Societat

El XXVI Ral·li de Cotxes Antics aposta per promocionar la cultura i el turisme

Per Èlia Bellmunt

Diverses imatges del Ral·li. A dalt i al centre, sortida del Ral·li pel raval de Gràcia. A sota a l’esquerra, els cotxes participants concentrats a la plaça de l’Ajuntament i a la dreta, a la plaça d’Espanya, on es va fer un esmorzar.

El XXVI Ral·li de Cotxes Antics Cambrils Costa Daurada (vint-i-dosena edició internacional) va sortir de la plaça de l’Ajuntament de Cambrils el passat 19 d’abril. De bon matí s’hi va concentrar tota la comitiva, que va ser rebuda per l’acalde de Cambrils –Robert Benaiges– a la sala de plens. Els cotxes, que havien estat exposats a la plaça de l’Ajuntament, es van dirigir cap a la plaça d’Espanya, on es va fer una altra parada per exhibir els cotxes i fer un esmorzar, i d’allí es va fer la sortida. El diumenge 24 d’abril l’etapa final del ral·li conduïa de nou tots els participants (a excepció de tres) a Cambrils, concretament al Mollet del Rec, on es van tornar a exposar. Entre aquestes dues dates, sis dies de ral·li i 1.200 quilòmetres en una ruta que ha dut 32 cotxes antics fins a Pamplona a una velocitat mitjana de 70 quilòmetres per hora. El ral·li l’organitza el Club de Vehicles Antics de Cambrils amb el patrocini de l’Ajuntament de Cambrils, el Patronat Municipal de Turisme de Cambrils i la Diputació de Tarragona.

Un ral·li cultural

Aquesta edició del ral·li ha apostat per la promoció de la cultura. Al llarg del recorregut es va visitar el monestir de San Juan de la Peña, el monestir de San Millán de la Cogolla –al pati del qual es van exhibir els cotxes– i el monestir de Rueda. En l’estada a Pamplona, el 21 d’abril, es va visitar la fàbrica que Volkswagen té a la ciutat. També va ser a Pamplona on es va permetre que els cotxes estacionessin a la plaça del Castillo: “això és un fet excepcional des que es va renovar aquesta plaça; vam posar uns plàstics a sota dels cotxes per no embrutar res”, explica Lluís de Ballester –president del Club de Vehicles Antics de Cambrils–.

A dalt, l’únic cotxe que ha participat a totes les edicions del Ral·li de Cotxes Antics. A sota, l’arribada del Ral·li al port de Cambrils després de 6 dies de ruta.

Promoció turística

A part del vessant cultural, el ral·li també té un vessant esportiu que organitza Joan Esteve Solana –director del ral·li–. Enguany es van fer sis proves de cinc quilòmetres cadascuna en què es valorava la regularitat: mantenir una velocitat constant de 30 quilòmetres per hora. També es van fer proves d’aparcar els cotxes perquè els cotxes antics tenen poca visibilitat i la maniobra és més complicada. Aquesta edició del ral·li també ha apostat per promocionar el turisme. El Patronat de Turisme de Cambrils va fer diverses accions promocionals a les ciutats on el ral·li va fer parada muntant una carpa amb material promocional.

Cotxes antics

El ral·li de Cambrils és l’únic a l’Estat espanyol que només accepta cotxes anteriors al 1930. Tan sols s’han acceptat dos cotxes del 1932, un Ford A V8 i un Ford Coupé, per la importància de les seves peces. Tots els cotxes participants en aquesta edició eren de fabricació americana, excepte els Rolls Royce. El cotxe més antic que hi ha participat enguany és del 1927 i tan sols hi ha un únic participant que ha estat present en totes les vint-i-sis edicions del ral·li cambrilenc. Els participants estrangers, motiu pel qual es diu que el ral·li és internacional, han vingut d’Alemanya i Luxemburg.

Comenta aquest article