veurà incrementada d'una forma espectacular. Permetrà incrementar els serveis i establir una gamma àmplia de serveis per donar serveis a totes les zones. També estem posant en marxa un estudi per que ens aporti les solucions necessàries per incrementar aquesta capacitat i separar els serveis de mercaderies –que són els més lents– dels serveis de viatgers". A més, segons Luis de Santiago, "ara mateix, per la via actual hi circulen uns 60 trens diaris. Amb la via doble tindrà una capacitat superior a 300 trens, per tant l’augment de les possibilitats permet la implantació de més serveis. Hi haurà una gamma àmplia de serveis, ja que hi podria haver un tren cada 5 minuts per sentit, més o menys".

Nova estació de Cambrils que costarà 45 milions d'euros

Actualment les obres de la plataforma ferroviària en tot el trajecte entre Vandellòs i la LAV Madrid-Barcelona estan en execució. La plataforma ja està finalitzada en el seu tram més proper a Vandellòs. Durant aquest 2009 es licitaran les obres de la següent fase, per seguir amb la construcció de la línia. Es licitaran les obres de superestructura que inclouen la via –carrils i travesses– amb una inversió d'uns 120 milions d'euros. Aquest any també es licitarà l'electrificació –catenàries i subestacions– de la línia per valor de 54 milions d'euros„ i la nova estació d'alta velocitat situada al costat de l'aeroport de Reus per valor de 62 milions d'euros.

Al llarg d'aquest 2009 també es licitarà la nova estació de Cambrils amb una inversió de 45 milions d'euros, així com un conjunt d'obres complementàries en les estacions de Vila-seca, l'Hospitalet de l'Infant i del PAET de Mont-roig amb una inversió de 13 milions d'euros.

L'any 2010 es licitarà la darrera fase de l'actuació, que inclou les instal·lacions de seguretat i les connexions amb la xarxa d'alta tensió. Totes aquestes obres compten amb el finançament de la Unió Europea.

Joan Rangel: "No es perden serveis, sinó que se'n guanyen molts més"

Per la seva part, el Delegat del Govern a Catalunya –Joan Rangel– es va mostrar satisfet d'aquesta nova infraestructura. Rangel va dir, "no només no es perden serveis, sinó que se'n guanyen. El missatge que volem enviar a la ciutadania de Tarragona i de tota la demarcació, és que aquesta infraestructura no posa en crisi els serveis dels quals es disposen, sinó que n'oferirà encara més. S'incrementarà l'oferta i hi haurà més possibilitats. Afegim una oferta que serà millor de la que hi ha actualment i per tant, connectarà millor el territori".

Plànol del traçat ferroviari

Comenta aquest article