Informació general

Infraestructures

Sense connexió a l'Alta Velocitat, un any després de la posada en marxa del nou traçat ferroviari

Renfe i Rodalies de Catalunya van suspendre els trens Avant que unien Tortosa i Barcelona el 18 de març de 2020, com una de les "mesures extraordinàries" per la crisi sanitària del coronavirus

Per Lluís Rovira i Barenys

Imatge de l'estació de tren de Cambrils, aquest matí
Imatge de l'estació de tren de Cambrils, aquest matí | Lluís Rovira i Barenys

Avui fa un any es posava en marxa el nou traçat ferroviari corresponent al Corredor Mediterrani en el tram que va de l'Hospitalet de l'Infant fins a Vila-seca. Entre altres coses, això suposava que el tram ferroviari de Cambrils amb la seva estació es reemplaçava pel nou traçat i per la nova estació, després de 155 anys de funcionament.

Sense tren ràpid a l'estació del Camp de Tarragona des de l'inici de la pandèmia

Poc després de la posada en marxa d'aquesta variant del Corredor Mediterrani es va incorporar un tren Avant, el 3 de febrer de 2020, que connectava l'estació de Cambrils amb l'estació del Camp de Tarragona i permetia arribar a Barcelona en 55 minuts. El preu del bitllet era de 20,10 euros el trajecte. Al mateix temps, des de Barcelona i en destinació Cambrils també es posa en marxa un servei de tren Avant des d'aquell mateix dia amb sortida des de l'estació de Sants de Barcelona a les 18,30h i arribada a Cambrils a les 19,25h.

Tan el tren d'anada com el de tornada tornada es van retirar a l'inici del confinament per la pandèmia i ja no s'han tornat a posar en funcionament. Renfe i Rodalies de Catalunya van suspendre aquests trens Avant que unien Tortosa i Barcelona el 18 de març de 2020, com una de les "mesures extraordinàries" que es prenien per reduir la mobilitat en la gestió de la crisi sanitària pel coronavirus. Cal dir que aquest tren era l'únic que, des de la posada en marca de la variant de Vandellòs, unia les Terres de l'Ebre amb l'estació d'Alta Velocitat del Camp de Tarragona

Tal com han apuntat diferents usuaris a revistacambrils.cat, això també significa que la infraestructura feta des de Cambrils cap el Camp de Tarragona i que tan es va destacar a la posada en marxa del Corredor Mediterrani, pels usuaris, ara per ara, no serveix de res.

Ara fa un any

L'estrena de la nova estació del tren, el dilluns 13 de gener de 2020, va ser poc afortunada i plena d'incidències. El tren tenia l'hora de sortida a les 6:48h i ja va arribar a l'estació de Cambrils amb un quart d'hora de retard. Però aquesta no va ser l'únic contratemps ja que la màquina de venda de bitllets no funcionava i la màquina de validar bitllets tampoc. A més, quan el primer tren va sortir de l'estació de Cambrils ho va fer molt poc a poc i poc abans d'arribar al ramal d'enllaç cap a l'estació de Vila-seca va estar aturat una bona estona. Finalment, després de fer parada a l'estació de Vila-seca, va arribar a Tarragona a les 7:31h, és a dir, amb 23 minuts de retard. Aquest primer tren va arribar a Barcelona amb 24 minuts de retard. A més, durant les primeres setmanes de posada en marxa de l'estació de tren es van produir diverses avaries en els ascensors que duen des del vestíbul a les andanes.

Avui, 13 de gener de 2021, el primer tren del matí que ha sortit en direcció a Barcelona, a les 6,48 h, ho ha fet amb 20 minuts de retard que tal com ha comentat un usuari a revistacambrils.cat en to irònic, "aquest retard sembla que hagi estat per celebrar l'aniversari de la posada en marxa de la nova estació". Aquest mateix usuari, però, considera que amb el nou traçat, al llarg d'aquest darrer any, "els usuaris hem guanyat un 70% en la puntualitat dels trens a l'estació de Cambrils tot i que els problemes a les immediacions de l'estació de Sants són continuats i és allí on s'acumulen els retards massa sovint". A banda aquest usuari habitual de la línia Cambrils - Barcelona considera que alguns dels trens que es posen en aquesta línia "són incòmodes i alguns estan per retirar-los".

Bar tancat i pàrquing gratuït

Pel que fa als equipaments de la nova estació cal dir que el bar es va obrir unes setmanes després de la posada en marxa de la nova estació i va romandre obert poc temps. Ara ja porta mesos tancat. Pel que fa al pàrquing, continua sent gratuït tot i que tanca des de les 23 h de la nit fins les 6,30 h del matí.

 

 

L’Apunt

L'antiga estació i els seus voltants, en estat de degradació
Ara fa un any, també, deixava de funcionar l'antiga estació de tren. Des d'aleshores ençà, aquest edifici i tot el seu entorn ha anat patint una progressiva degradació. A l'acumulació de deixalles, llaunes i envasos a les antigues vies del tren i la crescuda d'herbes al llarg de tot el traçat, ara, s'hi han sumat, darrerament, els efectes d'algunes bretolades que estan malmetent l'antic edifici. aquest edifici de l'antiga estació encara no ha estat traspassat a l'Ajuntament de Cambrils i les tasques de vigilància i seguretat de l'espai segueixen corresponent a ADIF. La Policia Local i els Mossos vigilen la zona de forma esporàdica, però tampoc s'hi ha realitzat cap tasca de neteja.