Informació general

Consum

El Consell Comarcal del Baix Camp informa dels drets dels consumidors i de les possibles reclamacions arrel de l'apagada general

L'ens repassa les possibles reclamacions que es poden fer sobre danys en els béns, talls de subministraments, afectacions en els transports i cancel·lació d'esdeveniments

Per Redacció

Imatge dels pocs passatgers que hi havia a l'estació de tren de Cambrils, aquest passat dilluns al migdia
Imatge dels pocs passatgers que hi havia a l'estació de tren de Cambrils, aquest passat dilluns al migdia | Andreu Dalmau
Arran de l'apagada general succeïda aquest passat dilluns 28 d'abril a tota la Península Ibèria, des del Consell Comarcal del Baix Camp informen dels drets dels consumidors i de les possibles reclamacions en els diferents serveis que es van veure perjudicats per la falta d'electricitat. Aquests són els següents:

Danys en els béns

• Comprova quines assegurances tens contractades –de la llar, de la comunitat de veïns, etc.–, i si cobreixen els danys en aparells, ascensors o aliments fets malbé. Només es podrà aconseguir una indemnització si el bé sinistrat estava assegurat el dia de l’apagada.
• Si la pòlissa d'assegurança cobreix els danys, comunica-ho a l'asseguradora dins el termini de 7 dies naturals a partir del moment en què te n'hagis assabentat, excepte que la pòlissa estableixi un termini superior. És recomanable informar del sinistre per algun mitjà que en deixi constància (per exemple, trucant al servei d'atenció al client i demanant un número de referència).
• Quan el sinistre és provocat per una causa de força major, com ara una gran apagada elèctrica, l'asseguradora té l'obligació de comunicar el sinistre al Consorci de Compensació d'Assegurances, organisme estatal que indemnitza els danys produïts per fenòmens naturals o derivats de fets d’incidència política o social. Per tant, serà aquesta entitat qui es farà càrrec d'indemnitzar els danys, sempre que disposis d'assegurança en vigor.

Talls de subministrament

• Les companyies de subministraments –llum, aigua, telèfon i internet, etc.– estan obligades a descomptar en la propera factura el temps que hagis estat sense servei. Per tant, revisa bé les factures i, si cal, reclama a l’empresa.
• Si tens una assegurança de la llar multirisc, comprova si cobreix els danys i perjudicis soferts pels talls de subministrament. Si reclames tant pel tall de servei com per danys en béns, cal especificar-ho de forma conjunta en el mateix comunicat del sinistre.
• Si l’asseguradora o l’empresa de subministrament no atén la reclamació, pots contactar amb l’oficina de consum del Consell Comarcal del Baix Camp, si tens el domicili en un municipi de la comarca del Baix Camp.

Cancel·lacions i retards en els transports

Vols
• Si t’han cancel·lat un vol, tens dret a triar entre la devolució dels diners o un transport alternatiu. Durant l’espera, la companyia t’ha de donar assistència, és a dir, menjar i begudes i, si cal, allotjament (inclosos els desplaçaments).
• En el cas dels retards, cal tenir en compte que hi ha diferències en funció del temps de retard: A partir de 2 hores, tens dret a rebre assistència gratuïtament, és a dir, menjar i beguda. A partir de 5 hores el retard s’equipara a una cancel·lació, per tant, podeu decidir si renuncieu a volar i recuperar l’import pagat pel bitllet o bé accepteu un transport alternatiu fins a la destinació final.
• Si no es respecten els teus drets, reclama a la línia aèria per canals que et permetin conservar-ne una prova: full oficial de reclamacions, bústia o formulari en línia, correu electrònic, canal d'atenció al client a les xarxes socials o trucada amb número d’incidència.
• Si en el termini màxim d'un mes l'empresa no et proporciona una resposta satisfactòria, pots fer una reclamació en el servei públic de consum del teu municipi/comarca (usa el cercador d'organismes de consum) o bé a l' (AESA).
• Si cap de les opcions anteriors no dona un resultat satisfactori, pots recórrer a la via judicial. En aquest cas, et recomanem que contactis amb una organització de persones consumidores registrada a Catalunya o t’adrecis al Servei d’Orientació Jurídica de la Generalitat https://seujudicial.gencat.cat/ca/que_cal_fer/orientacio_juridica/index.html.
 
Trens 
•Consulta en el web de Renfe (https://www.renfe.com/es/ca) les mesures sobre canvis i anul·lacions de bitllets habilitades per la companyia.
 
Autobusos
• Si el transportista ha cancel·lat el viatge, ha d’oferir una alternativa al viatge o bé el reemborsament de l’import pagat.
• Davant de qualsevol desavinença per problemes relacionats amb el servei, demana a l’empresa de transports el llibre de reclamacions o contacta-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no has obtingut resposta satisfactòria, adreça la reclamació a la Junta Arbitral del Transport de Catalunya, l’organisme competent per resoldre les controvèrsies en els serveis de transport terrestre.

 Transport marítim

• En cas de cancel·lació del viatge t’han d’oferir o bé un viatge alternatiu o bé el reemborsament de l’import pagat.
• En cas de desavinença amb l’empresa, omple el full oficial de reclamació i si en el termini de 30 dies no has obtingut resposta satisfactòria, contacta amb l’oficina de consum del Consell Comarcal del Baix Camp, si tens el domicili en un municipi de la comarca del Baix Camp.

Cancel·lació d’esdeveniments

La cancel·lació d'esdeveniments o activitats dona dret al reemborsament de la totalitat dels pagaments que s'haguessin realitzat. La devolució s'ha de sol·licitar al proveïdor de serveis que te’ls va vendre.
 Si teniu el domicili a la comarca del baix Camp i voleu realitzar consultes o reclamacions us podeu adreçar a l’Oficina de Consum del Baix Camp, situada a la Plaça de la Patacada, baixos (Edifici Campus) 43201 Reus.
  
Horari d’atenció:
  • Tel 977 327 100 cada dia de 8:30 a 9:30 hores.
  • dilluns, dimecres i dijous de 9:30 a 13:00 hores  (fins les 11 sense cita i a partir de les 11 amb cita prèvia)
  • cita prèvia trucant per telèfon o a www.baixcamp.cat
  • ens podeu escriure quan vulgueu a consum@baixcamp.cat

Comenta aquest article