Informació general

Infraestruct

Nou traçat ferroviari, de retard en retard

A principis d'any el subdelegat del govern espanyol, Joan Sabaté, va assegurar que el tram ferroviari entre Vandellòs i Tarragona es posaria en marxa aquest mes de juliol tot i que fa una setmana el mateix subdelegat apuntava a finals d'any

Per Lluís Rovira i Barenys

Imatge de la nova estació i el viaducte, a Cambrils
Imatge de la nova estació i el viaducte, a Cambrils | Lluís Rovira i Barenys

La posada en marxa del tram del corredor mediterrani entre Vandellòs i Tarragona va sumant retard rere retard. A principis d'any es va assegurar que aquest tram ferroviari en el que hi ha la nova estació de Cambrils es posaria en marxa aquest mes de juliol. Així ho va anunciar, a finals del passat mes de febrer, el subdelegat del govern espanyol, Joan Sabaté. Però aquesta data s'ha tornat a incomplir i ara fa una setmana el mateix Joan Sabaté allargava aquesta posada en marxa del nou tram ferroviari fins a finals d'any. Així ho va comunicar a la plataforma Trens Dignes en una reunió mantinguda aquest passat 22 de juliol. Des de Trens Dignes van fer públic que desconfiaven d'aquest nou termini i recordaven que s’acumulen des de fa sis anys les promeses de posar en marxa la variant ferroviària de Vandellòs a Tarragona.

Nou incompliment

L'anterior data oficial assegurava que aquest tram entraria en funcionament l'abril d'aquest 2018, cosa que no va succeir. Aquesta data la va donar a principis del 2017 el llavors ministre de Foment Íñigo de la Serna en una trobada bilateral que va mantenir amb els consellers de Territori, Josep Rull, i de Governació, Meritxell Borràs, a la seu de la Conselleria de Territori de la Generalitat.

Les obres del Corredor Mediterrani a Cambrils es van iniciar l'abril de 2008 amb l'inici de la construcció dels viaductes que formen part d'aquesta línia. Aquell mateix any 2008, concretament el mes de setembre, el llavors alcalde de Cambrils, Robert Benaiges, manifestava que les obres anaven pel bon camí i que les previsions eren que l'any 2011 "o com a màxim el 2012" els trens ja circularien pel nou traçat. El cert, però, és que el mes de desembre de 2010 les obres del nou traçat ferroviari es van aturar sense cap explicació i no es van reprendre fins tres anys després, cap a finals de 2013. Un any abans d'aquesta data, el juliol de 2012, la llavors ministra de Foment, Ana Pastor, donava una nova data per a l'acabament de les obres i assegurava que l'any 2015 estaria tot enllestit.

Estació i els seus voltants, enllestits

L'aspecte de la via del tren i els seus voltants donen aparença de que, pel que fa a les obres, estigui tot enllestit. I pel que fa als voltants de la nova estació, ja es pot veure el nou pàrquing completament enllestit i el nou accés a la galeria de tir, que es troba al costat. Ara bé, el motiu d'aquest nou retard no s'ha fet públic i tot fa pensar que s'hauria pogut enregistrar alguna incidència tècnica en aquesta etapa de proves i que tot estaria pendent que l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària homologués aquest tram.