Camp

Patrimoni

La locomotora del Carrilet de Salou es declararà Bé Cultural d’Interès Nacional

La locomotora es troba exposada a la plaça del Carrilet de Salou, juntament amb un vagó, també del segle XIX

Per Redacció

Locomotora i vagó del carrilet, a Salou
Locomotora i vagó del carrilet, a Salou | Cedida

La Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat ha emès un informe favorable a la incoació de l’expedient per declarar Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), la locomotora de vapor 020T RS 3 anomenada Prim, que és una de les primeres locomotores de la línia Salou-Reus, i que es troba exposada a la plaça del Carrilet de Salou, juntament amb un vagó, també del segle XIX. L’Ajuntament de Salou ja té catalogats i protegits el conjunt de l’antiga estació del Carrilet, que consta de l’edifici de l’estació, un tinglado de mercaderies, i un tram de l’antiga via, amb canvi d’agulles. 

Segons l’alcalde, aquesta declaració suposa “un nou pas endavant en l’impuls per recuperar i divulgar la història de Salou, ja que, des de l’Ajuntament, estem treballant per posar en valor i protegir tots aquells elements i espais que conformen el patrimoni històric i cultural del municipi". En aquest sentit, remarcava el projecte “Un passeig per la historia de Salou”, que ha dividit en èpoques, des de la prehistòria a l’actualitat, encarregant la seva recerca i estudi a experts en la matèria, i museïtzant aquells espais de referència. 

Aquesta màquina, la data de construcció de la qual és l’any 1886, va ser fabricada per The Falcon Engine Car Works Co. Ltd. (Loughborugh, Anglaterra). La línia Reus-Salou, coneguda com el Carrilet de Reus a Salou, era una línia de ferrocarril que unia les ciutats de Reus i Salou. La línia va ser construïda i explotada per la Companyia Reusenca de Tramvies (o Societat del Tramvia Econòmic de Reus a Salou) entre 1887 i 1975. La línia de 8,2 km era de via estreta i el trajecte tenia una durada de 20 minuts. El transport de mercaderies es va compatibilitzar amb el transport de viatgers. El Carrilet va ser el primer transport cap a la platja a principis del segle XX i es va popularitzar molt entre aquelles persones que la visitaven quan encara el turisme estranger era incipient. 

Comenta aquest article