Informació general

Transport

La CGT alerta de la possible supressió de la connexió ferroviària Barcelona-Sevilla el proper 7 de juny

Per Redacció

Imatge d'arxiu d'un tren sortint de la nova estació de tren de Cambrils
Imatge d'arxiu d'un tren sortint de la nova estació de tren de Cambrils | Lluís Rovira i Barenys

La relació Sevilla-Barcelona i viceversa pot desaparèixer el proper 7 de juny, deixant sense una connexió directa a milers de ciutadans –segons ha denunciat en un comunicat el Sector Federal Ferroviari de la CGT de Tarragona–. Tal com ha informat la CGT, "aquesta és una relació ferroviària descentralitzada que connecta a sis capitals de província (Sevilla, Còrdova, València, Castelló, Tarragona i Barcelona) i 14 municipis importants (Andújar, Espeluy, Linares, Vilches, Valdepeñas, Manzanares, Alcázar de Sant Joan, Socuéllamos, Villarrobledo, Xàtiva, Benicarló-Peníscola, Vinaròs, L'Aldea-Amposta- Tortosa, Cambrils i Vilanova i la Geltrú). Des de CGT no compartim els arguments econòmics que pugui oferir Renfe per a la seva eliminació, quan és un tren amb una alta ocupació diària, circulant complet en els períodes vacacionals, utilitzat per viatgers de diferents nivells econòmics i especialment, per persones que no desitgen realitzar el transbord que exigeix l'ús dels trens AVE". 

Es tracta, segons la CGT "d'un tren que ofereix el dret a la mobilitat a 14 ciutats de les comunitats d'Andalusia, Castella-la Manxa, Valenciana i Catalunya sense connexions AVE, per la qual cosa la seva desaparició atacaria directament a aquest dret, aprofundint encara més en aquesta Espanya buidada que necessitem evitar".

Desparició dels trens hotel

Per altra banda, segons el comunicat de la CGT, Renfe ha comunicat la supressió dels trens hotels nocturns que uneixen Galícia amb Madrid i Barcelona. "Des de CGT vam mostrar el nostre més absolut rebuig a aquesta mesura que afectarà milers de viatgers que setmanalment usen aquest servei. Renfe porta anys dissenyant la desaparició dels trens hotels, minvant les places ofertes o llevant cotxes, com va fer en 2016 amb el tren hotel Galícia-Madrid, any en què es van eliminar un 60% de places, centrant les retallades en les més econòmiques (assegudes, lliteres i turístiques). Trobant-nos amb una peça més del desmantellament del ferrocarril com a servei públic, social i sostenible".                                                               

Els principals motius pels quals des de CGT s'oposen a la desaparició d'aquests trens són:

• "La supressió d'aquestes connexions redueix una oferta transversal de viatges entre ciutats i comunitats que manquen de connexió AVE, atacant així un dret fonamental com és el de la mobilitat i provocant un descens de la intercomunicació ferroviària de poblacions com Ponferrada, Astorga, Lleó, Palència, Burgos, Saragossa, Tarragona, Barcelona i Madrid".

• "Per a Tarragona, suposa un nou descens a la seva intercomunicació ferroviària amb la resta del territori estatal i una excessiva dependència d'un model AVE que no tothom pot permetre's i que té una oferta de destinacions molt limitada".

• "Entenem que Renfe està aprofitant la crisi sanitària provocada pel Covid-19 per a suprimir aquests serveis ferroviaris nocturns que porta anys degradant, especialment el tren hotel a Madrid, que suposa una alternativa ecològica a mitjans de transport molt més contaminants i poc respectuosos amb el medi ambient. En una línia contrària a la d'alguns països europeus que estan potenciant i fomentant aquest tipus de trens en substitució de l'avió i el millor aprofitament de les jornades de treball diürnes dels professionals".

• "Aquest tipus de trens, amb compartiments individuals i familiars, afavoreixen el distanciament físic en el viatge i el compliment dels diversos protocols derivats de la crisi sanitària que patim i que pel que sembla, ha vingut per a quedar-se".

• "A més, aquestes mesures provocaran la pèrdua de nombrosos llocs de treball, tant directes com indirectes. Una empresa pública sempre ha de vetllar per la creació d'ocupació i per oferir serveis de qualitat".

Comenta aquest article