Informació general

Commemoració

Ester Capella, consellera de Justícia: «La història de Catalunya és nostra i nosaltres l'escriurem»

Ahir al migdia va tenir lloc l'acte institucional de commemoració del Setge de Cambrils de 1640, emmarcat dins els actes de la Festa Major de la Immaculada

Per Berta Ruiz

Ester Capella, consellera de Justícia, en un moment del seu parlament en l'acte de commemoració del Setge
Ester Capella, consellera de Justícia, en un moment del seu parlament en l'acte de commemoració del Setge | Lluís Rovira i Barenys

Ahir al migdia va tenir lloc l'acte institucional de commemoració del Setge de Cambrils de 1640, emmarcat en la Festa Major de la Immaculada. Abans dels parlaments, el seguici festiu de Cambrils –el Ball de Diables Els Cagarrieres, la Colla Gegantera Tota l'Endenga i el Ball de Bastons de Cambrils–, acompanyat de les autoritats, van fer el recorregut des de la plaça de l'església de Santa Maria fins a la plaça del Setge, on el Ball de Diables va fer petar una traca.

Tot seguit, l'alcaldessa de Cambrils –Camí Mendoza– va ser l'encarregada d'obrir l'acte. Segons va dir, "són molts anys de tradició i de reconeixement als nostres avantpassats, a aquells cambrilencs de 1640. Commemorem el Setge de Cambrils, un dels episodis més sagnants de la història cambrilenca i ho fem en una situació política actual i insòlita, on no podem acceptar aquesta escalada de prohibicions. En ple segle XXI denunciem els fets que estem vivint ara: tenim presos polítics, tenim exiliats i represaliats pel simple fet de voler votar. I som aquí, cada any, per la nostra obligació com a poble. Hem d'ensenyar la veritat als nostres fills: els cambrilencs sabem qui era el compte duc d'Olivares, sabem molt bé qui era el Márquez de Los Vélez, els cambrilencs sabem qui era el Cabo Quiñones i sabem molt bé qui eren els líders populars del poble que van pagar la defensa amb la seva vida o la presó. Recordem els nostres avantpassats que van lluitar contra l'opressió, perquè volien ser lliures. 378 anys després, tornem a lluitar contra l'opressió, l'amenaça i la por. Volem ser lliures i viure millor, som respectuosos, solidaris i democràtics, perquè Cambrils és una ciutat acollidora".

Després va ser el torn de la convidada d'enguany, la consellera de Justícia de la Generalitat, Ester Capella. En primer lloc, la consellera va donar les gràcies per poder ser present a "una celebració tan significativa per a la vila de Cambrils. El Setge de Cambrils va ser un dels episodis més sagnants de la nostra història col·lectiva: bombardejos, execucions, saquejos, la traïció del pacte de Capitulació i la repressió de les tropes de Felip IV que va costar centenars de vides". De tot plegat, segons va dir Capella, hem d'aprendre dues lliçons: "el patiment que generen les guerres i, el trencament dels pactes no resol els conflictes. Cambrils va trigar més de 100 anys en recuperar-se".

"La guerra no és res més que el fracàs de la política"

La consellera va explicar que, "hem d'aprendre del passat per no repetir errors. La guerra no és res més que el fracàs de la política. En un estat democràtic, els conflictes només es resolen amb política". En els darrers anys, tal com va apuntar Capella, "hem tingut la sentència de l'Estatut, la repressió de l'1-O, l'aplicació de l'article 155... Però hem de ser capaços de sobreposar-nos i rebel·lar-nos. Els catalans hem garantit la supervivència de la nostra cultura enmig de dos grans imperis: França i Espanya. Ens hem mantingut ferms al llarg dels segles: la nostra identitat, el nostra caràcter i l'actitud política. La identitat dels catalans s'ha forjat després de tres guerres perdudes i llargues campanyes de repressió social i cultural. Hem de seguir essent nosaltres mateixos contra tots els desafiaments. La història de Catalunya és nostra, dels seus ciutadans i nosaltres l'escriurem, amb resistència per no defallir".

Comenta aquest article