Informació general

El sociòleg Salvador Cardús inaugura oficialment el curs acadèmic de l'IES Cambrils en l'any del seu 25è aniversari

Per Berta Ruiz

D'esquerra a dreta; el sociòleg Salvador Cardús, el director de l'IES Cambrils Esteve Bou i el regidor d'Educació Salvador Matas

L'IES Cambrils va celebrar ahir al vespre a la sala d'actes del centre, la inauguració del seu curs acadèmic amb la xerrada "Què esperen els pares de l'escola i els mestres de la família?" que va anar a càrrec de Salvador Cardús i Ros, professor de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.

A l'acte també hi van ser presents el regidor d'Educació i Polítiques Actives d'Ocupació –Salvador Matas– que va aprofitar l'ocasió per felicitar el centre en el seu 25è aniversari, tot encoratjant a la comissió d'actes a seguir amb totes les activitats de celebració, que també compten amb el suport de l'Ajuntament. També va afirmar, que després de 25 anys és un bon moment per reflexionar sobre els canvis en el món educatiu, i com s'ha d'orientar l'escola i l'institut, "per treballar en la idea d'aconseguir una ciutat educadora, amb un ensenyament al llarg de tota la vida i el missatge clar de que educa tota la societat". Per la seva banda, l'actual director de l'IES Cambrils –Esteve Bou– també va voler fer balanç d'aquests 25 anys, "que estan donant els seus fruits amb molts exalumnes que ara són grans professionals en cadascun dels seus àmbits".

"Confusió comunicativa entre escola i família"

Salvador Cardús va obrir una amena xerrada, tot convidant a la reflexió i el diàleg de tots els assistents. En la seva exposició va parlar de les dificultats i malentesos que en aquests moments planteja la relació entre els pares i l'escola. Segons va explicar Salvador Cardús a Revista Cambrils Diari Digital, "des del meu punt de vista, els pares esperen massa de l'escola, ja que li demanen coses que l'escola no pot proporcionar. I també al revés, els mestres sembla que no s'acaben de fer càrrec de les dificultats que tenen els pares per fer tot el que els mestres els demanen". Sobre aquesta problemàtica que experimenta la societat d'avui en dia, Salvador Cardús afirmava que "d'aquesta confusió d'expectatives en neix la insatisfacció, la desconfiança, i el malestar. I crec que ens equivoquem quan això ho interpretem en termes morals, perquè acabem pensant que els pares són uns irresponsables i els mestres són uns funcionaris que no se n'ocupen de res. I això no és veritat. Els pares estan preocupats per l'educació dels seus fills i que més voldrien els mestres que gaudir amb la seva feina. Per tant, no és una qüestió de qualitat moral, sinó de confusió comunicativa".

Sobre aquest conflicte comunicatiu establert entre l'escola i la família, Salvador Cardús va apuntar algunes idees per avançar en aquesta comunicació i trobar un clima de treball més eficaç per aconseguir que les coses vagin bé. Tot plegat, sense "el sentiment de drama i catastrofisme", que segons va explicar Cardús, està present en la visió que té la societat d'avui en dia sobre l'educació. Per Cardús, "un dels problemes actuals, és el drama que se sol fer sobre qüestions educatives, enlloc d'ajudar a actuar amb més responsabilitat. Aquest sentiment, l'únic que fa és accentuar aquesta desconfiança i accentuar un clima pessimista, d'espant i de por. Un educador ha de ser essencialment optimista. Ha de tenir alguna cosa que prometre al seu alumne o al seu fill. Què li vens? Por, desconfiança? El més important és ensenyar a fer la teva vida i poder-la dirigir".
Salvador Cardús també va reflexionar sobre l'actual sistema educatiu, tot afirmant que "mai havíem tingut tanta població escolaritzada, mai havíem estat tan bé, amb tants recursos, tants materials i amb professionals tan ben formats. Si es volen fer les coses s'han de fer bé, i això també implica problemes".

Comenta aquest article