Informació general

Transport

La plataforma «Mercaderies per l'interior» presenta un manifest per garantir la provisionalitat del tercer fil per la línia de la costa

Per Redacció

Presentació de la plataforma, ahir a Tarragona. D'esquerra a dreta: Joan Tous, Eugeni Sedano i Marc Francesch
Presentació de la plataforma, ahir a Tarragona. D'esquerra a dreta: Joan Tous, Eugeni Sedano i Marc Francesch | Cedida

La plataforma "Mercaderies per l'interior" ha presentat públicament un manifest que reclama garanties de la provisionalitat del tercer fil ferroviari per la línia de la costa i demana a les institucions del territori que perseverin davant del govern de l'Estat per trobar una alternativa pel transport de mercaderies. La plataforma que es va presentar, ahir al Col·legi d'Arquitectes, fa una crida a la societat civil de Tarragona a adherir-se al manifest. Coincidint amb les obres del tercer fil al tram del Tarragonès i a quatre setmanes de les eleccions generals, el document reclama al Ministeri de Foment que "es comprometi a iniciar i accelerar els estudis tècnics per habilitat el pas de les mercaderies per l'interior".

En nom dels promotors de la plataforma, Eugeni Sedano, va afirmar que els objectius són "conscienciar la ciutadania dels factors negatius que suposa el transport de mercaderies perilloses prop dels nuclis urbans; protegir el turisme cultural i el vinculat a les platges; i promoure estudis tècnics per trobar una solució definitiva al pas de les mercaderies". Sedano també va remarcar que "Mercaderies per l'interior" és una plataforma sense ànim de lucre, sense adscripció política i de lliure adhesió.

A l'acte també hi van participar Joan Tous, president de la demarcació de Tarragona del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya, i Marc Francesch, vicepresident de l'agrupació Càmpings Tarragona ciutat. La plataforma neix després de múltiples reunions amb sectors econòmics, partits polítics i entitats veïnals i de constatar la necessitat de garantir que el tercer fil ha de ser una mesura provisional i que s'ha de treballar en una alternativa de futur definitiva per separar trens de passatgers i de mercaderies.

La plataforma ha obert la pàgina web www.mercaderiesperlinterior.com on es llegir íntegre el Manifest i adherir-s'hi.

L’Apunt

Manifest de la plataforma "Mercaderies per l'interior"

Davant de les obres del tercer fil ferroviari al tram de Tarragona, les entitats sota signants,

MANIFESTEM

1. El tercer fil ferroviari consolida una planificació incongruent del transport al Camp de Tarragona: les mercaderies circulen en trens per les vies centrals que travessen els principals nuclis de població i els passatgers es mouen cada cop més per vies i estacions perifèriques.

2. El tercer fil contribueix a la saturació d'una de les línies ferroviàries amb més tràfic de passatgers i mercaderies de l'estat espanyol. El pas de més trens de mercaderies pot afectar negativament el servei de les línies de passatgers. Cal remarcar que avui el desplaçament Tarragona - Barcelona en línia convencional triga més temps que fa 20 anys.

3. Aquesta probable saturació de la línia de la costa també perjudica la competitivitat industrial del Camp de Tarragona. A més, la façana marítima del Tarragonès concentra una intensa activitat turística que genera un alt grau de dinamisme comercial i urbanístic. Desplaçar les mercaderies per l'interior i separar-les de la línia convencional de passatgers ajudarà a potenciar el creixement econòmic general del territori. Contràriament, no fer-ho només tindrà conseqüències negatives per a l’economia i el conjunt de la població.

4. El tercer fil consolida el pas de trens de mercaderies a tocar d'un element central del patrimoni històric de Tarragona: l'Amfiteatre. Les vibracions que provocaran el pas de combois més llargs i pesants del corredor mediterrani, poden afectar negativament aquest monument que forma part del conjunt de Tarraco declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO i que és un dels trets més característics de la identitat de la ciutat.

5. L’existència del tercer fil, tant com a solució provisional com definitiva, ens alerta del risc inherent d'incidents que suposa mantenir el tràfic de trens de mercaderies, una part de les quals perilloses, al costat dels nuclis urbans, així com l’increment de la contaminació acústica produïda pels combois, matèries que estan regulades i protegides per normatives de protecció d’àmbit comunitari i no comunitari.

6. L'Acord per les infraestructures i serveis ferroviaris signat el 2018 pel Govern de Catalunya i pels alcaldes de Tarragona, Reus, Vila-seca, Salou i Cambrils indica la necessitat de connectar els principals pols de l'activitat industrial en ample europeu, com a element de creixement econòmic del sector portuari i industrial del camp de Tarragona.

7. L'Ajuntament de Tarragona ha aprovat per àmplia majoria el març de 2019 portar a la taula de negociació dels alcaldes del Camp de Tarragona i Generalitat de Catalunya amb el ministeri de Foment la necessitat de considerar amb urgència la realització d'una plataforma ferroviària per mercaderies des de Vila-seca a Castellbisbal, per alliberar el seu pas de zones urbanes i turístiques.

A partir d'aquestes consideracions, RECLAMEM:

- Que, a partir de la posició expressada pel territori,tant pels municipis com pels agents socials i moviments veïnals, es redueixi al màxim la provisionalitat del tercer fil ferroviari per la línia de la costa i que se n'estableixi un període determinat i tancat, amb el compromís de complir-lo.

- Que els ajuntaments del Camp de Tarragona i el Govern de Catalunya facin arribar al Govern d'Espanya la posició expressada pel territori i perseverin en la necessitat de tirar endavant al més aviat possible la realització del projecte de construcció d'una alternativa a les mercaderies per l'interior.

- Que la construcció del tercer fil vagi acompanyada de totes les mesures possibles per pal·liar els efectes negatius del pas de trens de mercaderies sobre els habitatges, equipaments i instal·lacions turístiques que són a tocar de les vies.

En definitiva:

Volem garanties que la instal·lació del tercer fil ferroviari a la línia de la costa pel Camp de Tarragona serà provisional.

Volem una solució definitiva al tràfic de mercaderies pel territori.

Volem que, de manera paral·lela a la construcció del tercer fil, el Ministeri de Foment del Govern d'Espanya es comprometi a iniciar i accelerar els estudis tècnics per habilitar el pas de les mercaderies per l'interior.

Separar passatgers i mercaderies suposarà beneficis per a tothom:

- Els passatgers podran circular per una línia convencional menys saturada, més còmoda i, per tant, més ràpida.

- Les empreses podran augmentar el tràfic de mercaderies per una altra línia, potenciant així el creixement econòmic del Camp de Tarragona.

Comenta aquest article