Tema del mes

Incertesa per la ubicació de la rotonda de la variant de l’N-340

Per Lluís Rovira i Barenys

El ritme de les obres és força intens en el tram entre les quatre carreteres i l’inici del terme municipal cambrilenc
L’empremta de la futura variant de l’N-340 es comença a fer visible per diversos punts del terme municipal cambrilenc. Les obres de construcció dels diferents ponts i l’aplanament de diferents trams de la futura carretera fan força evident el bon ritme de construcció que, ara per ara, té la variant. Tot i això, queden un parell de punts a resoldre i que ben aviat han de trobar la solució definitiva.

Rotonda d’accés a Vilafortuny

El projecte de la variant contemplava, inicialment, la construcció d’una gran rotonda a l’actual N-340, just a la cruïlla amb l’avinguda de Vilafortuny. Posteriorment i atenent a les peticions dels veïns i afectats d’aquella zona, des del mateix Ministeri de Foment es va comunicar a l’Ajuntament de Cambrils la possibilitat de traslladar aquesta rotonda més cap a Vila-seca, de tal manera que d’allí hi hauria l’accés directe a l’avinguda de Mas d’en Bosch. Amb aquesta nova ubicació, la rotonda entrava en part al terme municipal de Vila-seca, per la qual cosa es requeria que els dos ajuntaments fessin una petició expressa en aquest sentit. L’Ajuntament de Cambrils va aprovar, en el ple del passat 4 d’agost, demanar el trasllat de la rotonda. Ara bé, aquest mes d’octubre l’Ajuntament ha rebut un avís del Ministeri dient que es denegava aquesta petició. L’alcalde, Robert Benaiges, ja ha posat el cas en mans de diferents diputats catalans, “casualment el Ministeri ens va comunicar que es denegava la nostra sol·licitud el dia que vam anar a Madrid per parlar amb els responsables de Renfe. Aquella mateixa tarda vam visitar el Congrés dels Diputats i ens vam trobar amb Joan Herrera –d’ICV–, Josep Andreu –d’ERC– i Francesc Vallès –del PSC–, un de cada partit. Els vam posar en coneixement del tema i s’han posat a treballar. De seguida es van posar en contacte amb el subdelegat del govern, Joan M. Abelló, per posar-lo al corrent. En aquests moments no està definit exactament què és el que pot passar, però sí que hi ha qui se’n preocupa des de l’administració”. Benaiges també va manifestar la seva sorpresa per la decisió ministerial, “estic perplex, em demanen que faci una cosa, la faig i llavors em diuen que no”.

Vila-seca no sap res

D’altra banda, fins fa poc, el Ministeri encara no havia parlat amb l’Ajuntament de Vila-seca sobre el possible trasllat de la rotonda. Robert Benaiges va parlar, fa un temps, amb l’alcalde de Vila-seca, Josep Poblet, sobre aquest tema, “Poblet em va dir que estava d’acord però que qui havia de fer la petició a Vila-seca era el Ministeri, que n’és el responsable. Jo fins i tot li vaig portar els plànols a l’alcalde de Vila-seca i la cosa va quedar així. Posteriorment, des de Tarragona m’han trucat alguna vegada dient-me que l’Ajuntament de Vila-seca encara no s’ha pronunciat, però pel que tinc entès és el Ministeri qui encara no s’hi ha posat en contacte”. En el tram de la variant comprès entre una o altra possible rotonda encara no s’hi ha fet res i és això el que dóna una certa esperança a l’alcalde de Cambrils que la situació es recondueixi, “si no es reconverteix, llavors començarem a actuar des de l’Ajuntament. El que no pot ser és que ens maregin d’aquesta manera. Una vegada que ens han dit que les coses poden ser d’una altra manera i que poden ser millors, no podem acceptar una proposta que no sigui la millor”.

§ La rotonda de la carretera de Montbrió estarà molt a prop de la rotonda de la variant§

Obres de construcció de la rotonda elevada de la variant de l’N-340 a la carretera de Montbrió
Un altre dels punts en discussió, pel que fa al nou traçat de la variant de l’N-340, és el de la rotonda de la carretera de Montbrió. Després de la rotonda elevada, que a hores d’ara ja s’està construint, hi va una altra rotonda que ha de permetre, entre d’altres coses, la connexió amb el camí de Mont-roig i tota la zona agrícola contigua a aquest camí. En un principi, aquest rotonda es volia ubicar dos revolts més amunt de la primera. La darrera proposta i que es dóna per assumida és que la rotonda es construeixi molt més a prop de la primera i que només afecti terrenys de la Cooperativa Agrícola. L’alcalde creu que la Generalitat, de qui depèn la carretera de Montbrió, no posarà problemes, “desplaçar aquesta rotonda més amunt significaria fer noves expropiacions, en canvi més avall només afecta terrenys de la Cooperativa Agrícola, i la Cooperativa hi està totalment d’acord”. En aquest sentit, el passat 27 d’octubre van fer una visita a la zona afectada els responsables de carreteres tant de la Generalitat com del Ministeri per tal d’avaluar sobre el terreny la ubicació d’aquesta rotonda.

§ Un accident de trànsit a l’N-340 provoca el despreniment de dos blocs laterals de protecció§

Els blocs de formigó van caure a la part més estreta de l’avinguda del Baix Camp
El passat 29 de setembre, poc abans de les 4 de la tarda, un cotxe va col·lisionar contra dos dels blocs de formigó que hi ha als laterals de l’N-340, al pont de la riera d’Alforja. Els dos blocs van caure just al mig de la part més estreta de l’avinguda del Baix Camp en un moment en què, sortosament, no hi passava ningú. El vehicle causant del despreniment va quedar mig penjat del pont i el seu conductor no va sofrir danys d’importància. Poc després el cotxe va ser retirat del lloc de l’accident.

Un mes després
Ara bé, un mes després de l’accident, els dos blocs de formigó encara estaven al mateix lloc, impedint la circulació de vehicles que hi ha en aquest estret carreró. Segons manifesta l’alcalde, “ja hem insistit perquè els retirin i esperarem. Si passa més temps ja actuarem d’una altra manera. Amb d’altres temes relacionats amb l’N-340 també hi cal insistir, com és el tema de la neteja dels laterals”. Segons l’alcalde, “també ens van dir, pel que fa a l’accés a la carretera de Montbrió, que intentarien buscar una rotonda alternativa. Ara, com que estan en obres, no volen fer més inversions. De totes maneres, això ja està carregat al polígon de les Comes”.

Comenta aquest article