Societat

Innovació

Tres estudiants, acompanyats de la professora cambrilenca Anna Margalef, participen en un «road trip» pels Estats Units per desenvolupar el seu innovador projecte

Els alumnes de l'Escola Internacional del Camp, guanyadors del concurs AudiCrea, proposen un mobiliari urbà que elimini l'aire contaminat mitjançant l'ús de molsa

Per Maria Vidal

La professora Anna Margalef juntament amb els tres creadors del projecte Utai, abans d'iniciar el seu viatge per la costa oesta dels EUA
La professora Anna Margalef juntament amb els tres creadors del projecte Utai, abans d'iniciar el seu viatge per la costa oesta dels EUA | Cedida

Un banc que purifica l'aire contaminat de l'espai urbà a través de la molsa. Aquest és el plantejament del projecte Utai, ideat per tres estudiants d'entre 15 i 16 anys de l'Escola Internacional del Camp (EIC), a Salou. Després de convertir-se en la proposta guanyadora de la setena edició del concurs Audi Creativity Challenge, la iniciativa els ha portat fins a Silicon Valley, una regió de Califòrnia coneguda per ser la meca de la tecnologia i la innovació, sent seu de múltiples empreses d'informàtica. Així, la Carla, en Damià i la Leire acaben de tornar d'un viatge de 20 dies als Estats Units que han fet durant aquest mes de juliol. A la primera part del viatge, la del road trip per la costa oest del país, els va acompanyar la professora cambrilenca Anna Margalef, mentre que a la segona, la de visitar les empreses tecnològiques, ho va fer Roger Vallvé.

"Sempre impulso als meus alumnes a presentar-se a concursos", manifesta Anna Margalef. "Així se'ls val per ells mateixos, els avaluen altres persones, els fa créixer personalment i aprenen a desenvolupar-se fora de la seva zona de confort", explica a revistacambrils.cat. D'aquesta manera, des de fa tres anys insta als seus alumnes a presentar-se al concurs estatal AudiCrea, el qual promou la creativitat i l'actitud emprenedora entre els joves. A més, "al concurs treballen la sostenibilitat, un dels pilars de la nostra escola", afegeix la professora de l'EIC. En aquesta edició, als equips inscrits se'ls reptava a pensar propostes per respondre a la pregunta: Com innovar en l'àmbit de la sostenibilitat per a no comprometre el futur de la nostra societat i el nostre planeta?

Anna Margalef i els tres creadors d'Utai
Anna Margalef i els tres creadors del projecte Utai, durant el seu recorregut per Estats Units (Foto: Cedida)

El premi, un 'road trip' pels Estats Units i un període d'incubació a Silicon Valley

"Quan els tres estudiants em van presentar el projecte, ja els hi vaig dir que era molt bo", apunta Margalef. Així doncs, en la primera fase del concurs, a nivell espanyol i tot i les poques possibilitats de guanyar, van quedar finalistes. Llavors, van haver de "pulir la idea per presentar-la a Madrid", on la cambrilenca no els va poder acompanyar, i hi va anar l'altre professor, Roger Vallvé, a substituir-la. Després d'aquestes jornades on el projecte Utai va ser avaluat de nou, l'equip de EIC va resultar el guanyador del concurs -d'entre els més de 500 equips inscrits-, enduent-se com a premi l'experiència als Estats Units. "Han rebut molts inputs, encara no en són del tots conscients, han de pair tot el que han viscut", expressa la seva professora com a valoració del viatge un cop han tornat. Al llarg de tot el procés, els ha assessorat Xavier Verdaguer, un conegut emprenedor espanyol expert en innovació, fundador de l'Imagine Creativity Center de Sillicon Valley.

Durant el road trip els van portar per San Francisco, Los Ángeles, Death Valley, el Grand Canyon del Colorado i altres indrets del país nord-americà, visitant fins a tres estats diferents en un mateix dia. L'objectiu d'aquest recorregut era trobar la inspiració per donar-li encara una altra volta a la idea dels estudiants. I la inspiració els va venir en un llac de sal de la ruta 66, recorda Anna Margalef. Allà, la Carla, en Damià i la Leire van saber com millorar el seu projecte atorgant-li una vessant més humana, de forma que no només servís per eliminar l'aire contaminant, sinó també per purificar la persona que s'hi asseu. D'aquesta manera, el banc d'Utai també permet desconnectar de la teconologia portant la natura a la ciutat i impedint que les ones arribin al dispositiu mòbil, si així es desitja. 

Maqueta del banc Utai, el projecte dels tres estudiants de l'EIC guanyador del concurs Audicrea (Foto: Cedida)
Maqueta del banc Utai, el projecte dels tres estudiants de l'EIC guanyador del concurs Audicrea (Foto: Cedida)

Buscar inversors per fer realitat el banc del projecte Utai

El seu títol de guanyadors també els va donar accés, havent finalitzat el road trip on van preparar el projecte definitiu, a un període d'incubació a Silicon Valley. Allà, van poder aprendre a vendre el projecte, a més de compartir la proposta amb professionals d'empreses líders com Google, Apple, Facebook, Twitter o Netflix. Ara, tot i que ja han posat punt i final al viatge als EUA, "el projecte segueix estant molt viu", afirma Anna Margalef. El deixaran descansar durant l'estiu i al setembre es tornaran a posar "mans a la obra". En aquest cas, Utai i els seus creadors es traslladaran fins a Barcelona per presentar-lo de nou davant de start-ups i inversors, "per veure si finalment es pot portar a la vida real", declara la professora. Abans d'això, però, els seus alumnes han de descansar dels "cúmul d'emocions i cansament" després de viure uns 20 dies molt intensos a Califòrnia.