Informació general

Mobilitat

Es compleix un any sense peatges a les autopistes

La nit del 31 d'agost de 2021 es posa fi a més de mig segle de peatges de pagament a Catalunya

Per Redacció

Imatge del peatge de l'AP-7 a Vila-seca amb les barreres aixecades, l'1 de setembre de 2021 al matí
Imatge del peatge de l'AP-7 a Vila-seca amb les barreres aixecades, l'1 de setembre de 2021 al matí | Lluís Rovira i Barenys
Aquesta nit s'ha complert un any de la retirada dels peatges de les autopistes AP-7 –entre Vila-seca i La Jonquera–, AP-2 –entre el Vendrell i Saragossa–, C-32 i C-33. El 31 d'agost de 2021, cap a les vuit del vespre –unes quatre hores abans de la data en què expiraven les concessions– es posava fi a més de mig segle de peatges a Catalunya. Les concessions d'explotació d'aquestes vies finalitzaven després que el govern de l'Estat decidís no prorrogar-les més. D'aquesta manera, es materialitzava una de les reivindicacions històriques dels usuaris, que consideraven amortitzades amb escreix les inversions en aquestes vies.
 
L’aixecament dels peatges de l’AP-7 i l’AP-2, ara fa un any, ha suposat un estalvi de prop de 600 milions d’euros per als usuaris, segons ha detallat el Ministeri de Transports, que fa un any va xifrar aquest número en 750 milions. Un any després, el trànsit de l’AP-7 s’ha incrementat en un 40%, mentre que el de l’AP-2 ho ha fet un 122%. Davant d’això, Transports ha engegat una quarantena d’actuacions per "millorar la funcionalitat i resiliència de les vies", dotades amb un pressupost total de 1.050 milions d’euros. Sobre la implementació d’altres sistemes de pagament de les vies, el secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, va afirmar ahir que "ara no és el moment" d’abordar una implementació a a curt termini.

223 quilòmetres de nous carrils

En relació amb el pla d’actuacions previstes per a l’AP-7 i l’AP-2, Transports ha detallat que es tracta d’un total de 42 projectes, dels quals 35 estarien ja programats o amb obres en curs.

Dels 1.050 milions d’euros pressupostats per aquest pla, la partida més elevada (687 MEUR) anirà destinada a l’augment de la capacitat de les vies. Segons ha concretat el ministeri, la previsió és fer una ampliació de 223, 8 quilòmetres de nous carrils, amb el propòsit de frenar el col·lapse viscut en el darrer any, sobretot, a l’AP-7.

Així mateix, el pla també suposarà la creació de nous enllaços, com el de l’AP-7 i l’A-7 a l’Hospitalet de l’Infant, o els enllaços amb Roda de Berà o el centre de Figueres, així com la millora dels enllaços de la C-58 amb l’AP-7 en direcció Tarragona o el de Girona nord.

Reducció de la velocitat a l’AP-7

Sobre la proposta feta per la conselleria d’Interior de la Generalitat de reduir la màxima velocitat permesa a l’AP-7 de 120km/h a 110km/h, fonts del ministeri han descartat fer-ho "de manera generalitzada". Segons argumenten, la via "està preparada i dimensionada" per poder-se utilitzar en una velocitat de 120km/h, amb el que creuen que hi ha "mesures més intel·ligents" per fer front a l’accidentalitat.

Tanmateix, les mateixes fonts diuen que sí que es podria estudiar una reducció per trams, que no afectés la totalitat de l’AP-7 i que, en aquest sentit, estan oberts a analitzar les "propostes" que des del Servei Català de Trànsit els facin arribar.

Comenta aquest article