Informació general

Habitatge

L'equip de govern fa pas més en matèria d'habitatge i signa dos convenis amb l'Agència de l'Habitatge de Catalunya

Un dels convenis permetrà crear l'Oficina Local d'Habitatge –que s'ubicarà al Forn del Tallero– i l'altre suposarà l'ampliació del catàleg de serveis al ciutadà

Per Berta Ruiz

Moment de la signatura del conveni entre l'Ajuntament i l'Agència de l'Habitatge de Catalunya. D'esquerra a dreta: Eduard Pellicer, Josep M. Vallès, Camí Mendoza, Judith Gifreu, Trinitat Castro i Josep M. Juncosa
Moment de la signatura del conveni entre l'Ajuntament i l'Agència de l'Habitatge de Catalunya. D'esquerra a dreta: Eduard Pellicer, Josep M. Vallès, Camí Mendoza, Judith Gifreu, Trinitat Castro i Josep M. Juncosa | Berta Ruiz

L'equip de govern de l'Ajuntament de Cambrils fa un pas més en matèria d'habitatge. Ahir al matí, l'alcaldessa de Cambrils, –Camí Mendoza–, i la directora de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya de la Generalitat –Judith Gifreu– signaven dos convenis de col·laboració que permetran crear l’Oficina Local d’Habitatge de Cambrils i ampliar el catàleg de serveis a la ciutadania en aquesta matèria. A l'acte de signatura també hi van ser presents la directora dels Serveis Territorials del Departament de Territori i Sostenibilitat a Tarragona –Trinitat Castro–, el cap del Servei Territorial Habitatge de Tarragona –Josep Maria Juncosa–, el regidor de Benestar Social de l'Ajuntament –Josep M. Vallès– i el regidor de Joventut, Eduard Pellicer.

Tal com van explicar en la roda de premsa d'ahir, una de les principals funcions que inclouen aquests convenis és la gestió d’activitats i serveis d’àmbit tècnic que fins ara es gestionaven des del Consell Comarcal del Baix Camp, com són la tramitació de sol·licituds i la inspecció tècnica d’expedients de cèdules d’habitabilitat; el seguiment dels informes tècnics per al coneixement de l’estat d’edificis d’ús residencial i d’habitatges; la gestió de sol·licituds d’ajuts a la rehabilitació d’edificis d’ús residencial i d’habitatges, i d’altres derivats dels programes per a la rehabilitació i la inspecció tècnica dels edificis d’habitatges.
L’oficina també s’encarregarà de gestionar les activitats i serveis d’àmbit social, com són la tramitació d’expedients de prestacions de caràcter especial i urgent per al pagament de l’habitatge; la tramitació de prestacions per al pagament de lloguers, i d’altres derivats dels programes socials d’habitatge. A més, se seguiran fent les inscripcions en el Registre de Sol·licitants d’Habitatges amb Protecció Oficial i d’altres derivats dels programes per a la promoció i l’accés als habitatges amb protecció oficial.

Elaboració del Pla Local d'Habitatge

Paral·lelament a la creació de l’oficina es licitarà la diagnosi, elaboració i redacció del Pla Local d’Habitatge de Cambrils. Aquest pla recollirà un estudi de la situació actual de l’habitatge a Cambrils i el full de ruta a seguir en els propers quatre anys, on es valoraran les accions i serveis que s’estan portant a terme actualment i a la vegada es planificaran noves accions que seran implementades per l’Oficina Local d’Habitatge amb coordinació amb el serveis municipals que correspongui.

La creació de l’oficina i el desenvolupament dels nous serveis implicarà la contractació de nou personal de caràcter tècnic i especialitzat, la integració del personal de la Borsa d’Habitatge i que la gestió del servei passi del Departament de Joventut a l’Oficina Tècnica d’Inclusió Social del Departament de Benestar Social. Durant el 2019, es destinaran més de 200.000 euros del pressupost municipal a posada en marxa i funcionament de l’oficina.

Ubicació al Forn del Tallero

La ubicació de la nova oficina a l’edifici del Forn del Tallero, a peu de carrer, farà que el servei sigui més pròxim i accessible i, responent a les reivindicacions veïnals, dotarà de contingut aquest equipament rehabilitat en el marc del Pla de Barris. En la mateixa línia, s’ampliarà l’horari del Centre Cultural i s’estan estudiant altres accions per dinamitzar el barri antic.

En l'acte d'ahir, l'alcaldessa –Camí Mendoza– va comentar que, "des de l'equip de govern hem treballat per ser conseqüents amb les necessitats en matèria d'habitatge que hi ha al municipi. L'any 2004 es va crear la Borsa d'Habitatge que, inicialment depenia de Joventut. Al llarg d'aquests anys, el servei ha anat evolucionant en funció de les necessitats. Amb la signatura d'aquests dos convenis assolirem dos objectius: centralitzar tots els serveis i incrementant-ne d'altres, oferint més facilitats, més ajudes, més informació i orientació per als ciutadans. A més, ho farem amb l'obertura d'un edifici emblemàtic i reivindicat pels veïns: el Forn del Tallero". Per la seva part, Judith Gifreu va apuntar que "l'objectiu de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya és fomentar la relació amb els ajuntaments perquè és l'administració més propera que presta servei al ciutadà. Reforcem aquest treball conjunt per oferir un servei de qualitat i per resoldre les problemàtiques que hi ha en matèria d'habitatge".

Després de la roda de premsa d'ahir, la comitiva es va desplaçar al Barri Antic per visitar l’edifici del Forn del Tallero, on s’ubicarà la nova oficina.

L’Apunt

El servei de la Borsa d’Habitatge es va crear l'any 2004

El servei de la Borsa d’Habitatge es va crear a Cambrils el 2004, originalment orientat exclusivament joves però a posteriori, en resposta a una realitat social més àmplia, es va obrir a tota la ciutadania i es va adherir a la Xarxa de Mediació pel Lloguer Social i ha anat creixent en activitat i serveis.

Al llarg d’aquests anys, les necessitats d’habitatge de població cambrilenca estan sent ateses de forma descentralitzada des del servei de Borsa d’habitatge, Serveis Socials i el Pla d’Inclusió i Cohesió Social.

El projecte de l’Oficina d’Habitatge, que es posarà en servei durant el 2019, neix de la voluntat de centralitzar i ampliar les polítiques d’habitatge.

Les dades de l´últim any

Durant el 2018, des de la Borsa d'Habitatge s’han realitzat 6.833 visites i tasques d'assessorament informació, s’han tramitat 599 ajuts per al pagament de lloguer, 41 ajuts de prestacions d'urgència especial i 137 sol·licituds de registre de sol·licitants d'habitatge de protecció oficial, s’han signat 53 contractes de lloguer i se n’han supervisat 173.

Comenta aquest article