Informació general

Ensenyament

D'escola a institut escola: l'escola Joan Ardèvol es prepara per a una nova etapa

El centre, que fins ara acollia les etapes d'Educació Infantil i Educació Primària, també acollirà l'ESO a partir del proper curs escolar 2020-2021. D'entrada pujaran dues línies de primer d'ESO fins a completar tots els nivells fins a quart

Per Berta Ruiz

Aspecte del pati i d'una part de l'edifici de l'escola Joan Ardèvol
Aspecte del pati i d'una part de l'edifici de l'escola Joan Ardèvol | Lluís Rovira i Barenys

L'escola Joan Ardèvol serà un institut escola el proper curs 2020-2021. El centre, que fins ara acollia les etapes d'Educació Infantil i Educació Primària, també tindrà els cursos d'ESO (Educació Secundària Obligatòria). De moment, de cara a aquest proper mes de setembre ho farà amb dues línies de primer d'ESO –és a dir, els alumnes que enguany han cursat sisè podran seguir al centre– i, progressivament aniran pujant els nivells fins a quart d'ESO. Es tracta d'un projecte educatiu que abarcarà una franja d'edat dels 3 als 16 anys. Des de que es va fer públic aquest anunci per part del Departament d'Educació de la Generalitat, el passat mes de desembre, el centre cambrilenc es troba immers en tot un procés de preparació per fer front a aquesta nova etapa. El director de l'escola Joan Ardèvol –Enric Masdeu– ha explicat a revistacambrils.cat tots els detalls d'aquest important canvi que afronten tant l'equip directiu com el professorat, l'alumnat i les famílies. 

La resposta dels alumnes va ser "entusiasta"

El primer plantejament, tal com ha comentat Masdeu, es va produir el passat mes de novembre. Aleshores es va informar al professorat i a l'alumnat. Per part dels alumnes, segons ha dit, "va ser una resposta entusiasta; els nens quan acaben l'escola tenen ganes de fer-se grans, molts d'ells tenen ganes de marxar a l'institut i no sabíem quina reacció hi hauria, però va ser realment fabulosa. Ploraven d'emoció i d'alegria. En general, el món educatiu ha canviat tant, que les escoles i els mestres som molt propers, ens coneixem molt, som com una família, ens estimen i els estimem. Això no només passa a la nostra escola sinó a totes. Fem unes feines molt integradores, ens coneixem molt i a vegades gairebé som com a pares i mares per a ells". També es va informar a les famílies dels alumnes. De fet, segons ha comentat Masdeu, "era una demanda de les famílies que el centre fos un institut escola. Com a centre el que fem és traslladar les inquietuds a l'Ajuntament i al Departament d'Educació. Aquí, l'Ajuntament hi ha jugat un paper important perquè s'hi ha posat de cara. En cas que l'Ajuntament no ho hagués vist clar o si s'haguessin plantejat moltes peques, doncs des del Departament d'Educació no es busquen enfrontaments sinó que hi hagi un camí planer i que hi hagi acord per part de la direcció, del professorat i de les famílies". 

"La idea dels instituts escola és la d'una educació de continuïtat. En el camí de Primària a Secundària –de l'escola a l'institut–, a vegades es perden alumnes perquè potser no senten el vincle pel centre educatiu, potser fan absentisme... L'aposta dels instituts escola és crear aquests vincles i lluitar contra l'absentisme amb un treball des de la proximitat"

Actualment, una de les polítiques destacades del Departament d'Educació de la Generalitat és la d'establir instituts escola. El passat desembre s'informava que la previsió era obrir, com a mínim, 26 nous instituts escola el curs vinent. Cinc seran fusions entre dos centres i la resta, 21, seran ampliacions d'escoles de Primària com és el cas de l'escola Joan Ardèvol. Sobre aquesta aposta, Enric Masdeu ha comentat que, "la idea dels instituts escola és la d'una educació de continuïtat. En el camí de la Primària a la Secundària –de l'escola a l'institut–, a vegades es perden alumnes perquè potser no senten el vincle pel nou centre educatiu, potser fan absentisme... L'aposta dels instituts escola és crear aquests vincles i lluitar contra l'absentisme amb un treball des de la proximitat. Per exemple, aquí tots els alumnes de sisè ens coneixen des de que tenen 3 anys i ara podran estar 4 anys més aquí: ens coneixen, coneixem a les famílies... És una cosa molt bona que l'escola pública pugui tenir centres d'aquest tipus, és molt interessant". 

