Informació general

L'Àrea d'Educació presenta les principals propostes i conclusions extretes del I Fòrum Cambrils Ciutat Educadora

Per Berta Ruiz



Salvador Matas i Gerard Nogués, ahir en la roda de premsa de presentació
El regidor d'Educació i Polítiques Actives d'Ocupació –Salvador Matas– i el responsable de l'Oficina tècnica del PEC –Gerard Nogués– van presentar ahir en roda de premsa les principals conclusions i propostes que van sorgir del I Fòrum Cambrils Ciutat Educadora, celebrat els dies 24 i 25 de novembre.

En la seva intervenció, Salvador Matas va destacar la importància de situar l'educació en l'eix fonamental del debat polític, "aquest ajuntament ha posat l'educació al centre de les preocupacions del govern i aquest PEC ho demostra". Segons va explicar, el Projecte Educatiu de Ciutat pretén fer una mirada sobre l'educació en el conjunt de la ciutat i plantejar-se que tots anem aprenent al llarg de la vida.
El Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) consisteix en diverses fases: en la primera d'elles es va plantejar una diagnosi amb quatre mapes: el mapa d'estructura social, el mapa escolar, el mapa de recursos educatius i el mapa de visions educatives i sociourbanes. Aquesta primera fase es va fer a través d'uns tallers participatius per tal de definir i focalitzar els aspectes positius i els aspectes negatius de l'educació a Cambrils.
En la segona fase –que es va realitzar durant les jornades del I Fòrum– es va fer la definició de les propostes i les línies estratègiques de treball, a través de cinc grups temàtics de treball: "Una ciutat que educa en valors" , "Una ciutat a la mida de les persones", "Una ciutat inclusiva i cohesionada", "Una ciutat que educa al llarg de la vida"  i "Una ciutat on es pugui treballar. Els diferents grups de treball van discutir el seu respectiu apartat, amb una sèrie de subeixos a debatre i diverses accions associades a cada temàtica
La tercera fase, els diferents grups de treball s'hauran d'anar reunint periòdicament, de manera trimestral, per tal de seguir treballant en les propostes i anar desenvolupant-les. Finalment, en la darrera i quarta fase, es farà una revisió de les actuacions i s'aportaran noves propostes en el que serà el II Fòrum Cambrils Ciutat Educadora.

Segons va valorar Salvador Matas, "estem molt contents i satisfets de la resposta obtinguda", de la participació i de la implicació de les persones que es van comprometre a seguir treballant. En total, van ser 96 persones inscrites.

Propostes més destacades

El regidor Salvador Matas també va voler apuntar algunes de les propostes més destacades extretes de cada grup de treball. En l'apartat, "Una ciutat que educa en valors" en va destacar els següents punts: la creació del consell d'infants –per a que els més petits puguin tenir veu en el que es decideix en la ciutat–; l'elaboració participada d'una "carta de civisme", on consti el llistat d'actituds cíviques a potenciar entre els cambrilencs i les actituds incíviques no desitjables entre els ciutadans de Cambrils; l'elaboració participada de campanyes de civisme i la implicació de la ciutadania en l'elaboració d'aquestes i el plantejament d'activitats intergeneracionals per fomentar el respecte mutu. També es vol potenciar i promoció el voluntariat i oferir una formació específica al professorat en matèria de multiculturalitat i mediació donat el nou context canviant de les aules.
En l'àmbit, "Una ciutat a la mida de les persones" també van sorgir diferents punts interessants com l'establiment d'un millor transport intern i extern, tant en línies com en horaris i en nombre de busos; la supressió de barreres arquitectòniques; els camins escolars segurs; l'ús dels centres escolars i educatius com a equipaments de barris o el fet de demanar l'opinió a la ciutadania a l'hora de construir i fer ús d'un equipament.
En l'apartat, "Una ciutat inclusiva i cohesionada" es van debatre diferents aspectes relacionats amb la millora de l'accés a la informació: la creació d'un portal web específic per educació; potenciar la formació i informació a través de Ràdio i TV Cambrils; ampliar el serveis de l'actual Oficina Municipal d'Escolarització, amb més difusió i informació sobre l'oferta educativa; la creació de noves llars d'infants públiques; la creació d'una borsa de cangurs amb referències; la creació d'una escola de pares que desenvolupi xerrades i faci funcions d'assessorament; programes de suport al nou model de família;la distribució equitativa de l'alumnat o el pla educatiu d'entorn que inclogui la jornada continuada integradora.
En el grup de treball, "Una ciutat que educa al llarg de la vida" es va destacar la necessitat d'ampliar l'oferta formativa per adults; l'escola d'idiomes; l'ampliació dels cursos de la UNED, l'ampliació dels cursos d'estiu de la URV o programes formatius municipals per monitors i entrenadors. I finalment, en l'apartat de treball, "Una ciutat que generi treball estable i de qualitat" es van tractar aspectes com la millora en la transició escola-treball; l'alfabetització digital i l'accés a noves tecnologies o la inserció de col·lectius desfavorits.

Prioritzar propostes

Per la seva part, Gerard Nogués va explicar que ara és el moment clau per a que des de l'Oficina tècnica del PEC es segueixi treballant i continuar amb la feina i la il·lusió generada en aquest I Fòrum. Segons va explicar, "s'ha de mantenir i ampliar tot aquest treball a través de les línies estratègiques establertes". De cara al mes de gener, es presentarà el document definitiu, molt més detallat i acurat, amb totes les conclusions i propostes, per tal de començar a valorar i prioritzar què es pot posar en marxa de cara al 2008 i anar preparant propostes per al II Fòrum. Per Gerard Nogués, "aquest és un treball rigorós. No volem crear falses expectatives. Ens interessa que això funcioni com a estructura perenne de l'educació a Cambrils". Gerard Nogués, sobretot va voler insistir en la idea de continuïtat, treball i implicació per part de la ciutadania. D'altra banda, segons va comentar, les diferents comissions de treball estan obertes per a tothom que estigui interessat a participar i col·laborar en elles.

Comenta aquest article