Informació general

Coronavirus

Lídia Ríos (directora de l'Hospital Lleuger): «Som la primera barrera i estem preparant-nos pel que pugui venir»

Actualment, s'ha augmentat un 300% l'atenció telefònica i el seguiment a domicili. Per altra banda, s'ha reduït un 80% la presència in situ de pacients al centre per evitar possibles contagis

Per Berta Ruiz

Imatge d'una de les sales d'espera de l'Hospital Lleuger de Cambrils, aquest passat dijous
Imatge d'una de les sales d'espera de l'Hospital Lleuger de Cambrils, aquest passat dijous | Cristina Sierra

Els professionals de l’Hospital Lleuger Antoni de Gimbernat de Cambrils, com els de tots els centres sanitaris de la resta de l’Estat, són els que estan a primera línia d’aquesta crisi sanitària provocada pel coronavirus. Actualment, davant de l’expansió del COVID-19 s’ha augmentat un 300% l’atenció telefònica –percentatge que augmenta dia rere dia–, mentre que s’ha reduït un 80% la presència in situ de pacients al centre per reduir al màxim el possible contagi, tant de personal sanitari com d’altres pacients. A urgències també hi ha menys activitat de l’habitual i només s’hi acudeix per qüestions imprescindibles.  

Gran increment de l'atenció telefònica

La directora de l’Hospital Lleuger de Cambrils –Lídia Ríos– ha atès a revistacambrils.cat per valorar la situació actual. Segons ha explicat, des del centre cambrilenc s’està en fase de contenció i amb un gran increment de l’atenció telefònica. De fet, una persona pot demanar hora via online i el seu metge de capçalera l'atén per telèfon. Durant aquests dies, els metges duen una agenda d’atenció de pacients telefònicament per evitar els desplaçaments al centre sanitari.  En cas que el pacient pugui tenir símptomes compatibles amb el COVID-19, segons ha comentat Ríos, se li fa un seguiment telefònic i un control continu. En aquells casos que es detecta una major gravetat, s’estableix un trasllat a l’hospital. 

Pel que fa a “possibles casos” de coronavirus a Cambrils, la directora de l’Hospital ha comentat que “és una llista canviant” dia rere dia. Actualment, s’està fent el seguiment d’uns 200 “possibles” –que no estan confirmats– però tots ho estan de forma molt lleu i confinats a les seves cases. Està previst que els tests diagnòstics “ràpids” arribin properament. 

S'incrementa l'atenció d'infermeres a domicili

També hi ha d’altres casos en els què es recomana la visita al centre. Tal com ha explicat Ríos, “si per exemple un nen té febre durant 3 dies li diem als pares que vinguin per a una visita. El centre té un protocol i està delimitat per protegir tant el pacient com els professionals per evitar possibles contagis”. Hi ha d’altres casos de gent gran que potser necessiten un seguiment –per patologies diverses– i per evitar que facin un desplaçament al centre, també s’ha incrementat l’atenció d’infermeres a domicili. 

"Com menys gent acudeixi al centre evitarem més contagis"

En general, el centre cambrilenc ha establert un sistema de control telefònic, així com visites domiciliàries. “Com menys gent acudeixi al centre evitarem més contagis”, ha comentat Ríos. La plantilla de l’Hospital Lleuger de Cambrils treballa al complet. Hi ha hagut set professionals que han hagut d’estar a casa uns dies –per refredats– però tots han donat negatiu per COVID-19. La directora del centre ha volgut enviar un missatge a la població: “la gent pot trucar per telèfon; mai se sentiran sols. Està molt coordinat i l’objectiu és que la gent es quedi a casa”. 

S'han desprogramat les proves ordinàries i les no urgents

Tota la resta de consultes o atenció d’especialistes que ofereix el centre s’ha desprogramat i s’ha ajornat fins que passi tot. Estem parlant de totes aquelles proves que no siguin de caire urgent o de problemes aguts que, en aquests casos, sí que es duen a terme, segons considerin els metges. De moment, s’ha aturat tot el que es considera de caire ordinari. 

"Hi ha un estoc de material suficient"

Sobre la disposició de material, Lídia Ríos ha explicat que “hi ha un estoc de material suficient”. En aquest punt ha volgut agrair la donació d’algunes empreses que han aportat mascaretes, guants i bates al centre. Tot aquest material s’està emmagatzemant i, de moment, els professionals sanitaris segueixen fent ús del material homologat que tenen a disposició. 

Gestió burocràtica de receptes o baixes via online

Pel que fa a tot el tema burocràtic que es gestiona des del centre –receptes, baixes laborals, etc...– i que “actualment és enorme”, la directora de l’Hospital Lleuger de Cambrils ha explicat que s’ha adequat tot el sistema a Catalunya per tramitar-ho via online a través de eConsulta. Per exemple, en aquells casos que els pacients necessiten receptes de forma crònica, es pot trucar al centre perquè el metge de capçalera li faci la renovació i aquesta es pot recollir directament a la farmàcia sense haver d’acudir al centre. 

"La gent està molt conscienciada i estem fent molta pinya"

Preguntada per l’estat d’ànim dels professionals del centre, Lídia Ríos ha comentat que: “estem bé d’ànims, aquestes coses uneixen i treballarem el que faci falta. Si cal doblar, doblarem. Som la primera barrera i estem preparant-nos pel que pugui venir perquè el pic es produirà en les properes setmanes. Preocupació n’hi ha, però som professionals i no podem decaure. La gent està molt conscienciada i estem fent molta pinya. Hem de seguir totes les recomanacions per no contagiar-nos; no ens podem permetre caure malalts, perquè som naltros els que hem de curar a la gent”.

Finalment, la directora de l’Hospital Lleuger ha insistit en les recomanacions generals que s’han donat: rentat de mans, higiene i aïllament domiciliari.

Comenta aquest article