Entitats
Amadeu Mas dona uns bastons amb seixanta anys d'antiguitat al Ball de Bastons de Cambrils
Es tracta dels bastons amb els quals aquest veterà membre de l'entitat picava quan era jove i la colla els conservarà com una relíquia o per utilitzar-los en ocasions especials
El Ball de Bastons de Cambrils ha rebut una donació molt especial. El seu antic membre i bastoner de soca-rel, Amadeu Mas, de 90 anys, ha entregat a l'entitat festiva cambrilenca un lot de vuit bastons d'alzina amb els quals ballava ell ara fa més de seixanta anys. Es tracta d'unes peces molt especials, pràcticament unes relíquies, que en el passat van ser radis de rodes de carro, d'on sortien antigament els bastons per picar.
El Ball de Bastons ha rebut amb molt d'orgull aquesta donació d'un dels seus fans més emblemàtics. Tota la família de Mas ha participat i ha tingut relació amb el ball de bastons, però l'Amadeu és d'alma mater del conjunt. “Ell viu al Barri Antic i sempre que hi passem amb la cercavila, ens aturem davant de casa seva per fer un ball”, explica a revistacambrils.cat Eduard Pellicer, membre de la junta de l'entitat. Segons explica Pellicer, Mas va fer la troballa d'aquests bastons antics fa uns dies i el primer que va fer va ser avisar als bastoners actuals perquè els vinguessin a veure.
Segons explica Pellicer, la dona d'Amadeu Mas, Paquita Ill, recorda que els bastons donats podrien tenir uns seixanta anys. Aquests, estan fets amb fusta d'alzina i són antics radis de carro, d'on es treien, antigament, les fustes per picar en el ball de bastons. De fet, segons Eduard Pellicer, en aquests bastons donats per Mas encara es veuen restes de la pintura del carro al qual van pertànyer. Aquests tipus de bastons tenen la característica de que són molt durs i pesats, cosa que els fa menys pràctics que els actuals a l'hora de ballar.
Tanmateix, la importància històrica que tenen aquests bastons fa que la colla els rebi amb molt de respecte. “Ens fa una mica de cosa picar amb ells”, admet Pellicer, que apunta més a la possibilitat de reservar-los per ocasions molt especials o de, simplement, conservar-los com a element patrimonial. Per exemple, l'any passat, el Ball de Bastons ja va celebrar el trentè aniversari de la recuperació de l'entitat picant amb uns bastons nous creats, també a partir de rodes de carro. Els bastons de l'Amadeu Mas es podrien guardar per aquestes ocasions especials. Pellicer també creu que, tal com feien els bastoners d'abans, es podrien gravar les inicials de l'Amadeu als bastons que ha donat perquè, d'alguna manera, sempre es recordi que aquests són els seus.