Informació general

El defensor de la ciutadania demana, un any més, celeritat a l'administració en respondre les consultes i requeriments dels ciutadans

Per Judit Pinazo



El defensor de la ciutadania, Francesc Amela, en el moment de llegir el seu informe al ple
En el ple extraordinari d'ahir el defensor de la ciutadania, Francesc Amela, va presentar la memòria de l'any 2006, que recull el nombre d'expedients tramitats, les tipologies de les queixes fetes pels ciutadans o les consultes realitzades al defensor, entre d'altres.

Aquest és el tercer any que els ciutadans cambrilencs, compten amb la figura del defensor de la ciutadania, i tal i com explicava ahir Amela, any rere any la seva figura ha anat adquirint bagatge. Les xifres així ho indiquen, ja que durant aquests tres anys s'han gestionat un total de 123 expedients, que han sigut tramitats i contestats. Durant l'any 2006 el defensor ha atès un total de 91 persones. De totes les consultes fetes, un 56% han estat expedients tramitats i el 44% restant, expedients derivats.Tot i així, Amela advertia ahir que cal continuar treballant en la difusió de la figura del defensor de la ciutadania, ja que encara és molta la gent que no la coneix.

Amela va destacar que ja l'any 2005, en la presentació de la memòria anual, va fer un esment especial a les queixes relatives al deure de l'administració a respondre les consultes i requeriments de la ciutadania. La llei preveu un termini general de tres mesos per resoldre i notificar les sol·licituds d'un ciutadà. En aquest sentit va denunciar que el període d'espera no ha disminuït i per tant, l'incompliment es repeteix. Segons Amela "és una omissió d'un deure que perjudica els ciutadans i que afecta negativament a la imatge de l'administració local". Amela afirma que aquest incompliment no és just, ja que existeixen diferents mecanismes per evitar-ho i va recordar a l'Ajuntament que enguany va aprovar un nou sistema de gestió del consistori precisament per millorar aquesta situació.

Els sorolls i la factura de l'aigua

El defensor de la ciutadania va destacar també les moltes queixes rebudes en relació a l'excés de sorolls a què estan exposats alguns veïns, i que no permet el seu dret al descans. Segons Amela, la majoria de casos són problemes entre particulars, i l'administració hauria de vetllar pels drets de les persones amb les eines de què disposa "és exasperant que davant d'alguns casos comprovats i evidents la resposta de l'administració és excessivament lenta". Segons Amela "els tràmits interns s'eternitzen, encallats en converses de bones intencions o en algun despatx". Les principals queixes sobre soroll són aquelles que tenen a veure amb aparells d'aires condicionats "cal fer un seguiment per part dels tècnics municipals dels aparells que porten problemes i retirar aquells que molestin els veïns". Una de les solucions que proposava Amela és la d'informar als instal·ladors dels aparells de l'ordenança sobre sorolls i vibracions, i les possibles responsabilitats en cas d'incompliment.

Un altre dels punts més habituals de queixa per part del ciutadà ha estat el sistema de facturació de l'aigua i els mínims que s'apliquen, ja que hi ha molta gent que trimestralment consumeixen molta menys aigua dels 27 metres cúbics mínims establerts. Segons Amela "aquest sistema no estimula les persones a baixar el consum d'aigua i no es poden entendre les campanyes promogudes des de l'Ajuntament perquè els ciutadans redueixin el seu consum". En aquest sentit, el defensor creu que la campanya "Cargola l'aixeta" promoguda per l'Ajuntament durant el 2006 és una contradicció.

Un cop finalitzada la seva intervenció els diferents representants dels grups polítics municipals van agrair al defensor de la ciutadania la tasca que havia portat a terme.

Comenta aquest article