Informació general

Cambrils i Salou estaran units per un carrilet que circularà arran de les platges

Per Lluís Rovira i Barenys

 
 
 A dalt, detall de les vies de tren trobades a la zona del Cavet el passat mes de maig. A sota, el trenet de les pedres a la construcció del port de Cambrils en una imatge que recull el llibre Història Gràfica de Cambrils, de Ramon Ortiga i Vidal
L'Autoritat per al Transport i la Mobilitat de Tarragona (ATM) ha fet públic l'informe de viabilitat del projecte de recuperació del carrilet de la costa entre Cambrils i Salou. Aquest projecte uniria Cambrils i Salou a través d'un tren inspirat en el que als anys 30 portava les pedres des de Salou per a la construcció del port de Cambrils. En l'estudi de l'ATM s'ha batejat aquest futur carrilet amb el nom de Marcel·lí Domingo, en honor del polític republicà que va impulsar, a principis dels anys 30, la construcció del port de Cambrils.

Arran de platja

En aquest cas, la recuperació d'aquest tren vol millorar la comunicació amb la població veïna al mateix temps que serà una potent eina turística. El valor turístic d'aquest carrilet es veurà incrementat pel fet de que les vies aniran arran de les platges. En aquest sentit, l'informe de l'ATM ha sigut favorable desprès que el passat mes de maig es descobrís a la zona del Cavet un tram de l'antic traçat del tren i comprovar que les antigues vies havien aguantat força bé el pas del temps. En aquell moment no es va voler fer pública aquesta troballa per no disparar les especulacions respecte a la viabilitat d'aquest nou mitjà de transport.

En l'estudi preliminar es preveu que el carrilet tingui l'estació de sortida i arribada al Sorral, davant del port de Cambrils. És per aquest motiu que les obres que en aquest moment s'estan fent en aquesta part de la façana portuària es podrien veure alterades per a  construir-hi aquesta terminal. El carrilet tindria parades al Regueral, al Cavet, l'Esquirol i Vilafortuny, pel que fa al terme municipal cambrilenc.
L'estudi de l'ATM preveu unir aquest carrilet amb la recuperació del carrilet que fa uns anys unia Reus i Salou establint-se, així, el nucli d'una futura xarxa de carrilets al Camp de Tarragona.

Trenet de les pedres

Les obres al port de Cambrils es van iniciar l'any 1933. La primera pedra es va posar el 3 de setembre d'aquell any i va comptar amb la presència de Marcel·lí Domingo, llavors ministre d'Agricultura del govern republicà, que va ser el principal impulsor de la construcció del port de Cambrils. Precisament en aquell acte Marcel·lí Domingo va dir que "poseu fe, no en els governants, sinó en vosaltres mateixos que sereu els que quedareu quan els governants deixin de ser-ho. En les vostres mans està el veritable poder i la veritable força de govern". Durant els anys en què es va construir el port de Cambrils, un trenet, conegut popularment com a trenet de les pedres o trenet del port, va portar les pedres d'escullera des de Salou fins a Cambrils. La imatge de les vies davant de la façana del port és ben visible en moltes de les postals de Cambrils dels anys 30.
Pel que fa als terminis, s'apunta el setembre de 2008 com a possible data en què el trenet sigui una realitat, una data que coincidiria amb el 75è aniversari de la col·locació de la primera pedra al port de Cambrils.


Comenta aquest article