Informació general

Serveis Socials

Benestar Social ha atès prop de 7.000 persones, des de l'inici de la pandèmia

En aquests mesos s'han obert 436 nous expedients, que suposa un augment del 68,34% respecte el mateix període de l'any 2019

Per Berta Ruiz

Seu de Càritas en el període de confinament
Seu de Càritas en el període de confinament | Lluís Rovira i Barenys

Des de l'inici de la pandèmia, el Departament de Benestar Social de l'Ajuntament de Cambrils ha atès 6.859 persones i s'han obert 436 nous expedients que suposa un augment del 68,34% respecte el mateix període de l'any 2019. Una crisi sanitària, social i econòmica esdevinguda per la covid-19 que està afectant nombroses famílies. Sobre aquesta atenció, el PSC va preguntar –al plenari del passat 26 d'octubre– com s'està adaptant el departament de Serveis Socials i en concret els ajuts a emergències.

Sobre aquestes qüestions, la regidora de Benestar Social –Hèléne Arcelin– va explicar que, "des de la declaració de l'estat d'alarma, els Serveis Socials de Cambrils s'han hagut de transformar i ajustar-se a totes les exigències sanitàries i als plans de contingència específics. Hem adaptat la intervenció social a aquesta nova realitat. Inicialment es va prioritzar el teletreball, excepte algunes atencions presencials com el servei de teleassistència o la xarxa de distribució d'aliments. S'han fet les adaptacions necessàries per donar cobertura a les necessitats. L'atenció social durant el període de confinament gairebé sempre va ser d'un dia per l'altre i la resposta a les necessitats bàsiques com l'alimentació) s'articulava de forma immediata i en cap cas més tard de 7 dies. En aquest punt, voldria destacar la implicació de tots els professionals del departament".

"Els recursos més prescrits de l'àrea han estat aquests d'emergència social en un 64,37%"

Pel que fa als ajuts d'urgència, Arcelin va detallar que, "és una prestació bàsica dins de la cartera de Serveis Socials. En aquesta s'inclou alimentació, transport, habitatge, farmàcia, etcètera. Prestacions econòmiques de caràcter material i en espècies. Hi ha les bases amb tots els requisits per tal que les persones hi puguin accedir. Els recursos més prescrits de l'àrea han estat aquests d'emergència social en un 64,37%, principalment els ajuts bàsics d'alimentació, higiene i farmàcia en un 57%; ja que tots els temes de subministrament i habitatge van quedar aturats".

L'assignació pressupostària per als ajuts d'urgència social passa dels 104.500 euros als 227.300 euros

A nivell pressupostari, la regidora de Benestar Social va apuntar que s'ha augmentat l'assignació dels ajuts d'urgència social en un 117,51% passant d'una disponibilitat inicial de 104.500 euros a 227.300 euros. Aquest increment va ser una de les mesures socials impulsades per l'Ajuntament per fer front a l'impacte de la crisi. Segons Arcelin, "els ajuts d'urgència s'han reforçat en diferents àmbits per poder atendre les necessitats de les famílies: la infància en risc –es va implementar la tarifació social per dur a terme les activitats d'estiu–; una altra línia per cobrir despeses vinculades a la llar i el pagament de l'habitatge i el reforç de la xarxa de distribució d'aliments juntament amb les dues Càries i Creu Roja". En aquest punt, tal com va apuntar la regidora, es va ampliar la partida adreçada a les targetes moneder per a la compra de productes; 20.000 euros per a la compra de targetes del "Guissona"; 8.000 euros més per a la compra de productes bàsics i fa poc s'ha fet una altra compra de productes per valor de 5.000 euros per a les entitats de la xarxa de distribució d'aliments. Actualment, estem s'està pendent d'una altra compra de targetes "Guissona" per valor de 1.500 euros".