Informació general

Belianes, tornar a començar

Per Lluís Rovira i Barenys

Al polígon de Belianes s’haurà de fer una nova reparcel·lació i una nova urbanització
El POUM ha modificat substancialment l’àmbit d’actuació del polígon de Belianes. El que fins ara eren el polígon 2 i el polígon 3 s’han canviat pel que es denomina “polígon nord” i “polígon sud”, respectivament. Però no sols s’ha canviat el nom. S’ha variat substancialment la superfície de cadascun d’aquests dos polígons, la qual cosa obliga a fer uns nous projectes tant de reparcel·lació com d’urbanització. En definitiva, tornar a començar els tràmits.

Nous terrenys, nous propietaris

Abans de la revisió del POUM, el polígon 3, de 24,5 hectàrees, ja tenia enllestit el projecte de reparcel·lació i s’estava a punt d’aprovar el d’urbanització. Algun dels propietaris ja treballava en el projecte de les futures naus industrials que havia de construir. Ara això ja no val. L’increment de la superfície que tindrà el polígon sud de Belianes, que passa a tenir 38,5 hectàrees, comporta uns canvis importants, ja que s’incorporen nous terrenys i nous propietaris a aquest polígon. Aquests nous terrenys provenen del que havia de ser un vial que delimitava la part sud de Belianes i uns altres d’una part de l’anterior polígon 2. Segons explica el regidor d’Urbanisme, Joan Recasens, quan es va fer l’anterior partició, l’any 1999, “es va fer sense tenir molt clar per on passaria la via del tren. Ara, com que ja tenim definida la via del tren i aprofitant la revisió del Pla General, s’han fet dos sectors completament diferents que cadascun es compensa per si mateix”.

Compensació bàsica

L’anterior projecte s’havia de desenvolupar per cooperació, és a dir, amb l’Ajuntament com a impulsor del projecte. Això s’ha variat i el desenvolupament ha passat a ser per compensació bàsica. Per Recasens això no ha de suposar cap problema, ja que, segons explica, “més del 50% dels propietaris hi estan interessats, entre ells l’Ajuntament, que també és un dels propietaris de dins d’aquest polígon. Ara per ara ja hem fet un parell de reunions i estem esperant que l’empresa que va fer el projecte del que era Belianes 3 ens passi un pressupost del que costaria fer un nou projecte. Com que aquesta empresa ja té força feina feta vam pensar que una part es podria aprofitar. Ara bé, si triguen massa a passar-nos el pressupost o la proposta que ens fan no ens sembla adequada, buscarem una altra empresa d’enginyeria, però la idea que tenim és que estigui fet tot el projecte coincidint amb l’aprovació del Pla General”. La intenció de l’Ajuntament és que al cap de poc que s’aprovi el Pla General també s’aprovi el projecte de reparcel·lació i el d’urbanització i poder començar les obres. El regidor d’Urbanisme confia poder començar a urbanitzar a mitjans de l’any que ve. Algun dels propietaris ha manifestat a Revista Cambrils el seu escepticisme i no creu que abans de quatre anys es pugui fer res en aquest polígon.

El polígon nord

El polígon nord, per la seva banda, ha quedat encaixonat en una franja de terreny que es troba entre l’autopista i la futura línia ferroviària. Les 24,3 hectàrees que tenia l’anterior polígon 2 han quedat reduïdes a 8,7 hectàrees de l’actual polígon nord. Aquest polígon, segons ha manifestat el regidor d’Urbanisme, Joan Recasens, “no es podrà desenvolupar fins que no estigui feta la via del tren. Tindrà dues pastilles edificables que estaran separades per una gran plaça central que farà d’aparcament a prop de l’entrada. L’àrea de protecció que tindrà el sistema ferroviari és de 70 metres a banda i banda, mentre que la zona de protecció de l’autopista és de 50 metres. Això no vol dir, però, que no es pugui construir dins d’aquestes zones; el que vol dir és que s’ha de demanar el permís corresponent als responsables d’aquestes infraestructures per fer-ho”.

§ La nova via fèrria, una muralla de 17,5 metres d’alçada§

A la zona de la futura estació del tren, que s’ha de construir a la zona esportiva municipal, les andanes estaran situades a 13 metres d’alçada, tal i com ja apuntàvem en la Revista Cambrils del passat mes de maig. Si a això hi sumem els 4,5 metres de marquesina que hi haurà en un tram d’aquesta estació ens dóna una alçada, en alguns punts, de 17,3 metres. El regidor d’Urbanisme n’especifica alguns detalls, “segons el projecte que ens han enviat, les andanes tenen 450 metres de longitud i 6 metres d’amplada. Van des de pràcticament el dipòsit municipal d’aigua fins a passar la riera d’Alforja. Hi haurà una marquesina de 100 metres de longitud i de 4,5 metres d’alçada màxima. En alguns llocs hi haurà una alçada de 17,5 metres, una alçada similar a un edifici de 6 pisos d’alçada. Evidentment, aquesta infraestructura ens canviarà el paisatge”.

Comenta aquest article