Informació general

Alejandro Garcia, regidor d'Ensenyament: «Presenten l'inici de curs com un desgavell mal planificat i res més lluny de la realitat; s'ha redactar un pla d'actuació»

La reobertura dels centres educatius de cara al proper curs escolars va centrar el debat, al plenari del passat 27 de juliol, arrel d'una moció presentada pel PSC. El text instava al govern de la Generalitat a posar totes les mesures necessàries

Per Berta Ruiz

Alumnes d'educació infantil dins d'una aula al col·legi Cardenal Vidal i Barraquer, el passat 1 de juny
Alumnes d'educació infantil dins d'una aula al col·legi Cardenal Vidal i Barraquer, el passat 1 de juny | Cedida

La reobertura dels centres educatius de cara al proper curs escolars va centrar el debat, al plenari del passat 27 de juliol, arrel d'una moció presentada pel PSC. El text instava al govern de la Generalitat a posar totes les mesures necessàries per aquesta tornada a l'escola d'una forma segura i garantint la qualitat i la igualtat educativa a tots els centres. La portaveu del PSC –Ana López– va ser l'encarregada de defensar la moció que, entre els seus acords, demanava: la creació d'un grup o taula de treball permanent impulsat per l'Ajuntament que reunís els diferents actors de la comunitat eductiva; evitar al màxim l'escletxa digital; augmentar la neteja dels espais sensibles; dotar de material higiènic; realitzar proves de test cada cert temps; contribuir a activar xarxes de voluntariat educatiu i disposar d'un protocol clar d'actuació educativa davant de qualsevol possible suspensió de l'activitat presencial.

Suport de l'oposició i vot contrari del govern

Tant el regidor no adscrit –Joan M. Artigau– com el PP i Cs es van sumar a la proposta i van votar a favor de la moció del PSC. L'equip de govern no es va afegir a la proposta del PSC i va votar en contra. El regidor d'Ensenyament –Alejandro Garcia– va ser l'encarregat d'argumentar el vot contrari. Segons va dir, "partint de la base que la moció presenta l'inici de curs com un desgavell mal planificat i que no s'ha pensat pràcticament en res i, res més lluny de la realitat. No ens hi podem sumar per la part de co-responsabilitat que ens pertoca com Ajuntament en la part educativa. Els informaré com està planificat i orientat de cara a l'inici de curs".

El regidor d'Ensenyament va explicar que, "per part del departament s'ha redactat un pla d'actuació 2020-2021 per als centres educatius. El pla estableix en primer lloc que l'assistència als centres serà presencial tant a infantil, primària i secundària i preveu la redacció d'un pla d'organització del centre, en el marc de l'autonomia de centre que existeix i també amb l'acompanyament de la inspecció educativa. Aquest pla determina, per un costat, l'organització pedagògica preveient que s'hagi d'enviar algun alumne a casa –esperem que no–. També parla de l'organització dels grups d'alumnes, dels professionals i dels espais; l'organització d'horaris, la gestió d'entrades i sortides i la manera d'actuar en cas de detectar un possible cas de covid-19. També caldrà disposar de les condicions de ventilació, neteja i desinfecció que han de mantenir els centres educatius". 

Alejandro Garcia: "L'autonomia de centre és un dels principis organitzatius del sistema educatiu"

Quant als acords que presentava la moció i sobre la creació d'una taula de treball, Garcia va comentar que "l'autonomia de centre és un dels principis organitzatius del sistema educatiu: l'autonomia de centre en l'àmbit pedagògic, de gestió, organització de recursos humans i materials. Un instrument que flexibilitza el sistema educatiu i amb el què els centre s'han d'adaptar a aquesta situació actual. Per tant, se situa el centre en la presa de decisions i, sota aquest principi, no és procedent la taula. No obstant això, hi ha molts espais de coordinació amb els centres, amb els equips directius –a través de la inspecció i de l'Ajuntament–, també amb els consells escolars de cada centre, el consell educatiu, es fan reunions amb les AMPA, amb les directives i es fa un seguiment continu de tota la realitat educativa".

Pel que fa a l'escletxa digital, Garcia va explicar que "s'ha fet un estudi sobre les necessitats d'aquelles famílies que no tenen prou recursos i en base a això, s'ha fet un pla d'entrega d'equips per a les famílies que ho necessiten. Per altra banda, l'Ajuntament ja té en marxa el pla per augmentar les neteges extraordinàries als centres educatius i cada centre té previstos els mecanismes en cas de confinament. Hi ha aquest pla d'obertura i també hi ha una guia d'obertura. El protocol està molt ben fixat, està molt clar i determina la responsabilitat de cada part. No compartim aquest dibuix catastròfic d'inici del curs".

Ana López (PSC): "Esperem estar equivocats, que tot estigui controlat i no haver de patir"

Després de la resposta del regidor d'Ensenyament, la portaveu del PSC –Ana López– va lamentar el vot contrari del govern i va dir que, "s'amaga dins de l'autonomia de centre, però una vegada més, no volen arribar a cap acord amb nosaltres. L'educació és prou important com per parlar-ne. A la comissió informativa no ens va tranquil·litzar i ara també perd l'oportunitat. Esperem estar equivocats, que tot estigui controlat i no haver de patir". López també va reiterar que la creació d'una taula de treball no havia de ser per parlar del projecte pedagògic de l'escola, sinó per la situació actual i en cas que els centres poguessin tenir dubtes de com actuar. "Crec que és correcte que hi hagi una comunicació, no entenc què és el que els molesta d'aquest acord". Per altra banda, López va reiterar que no havia obtingut cap resposta sobre el nombre d'alumnes que necessiten material informàtic per evitar l'escletxa digital. Finalment, la regidora socialista va preguntar: "m'agradaria saber quantes reunions han tingut? Els centres se senten molt sols, molt deixats... Els han deixat a ells tota la responsabilitat i estan angoixats. No sé què els molesta d'aquesta moció. Són bastant sectaris i els molesten les nostres aportacions en positiu".

Comenta aquest article