Informació general

L'Ajuntament prepara una ordenança que obligarà els constructors a garantir aparcament per cada habitatge construït

Per Judit Pinazo

Aspecte de les obres de construcció d'edificis a la zona de les antigues instal·lacions de la Cooperativa Agrícola

L'Ajuntament treballa en l'elaboració d'una ordenança que posi solució a la problemàtica de la falta d'aparcament al municipi. Està previst que l'ordenança quedi enllestida abans d'acabar l'any i té com a objectiu aconseguir la correlació entre nombre d'habitatges i places d'aparcament. Actualment i en els habitatges de nova construcció aquesta correlació és fàcil d'aconseguir, però en aquelles parcel·les construïdes que es sotmeten a ampliació o parcel·les que s'enderroquen i es tornen a edificar de nou, sovint, no resulta tant fàcil, sobretot per qüestions relacionades amb les dimensions de la parcel·la o la tipologia del terreny.

Segons el regidor de Desenvolupament Urbà i Habitatge -Dani Pallejà- tal i com marca el Pla General, el constructor té l'obligació que a tants números d'habitatges s'han de preveure una sèrie de places d'aparcament que en principi han d'anar dins de la mateixa finca. La nova ordenança que s'està elaborant, vol buscar una solució quan per impossibilitat tècnica no es puguin construir les places d'aparcament en el mateix edifici i aquesta, passa per comprar places en altres aparcaments privats, però sobretot en altres aparcaments públics en un radi de 300 o 400 metres del lloc d'on hi ha la promoció. De fet, la majoria de promocions que hi ha ara, segons Pallejà, ja ho compleixen, exceptuant alguns casos.

Complexitat jurídica

Elaborar una ordenança d'aquestes característiques no és fàcil. La intenció és, tot i que encara està per definir, que un cop determinat l'import que li costaria al constructor fer cada plaça d'aparcament, s'ha d'establir una fórmula a través de la qual els promotors consignin aquest diners a l'Ajuntament en forma d'aval o de dipòsit. Segons Pallejà l'ús que podrà fer  l'Ajuntament d'aquests diners, en principi només s'han de destinar a l'aparcament.

Per altra banda, també cal destacar que aquells edificis que disposin d'espai i construeixen més places d'aparcament que les requerides pel nombre d'habitatges que es fan, ni que siguin de propietat privada, es podran vincular a la compra d'una plaça d'aquestes característiques.
També s'intentarà establir un sistema de bonificacions per aquells constructors que facin més places de les que estan obligats a fer.

El punt de vista dels constructors

Els empresaris, tot i que encara no coneixen en detall com serà la nova ordenança, opinen que ells amb aquesta mesura no hi guanyen res. És el cas del constructor cambrilenc i president de la Federació de Gremis de la Construcció de la Província de Tarragona i president de l'Associació Local d'Empreses de la Construcció de Cambrils -José Osuna- que opina que en els edificis que no hi hagi espai per aparcament, doncs que no se'n faci "perquè m'han d'obligar a abonar uns diners per aparcaments que estaran en un altre espai?". Osuna creu que si la tipologia del terreny no es prou gran "no s'hauria d'obligar al constructor ni a fer dues plantes d'aparcament ni a comprar-los fora en cas que no hi hagi una correlació exacte entre aparcaments i nombre d'habitatges". Tot i això, Osuna es mostra prudent a l'hora d'opinar sobre la nova mesura, a l'espera de conèixer en més detall el contingut de l'ordenança.

Per la seva banda Pallejà creu que amb la nova ordenança els constructors ni hi guanyen ni hi perden "si haguessin de construir el pàrquing en el mateix solar que edifiquen els costaria aquests diners i en aquest cas estan substituint l'obligació de construir aparcament, per un dipòsit de diners". A partir d'aquí, l'Ajuntament a través dels aparcaments públics substituirà aquella garantia en diners per places d'aparcament i solucionar així els problemes d'aparcament que hi ha al municipi.

Un cop estigui l'esborrany enllestit està previst que l'Ajuntament es reuneixi amb el gremi local de constructors per comentar-los que els sembla i explicar-los tot el raonament que s'ha seguit fins arribar a la conclusió que aquesta era la millor solució per desenvolupar reglamentariament el tema de les places d'aparcament vinculades a l'habitatge.

Comenta aquest article