Cultura

Exposició

La Torre del Port acull una exposició fotogràfica que acosta la muntanya al mar

'The Sacred and the Real', obra de Gemma Miralda, reflexiona sobre la relació entre home i natura a través de la figura dels pastors d'alta muntanya

Per Andreu Dalmau

Gemma Miralda explicant el rerefons de les seves fotografies als assistents a l'exposició
Gemma Miralda explicant el rerefons de les seves fotografies als assistents a l'exposició | Andreu Dalmau

La Torre del Port acull des d'ahir una exposició que acosta la muntanya al mar amb l'objectiu de què les persones escoltem més la natura i abandonem la perspectiva antropocèntrica que governa el món. The Sacred and the Real és el títol d'una mostra fotogràfica obra de Gemma Miralda que retrata pastors d'alta muntanya, unes persones que, per a ella, són un exemple de relació saludable amb l'entorn.

“Sempre m'ha preocupat l'impacte que l'ésser humà ha tingut en el seu entorn”, explicava durant la inauguració la fotoperiodista. Aquesta inquietud la va portar als Pirineus catalans i aragonesos, a més de 2.500 metres d'altitud, per conviure amb pastors que vigilen –juntament amb els seus gossos d'atura– ramats de gairebé 4.000 ovelles.

Tal com va dir Gerard Martí, director del Museu d'Història de Cambrils, que organitza l'exposició; el vincle entre Cambrils i el pasturatge, tot i que no ho sembli, ve de lluny. “No es pot entendre la presència d'un port a Cambrils sense els ramats que venien de Priorat i embarcaven aquí per proveir ciutats com Tarragona, Tortosa o Barcelona”, explicava Martí, “per això hem trobat ideal que aquesta mostra s'ubiqui a la Torre del Port”.

Per la seva banda, el regidor de Cultura, Jordi Barberà, va destacar que “la humanitat ha de ser capaç de retrocedir per tornar a reconnectar amb la natura i mirar a l'interior per tornar a connectar amb allò imprescindible”, un missatge que transmet a la perfecció el projecte fotogràfic de Gemma Miralda. Barberà també va llegir un fragment del llibre Fulles d'Herba, un recull de poemes de Walt Whitman que l'autora de l'exposició també ha fet servir per inspirar-se.

Miralda, en les seves fotografies, deixava els pastors en segon pla (Foto: Andreu Dalmau)

 

Disset pastors del Pirineu

Durant sis estius, Miralda va conèixer i fotografiar un total de disset pastors que treballen entre la Vall de Boí i el Valle del Tena. A l'exposició, es poden veure tres tipus de fotografies: retrats dels mateixos pastors, grans plans generals dels immensos ramats d'ovelles, i fotografies detalls d'elements naturals com roques o el cel ennuvolat. A la primera planta, juntament amb els retrats, també hi ha una petit documental audiovisual.

En les seves fotografies, Miralda ha deixat els pastors en segon pla, empetitits enmig del paisatge verge de les altes muntanyes. Aquest estil ha estat inspirat en les obres de David Friederich, pintor alemany de principis del segle XIX precursor del romanticisme, que va destacar per atorgar un paper marginal a la figura humana en contraposició a la natura. Gemma Miralda va fer totes les fotografies de la mostra al capvespre per transmetre una sensació crepuscular, tan sols va fer servir flash pels retrats.

L'exposició estarà oberta fins el 31 de març i es pot visitar dissabtes d’11h a 14h i de 17h a 20h i els diumenges d'11h a 14h.

Comenta aquest article