Societat

Educació

El projecte «Esmorzars sostenibles» fa que els embolcalls d'esmorzar reutilitzables ja siguin d'ús majoritari als patis de les escoles i instituts de Cambrils

La campanya de l'Ajuntament de Cambrils ha fet créixer l'ús de fundes sostenibles del 43% al 58% des de principi de curs fins el tercer trimestre

Per Redacció

Alumnes de l'escola La Bòbila utilitzant embocalls d'esmorzar reutilitzables durant l'hora del pati
Alumnes de l'escola La Bòbila utilitzant embocalls d'esmorzar reutilitzables durant l'hora del pati | Cedida

Un projecte educatiu promogut per l'Ajuntament de Cambrils en què on hi han participat 9 escoles i instituts del municipi ha contribuït a augmentar l'ús d'embolcalls d'esmorzar reutilitzables fins a convertir-se en l'opció majoritària dels estudiants, per davant dels embolcalls d'un sol ús. 

Es tracta del projecte medi ambiental "Esmorzar sostenibles curs 20-21", ofert pel Pla Educatiu d'Entorn, que plantejava un repte de sostenibilitat: reduir els residus que generen els estudiants de tots els centres educatius de Cambrils. En total, hi van participar 3.058 alumnes, que al principi de curs generaven més de 22.000 embolcalls, tenint en compte que cadascun en porta uns 7 cada setmana. 

Un grup d'alumnes de cada centre ha promogut la campanya

Després de treballar durant tot el curs fent cartells, vídeos i altres accions que decidia un grup d'alumnes promotor de la iniciativa en cada centre, el projecte va aconseguir reduir globalment un 14% els embolcalls d'un sol ús i augmentar de forma significativa els reutilitzables. Així, els d'un sol ús, que al setembre eren majoritaris als patis amb un 53%, havien reculat fins al 39% durant el mes d'abril.

Per contra, l'ús d'embolcalls reutilitzables, que partia del 43% a principi de curs, va arribar al 58% de mitjana al mes d'abril. Aquest creixement va ser més pronunciat a les etapes d'infantil i primària que a la secundària però tots els centres participants i totes tres etapes van aconseguir increments en l'ús d'embolcalls sostenibles.

El Departament d'Educació i Polítiques Actives d'Ocupació fa una valoració molt positiva del desenvolupament del projecte i dels resultats obtinguts. En un curs molt complex degut al conjunt de mesures extraordinàries que van haver d'adoptar tots els centres per reprendre l'activitat lectiva presencial, la implicació de docents, alumnes i famílies ha permès implantar rutines més sostenibles i estalviar una gran quantitat de residus.

Alumnes de l'Institut Ramon Berenguer IV que se n'han encarregat de difondre la iniciativa al seu centre educatiu / Foto: Cedida