Tema del mes

Els terrenys de les antigues instal·lacions de la Cooperativa donaran pas a habitatges i galeries comercials

Per Lluís Rovira i Barenys

Plànol del projecte urbanístic al recinte en què hi havia hagut les instal·lacions de la Cooperativa Agrícola de Cambrils

La part propera a l’N-340 és una de les zones urbanes de Cambrils que, en un futur immediat, experimentarà una transformació més gran. El mes passat avançàvem a les pàgines de la Revista l’avantprojecte de remodelació de l’avinguda del Baix Camp per convertir l’actual traçat en un passeig, un cop l’actual N-340 estigui desviada al nord de la població. La transformació, però, no s’atura aquí. En els terrenys de les antigues instal·lacions de la Cooperativa Agrícola, limítrofs a aquesta zona, està prevista la construcció d’un conjunt d’edificis que incorporaran tota una gran zona comercial a la planta baixa i una part del primer soterrani. També hi haurà un pàrquing públic soterrat i una gran àrea de vianants interior.

Nova rotonda

L’obertura del recinte on fins fa dos anys hi havia els magatzems de la Cooperativa Agrícola deixarà pas a una remodelació viària d’aquesta zona. El carrer que puja des de l’avinguda del Baix Camp, el carrer de l’Oli, es prolongarà fins arribar a una rotonda que anirà situada al davant d’on fins ara hi havia el sortidor de gasoil de la Cooperativa. Des d’un remodelat carrer de Foix també s’accedirà a aquesta rotonda. Aquest carrer tindrà dos carrils de circulació i unes voreres de 4 metres. A més, segons va explicar el regidor d’Urbanisme, Joan Recasens, s’està parlant amb els responsables de l’edifici La Salle perquè se substitueixi la paret que dóna al carrer de Foix per una tanca, de manera que permeti la visió, des d’aquest carrer, de les diferents edificacions del col·legi.
El tercer carrer que donarà a aquesta nova rotonda és el carrer del Vi, que unirà la rotonda central de la Cooperativa amb el carrer de Jacint Verdaguer.

160 habitatges

En tota aquesta zona, limitada pel carrer de l’Oli, el carrer de Foix, el passeig de La Salle i l’avinguda del Baix Camp, està prevista la construcció d’una illa central d’edificis amb un total de 160 habitatges. La planta baixa d’aquests edificis serà comercial i disposarà d’un eix de carrers de vianants interiors com si fos una galeria comercial. El carrer de vianants principal d’aquesta illa unirà transversalment la rotonda de la Cooperativa amb el passeig de La Salle. Aquest carrer tindrà una entrada rodona a la part nord que vol simbolitzar la torre del Port mentre que a la part sud, al passeig de La Salle, tindrà una entrada quadrada simbolitzant la torre de l’Ermita. Al mig hi haurà una cúpula vidriada per tal que entri llum a una part del primer soterrani. En aquesta part propera a la cúpula, en el primer soterrani, també hi haurà una zona comercial. La resta d’aquesta planta serà pàrquing. A sota hi haurà dues plantes soterrades més, una de pàrquing per als habitatges superiors i l’altra com a pàrquing públic. Aquest pàrquing públic és a canvi del 10% d’aprofitament mitjà d’aquesta zona. Segons comenta Recasens, “la negociació amb la propietat ha estat dura, però finalment hem aconseguit aquesta planta de pàrquing, que suposarà entre 130 i 135 places d’aparcament”.

Voltants de l’Ermita

Aquesta actuació de la zona de les antigues instal·lacions de la Cooperativa comportarà l’arranjament dels voltants de l’Ermita. Aquest arranjament suposa que, primer de tot, s’enderroquin les cases que hi ha a tocar del recinte del santuari, al carrer de Balmes. Segons explica el regidor d’Urbanisme, “aquest arranjament va a càrrec dels actuals propietaris dels terrenys de les antigues instal·lacions de la Cooperativa. Se’ls demanarà un projecte i un cop passats els tràmits ja podran començar a urbanitzar la zona tal i com els ho hem proposat. Hi haurà una vorera de 4 o 5 metres d’amplada i l’enjardinament de l’espai que quedi dins el pati de l’Ermita. Amb això tindrem una visió que fa molts anys que no tenim, que és veure tot el santuari aïllat, almenys des del carrer de la Mare de Déu del Camí”.

Comenta aquest article