La plantilla s'anirà incrementant progressivament

Des de l'escola Joan Ardèvol, segons ha comentat Masdeu, "treballem d'una manera més general, amb un treball per projectes i de forma interdisciplinària. A Secundària però, el tema és més especialitzat. El mestre de Primària és generalista –tant fa llengua, com mates o socials, excepte a llengua estrangera–, però en canvi a Secundària tots són especialistes. Nosaltres tenim l'encàrrec de procurar –dins de les peculiaritats que té la Secundària– mantenir aquesta interdisciplinaritat, mantenir aquests lligams entre àrees. Tu, a la vida, no te trobes les ciències separades de les mates o de la llengua. Un treball integrat és el que es pretén amb la nova pedagogia i les noves metodologies que hem de fer". Per al proper curs 2020-2021, el centre rebrà sis professors nous de diverses especialitats per als dos grups d'ESO, però tal com ha comentat Masdeu, "el nostre projecte és el d'intercanviar professorat d'ESO amb el de cinquè i sisè i viceversa. Ens anirem nodrint; hi ha d'haver un nexe, perquè sinó seríem una escola per un costat i un institut per l'altre". En cursos posteriors la plantilla s'anirà incrementant progressivament. A més, l'actual equip directiu també ha rebut l'encàrrec de fer selecció de personal: "és una feina bonica, de molta responsabilitat, però així els podem explicar el nostre projecte". 

Durant el curs 2020-2021 començaran les obres d'ampliació de l'edifici

Pel que fa al curs vinent que començarà al mes de setembre, el director del centre ha explicat que, "ara ens encabirem en els espais que tenim disponibles al centre perquè hi cabem bé –amb el coronavirus a banda–". De fet, caldrà veure com quedarà el tema de les ràtios de cara a l'inici del curs escolar. Durant el transcurs del curs 2020-2021 s'iniciarien les obres d'ampliació de l'actual edifici del centre per ampliar les aules que hauran d'anar acollint els estudis d'ESO. "El curs 2021-2022 ja hauria d'estar en funcionament, per força, l'ampliació de l'edifici perquè sinó no hi cabríem. Per enguany, amb primer d'ESO ens podem encabir, però amb més cursos no. De fet, cada grup d'ESO necessita aules de desdoblament per a fer les optatives, etcètera. Es necessiten més aules, perquè ara haurem d'agafar aules de Primària per posar els dos grups d'ESO, ens podem estrènyer el cinturó i amb organització, però per a l'altre curs no seria sostenible. És a dir, per al curs 2021-2022, l'obra hauria d'estar feta sí o sí". A més, aprofitant aquestes obres d'ampliació de l'edifici actual també es resoldria un problema endèmic del centre quant a la capacitat del menjador. Segons ha apuntat Masdeu, "aquesta escola es va construir l'any 1992, és un edifici modern, però el menjador es va preveure per a una capacitat de 50-60 alumnes. Aleshores era més que suficient, però amb el pas del temps, hem de fer tres torns de menjador i molta canalla acaba de dinar molt tard. L'any vinent es construirà també un nou menjador". 

"L'escola Joan Ardèvol desapareix"

Un important projecte d'adaptació i de planificació d'un centre que passarà de ser escola a ser institut escola. "És un projecte bonic, hem estat en contacte amb d'altres instituts escola i el que hem vist és que cada centre és un món diferent. Hem parlat amb el que hi ha al Catllar i és una realitat diferent, perquè és un poble més petit i és l'únic centre del poble. Aquí és diferent perquè hi ha 5 escoles públiques més, tres instituts, una escola concertada. Es crea un centre que és diferent. Cada poble té les seves característiques, estem preparant una feinada de por. Estem creant un model nou. Tenim autonomia de centre i això és molt bo, però a la vegada és una arma de doble fil perquè tu fas el que creus més oportú però, per altra banda, tens molta feina d'organitzar-ho tot. És molt emocionant i molt maco". A més cal tenir en compte que "l'escola Joan Ardèvol desapareix" ha afegit Masdeu. "Tenim un codi de centre nou i tot és nou. Ja no serà una escola sinó un institut escola. Canviar de codi de centre suposa que administrativament és un nou centre. Comptablement i fiscalment l'escola tanca el 30 de juny i l'1 de juliol comença una nova entitat". 

L’Apunt

La festa de celebració del 60 aniversari queda en "standby" pel coronavirus
L'escola Joan Ardèvol compleix, enguany, el seu 60 aniversari. Una celebració rodona que, malauradament, s'ha vist afectada per la crisi del coronvirus. Segons ha comentat Enric Masdeu, "el coronavirus ens ho ha trastocat tot perquè anàvem a fer una festa del 60 aniversari, amb samarretes i una festassa... Primer ens vam trobar amb l'anunci del procés per ser un institut escola i vam dir, doncs l'any que complim 60 anys ens jubilem i fem una festa de jubilació i, a la vegada, farem una festa de naixement i bateig del nou centre. Volíem preparar una festa de final de curs, però amb el virus hem quedat lligats i superats per la feina, però queda pendent i ja la farem".