Informació general

Les obres de la plataforma del Corredor del Mediterrani finalitzaran l'any 2009

Per Anna Fargas

Estat de les obres de la plataforma a l'alçada de la riera de Riudecanyes, ahir al matí

El projecte de Connexió Ferroviària del Corredor del Mediterrani amb la Línia d'alta Velocitat Madrid-Barcelona-Frontera Francesa, es troba en la fase de construcció de les plataformes. Ahir al matí Joan Maria Abelló, subdelegat del Govern a Tarragona, va realitzar una visita als diferents trams del Corredor Ferroviari del Mediterrani que actualment estan en obres.

El Corredor, canviarà l'actual mapa de vies que va des de Vandellòs, passant per Cambrils, Salou, Vila-seca, l'Aeroport de Reus, fins Tarragona i l'Estació d'Alta Velocitat del Camp de Tarragona. Aquest tram, entre Vandellòs i Tarragona, és l'únic del Corredor del Mediterrani que només disposa d'una via i no té les característiques pròpies d'un tren d'alta velocitat. Joan Maria Abelló, va explicar que "la unió del Corredor del Mediterrani amb l'Estació d'Alta Velocitat del Camp és fonamental
ja que es podrà anar a Barcelona i Lleida per alta velocitat", a més Abelló va afegir que "gràcies al corredor es pretén que el trajecte València-Barcelona es pugui fer en 2 hores i 10 minuts". Per la seva banda Antonio Gutiérrez, subdirector general de Construccions de Renfe va explicar que "les vies estan preparades pels trens d'alta velocitat, per elles hi podran circular tant trens regionals, com l'AVE".

En aquest projecte,
Vila-seca serà un nexe clau que unirà el Corredor del Mediterrani amb l'actual via que arriba a Tarragona ciutat o amb l'estació de Salou i Port Aventura. Cal destacar però, que les obres del tram entre Vandellòs i la riera de Riudecanyes van finalitzar fa 6 anys, i és ara quan s'estan realitzant les obres des de la riera de Riudecanyes fins l'Estació d'Alta Velocitat.


Es preveu que els fonaments estiguin enllestits l'any 2009

Actualment s'està construint la plataforma del Corredor que ha de servir com a base perquè posteriorment s'instal·lin els elements de la superestructura tals com els rails o els circuits elèctrics. El cost d'aquesta plataforma és de 252 milions d'euros.

Tal i com va declarar Antonio Gutiérrez, "la infraestructura s'entregarà l'any vinent". Tot i això Joan Maria Abellò va comentar que "encara no se sap en quina data podran començar a circular-hi els trens" ja que encara quedarà construir tota la superestructura.  En aquest sentit, Antonio Gutiérrez va voler afegir que "no es va tant ràpid com es vol, tot i que l'any que ve es preveu avançar més", a més va comentar que "per aquest estiu la visió haurà canviat totalment, en aquest moment estem fent les coses que no es noten però que són molt importants".

Gutiérrez va explicar que en la construcció de la plataforma "'s'ha buscat molt la permeabilitat per tal d'afectar en la menor manera possible els terrenys per on passa el traçat". En aquest sentit s'han projectat 7 km de viaductes, 8 dels quals es troben en el tram comprès entre la riera de Riudecanyes i el barranc de Les Paisanes, i un túnel de 20 km.

Obstacles en la construcció de la plataforma

Javier Orico, director d'obres, va explicar que "
a l'hora de fer les obres hi ha hagut problemes perquè hem trobat jaciments, s'han hagut de fer expropiacions complicades i fins i tot hem topat amb una antiga deixalleria". Aquesta antiga deixalleria pertanyia a Cambrils i es troba al costat de la carretera de Misericòrdia.

Per tal de poder construir la plataforma sobre  l'antiga deixalleria, s'ha hagut de sanejar el terreny i preparar un petit viaducte. Javier Orico va comentar que
"és la primera vegada que ens hem trobat amb una obra d'aquestes característiques, hem hagut de fer un miniviaducte, ja que s'ha hagut de treure tota la terra dolenta".

En el tram on es troba l'antiga deixalleria al costat de la carretera de Misericòrdia, s'estan començant les obres d'elevació de la carretera per tal de deixar pas al traçat del Corredor del Mediterrani.

La futura estació de Cambrils forma part del projecte de superestructura que es licitarà l'any vinent

Actualment s'estan construint els fonaments de la futura estació de Cambrils, però serà l'any vinent quan es licitarà la seva edificació. Aquesta estació, juntament amb la remodelació de l'estació de Vila-seca, la col·locació de les vies i el circuit elèctric forment part del projecte de superestructura que es licitarà l'any vinent però que no té data d'inici de les obres.

Joan Maria Abelló va voler destacar que el Corredor del Mediterrani "sobretot és important per Cambrils i Salou ja que es treu l'estació del centre del municipi". En el cas de Salou, serà la parada de Port Aventura la que es remodelarà per convertir-se en la nova estació Salou-Port Aventura.

A més a més es construirà una nova estació prop de l'Aeroport de Reus, aquesta s'anomenarà Estació Central i constitueix un projecte a part el qual també està pendent de licitació.

Comenta aquest article