Informació general

BORSA DE TREBALL I ORIENTACIÓ LABORAL I PROFESSIONAL

Vint anys de la Borsa de Treball Municipal

Per Patrícia Muñoz

El servei de la Borsa de Treball Municipal es pot trobar presencialment a l'Ateneu Juvenil de Cambrils
El servei de la Borsa de Treball Municipal es pot trobar presencialment a l'Ateneu Juvenil de Cambrils | Patricia Muñoz

Fa vint anys que els cambrilencs disposen de dos serveis pioners: una borsa de treball municipal i un servei d'orientació educativa i professional. Pioners perquè són serveis típics de les capitals de comarca. Per tant, són pocs els municipis que els ofereixen, i Cambrils va ser dels primers del Camp de Tarragona i de les Terres de l'Ebre. Dues dècades després, toca fer balanç.

En primer lloc, la Borsa de Treball Municipal (BTM) ha atès, durant aquest període, més de 15.000 demandes. Es tracta d'un espai viu on casen l'oferta -persones amb perfils molt variats, tant d'edat com de formació- i la demanda -empreses que busquen treballadors-. D'aquesta manera, es posen en contacte les dues cares de la moneda de forma gratuïta per tal de fomentar l'ocupació laboral. Les dades que integren la plataforma de la BTM estan en constant actualització: es requereix a l'usuari que, cada tres mesos, actualitzi el seu currículum perquè es pretén que les ofertes "siguin actives", tal i com ha apuntat el regidor d'Ensenyament Alejandro Garcia. Garcia també ha fet incís en què la digitalització d'aquest servei ha permès ampliar-lo i arribar a més gent. "Que sigui on-line permet que es pugui fer des de casa", ha afegit Garcia. Merche Durano, la tècnica de la BTM, ha insistit que, a més de poder-se fer des de casa, "també poden utilitzar-lo persones de fora de Cambrils", tot i que ha remarcat que "la gent de Cambrils té preferència".

En general, la valoració que se'n fa anys més tard des de la seva implantació és que els usuaris estan molt satisfets amb la BTM. "Hi ha un 40% d'inserció d'entre les ofertes que gestionem", ha aportat Garcia.

D'altra banda, l'altre servei és orientar les persones pel que fa a les opcions educatives i professionals de les quals disposen. Estrella Ros, tècnica d'aquest darrer servei, ha explicat que fan xerrades a centres d'ESO i Batxillerat per explicar als joves quines alternatives tenen, tant pels que es graduaran com pels que no. Ros ha remarcat que és molt important que els joves tinguin alguna formació perquè, de ser així, més opcions de trobar feina tindran. "Els hem d'inculcar que han de continuar educant-se per tant de poder-se inserir al mercat laboral", ha explicat. Ros ha il·lustrat aquesta vocació dels joves de seguir-se formant amb la dada que, l'any 2007, en un context de crisi econòmica, la joventut (25/26 anys) s'interessava per formar-se i no tant per treballar.

Amb tot, l'objectiu és proporcionar al ciutadà unes eines que funcionen com si fossin una xarxa: mai aïllades. La BTM redirigeix a tota la resta de serveis que el municipi proporciona. Les persones que vulguin usar la BTM (per exemple perquè busquen feina) poden tant inscriure's on-line com demanar hora presencialment. Els usuaris han de tenir, però, 16 anys com a mínim.