Informació general

Restriccions covid-19

Les acadèmies i tallers de formació privada no reglada es troben al límit per les restriccions de tancament

Es tracta de les acadèmies d'idiomes, els centres de repàs, els tallers d'art, les escoles de música i dansa –no autoritzades pel Departament d'Ensenyament– als quals no se'ls permet fer activitats presencials

Per Berta Ruiz

Imatge de l'acadèmia i-speake, situada al carrer de les Creus
Imatge de l'acadèmia i-speake, situada al carrer de les Creus | Berta Ruiz

Les restriccions per la covid-19 estan afectant nombrosos sectors econòmics. Molts d'ells se senten oblidats i silenciats. És el cas de les empreses de formació privada no reglada, és a dir, acadèmies d'idiomes, centres de repàs, tallers d'art, escoles de música, escoles de dansa o centres de costura, entre d'altres àmbits. A Catalunya són més de 6.000 empreses les que formen part d'aquest sector amb uns 30.000 treballadors al darrere. Reconeixen que durant la primera onada de la covid-19 es van sentir molt sols i que, posteriorment, amb les diferents restriccions i tancaments s'han hagut d'anar agrupant per tenir més força i fer sentir la seva veu. D'aquí va néixer la plataforma Acadèmies Unides que agrupa entitats d'aquest sector. Reivindiquen que són un servei essencial per a nens i per a adults en tots els àmbits formatius que imparteixen; que necessiten obrir amb un percentatge d'alumnat limitat i que els seus centres són segurs ja que s'han adaptat a totes les mesures establertes: neteja, distància, ventilació, mascareta o presa de temperatura. Catalunya, juntament amb La Rioja són les dues úniques comunitats en les què actualment, aquest tipus d'acadèmies i centres no reglats es mantenen tancats. 

Per altra banda, des del passat dilluns 8 de febrer, el Procicat va establir que podien obrir els centres o acadèmies autoritzades pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat, és a dir, un petit percentatge de tot el sector. Per exemple, una escola d'idiomes, un conservatori de música o una escola de dansa autoritzada pot obrir, però els centres de formació privada no reglada, no. Consideren que aquesta situació és un greuge comparatiu i que s'està ofegant molts d'aquests petits negocis. A més, aquest sector es troba en una situació de desemparament perquè no pertanyen a cap conselleria. 

Pam Burton, directora de l'acadèmia i-speake: "Jo he anat reduïnt alumnes progressivament –majoritàriament nens– i estic arribant al límit"

Revistacambrils.cat ha contactat amb dues professionals d'aquest sector –Pam Burton Walmsley directora de l'acadèmia d'anglès i-speake online language academy i l'artista cambrilenca Marta Nolla que té el Taller d'Art Marta Nolla– per conèixer la seva situació actual. Segons ha explicat Pam Burton "l'educació reglada pot fer de tot; jo ara mateix vinc de l'edifici de La Salle de fer classe amb 28 nens; però per altra banda no puc fer classe a la meva acadèmia amb 3, 4 o 5 alumnes? Ens diuen que som extraescolars, però no ho som. Normalment som centres especialitzats en una activitat: jo em considero especialitzada en exàmens de Cambridge oficials d'anglès. Un centre de psicopedagogia pot obrir perquè es considera un servei essencial, però nosaltres no".

Des del grup Acadèmies Unides, tal com ha comentat Burton, s'estan fent nombroses reunions a nivell polític, però "argumenten que si obrim les acadèmies tindríem més contagis. Em sembla ridícul, perquè per exemple pots anar a l'Escola Oficial d'Idiomes, però en canvi no pots anar a una acadèmia com la meva. Jo he anat reduïnt alumnes progressivament –majoritàriament nens– i estic arribant al límit. Aquest és un curs pràcticament oblidat, perquè això d'obrir i tancar, obrir i tancar... és impossible!". Sobre la formació online, Burton ha comentat que és una de les opcions que els hi queda, però es fa molt difícil amb canalla. Aquesta situació, sens dubte, els està afectant a nivell econòmic perquè malgrat haver de tenir tancats els seus negocis han de fer front a tots els pagaments. "No és viable... a més et cobren tots els impostos igual, no hi ha cap línia d'ajut. És molt heavy... Crec que tot plegat és una decisió política, perquè la formació reglada sí pot obrir i ho fa amb grups molt més grans; hi ha mesures que no s'entenen. Estem molt molt afectats, perquè s'han de seguir pagant impostos i és molt difícil. A més, tots nosaltres som molt estrictes amb les mesures sanitàries, amb els grups reduïts...". El grup Acadèmies Unides està preparant una concentració de protesta a Barcelona el proper 19 de febrer. 

Marta Nolla, artista: "Les escoles de música i dansa reglades sí poden obrir, però les no reglades, no. Quina diferència hi ha a l'hora que hi hagi contagi? Estem desemparats"

Per la seva part, l'artista Marta Nolla també s'ha expressat en la mateixa línia. "Estem bastant malament, anem treballant i seguim fent coses per encàrrec, però, és clar, gairebé un 60 o 70% dels ingressos que entren al taller són amb els tallers de pintura per a nens. Aquest any ho tenia ple amb 18 alumnes; i d'adults en vaig tenint alguns però de forma més esporàdica. Que no ens deixin treballar és indignant. Ara, des de dilluns, les escoles de música i dansa reglades sí poden obrir, però les no reglades, no. Quina diferència hi ha a l'hora que hi hagi contagi? Estem desemparats. De la mateixa que es pot anar al teatre o es pot anar al gimnàs, perquè no es poden fer tallers?". A més, tal com ha dit Nolla, dins del sector tampoc els qui queda massa clar què poden fer i què no perquè, per exemple, impartir classes de pintura amb adults no es considera una activitat extraescolar. La incertesa de quant s'allargaran les restriccions i les contínues interrupcions en la seva activitat també formen part de la problemàtica que viu actualment el sector. L'artista local també troba a falta un major recolzament per part de les administracions quant a ajudes i empatia amb tot el seu gremi. "Hi ha moltes traves i decisions absurdes" ha comentat Marta Nolla.