Societat

Ensenyament

L'institut Ramon Berenguer IV celebra la tercera edició de la Setmana de les Matemàtiques

Per Redacció

Imatge d'una de les activitats que es van fer en el marc de la Setmana de les Matemàtiques
Imatge d'una de les activitats que es van fer en el marc de la Setmana de les Matemàtiques | Cedida

Del 20 al 23 de març, l'institut Ramon Berenguer IV va celebrar la tercera edició de la Setmana de les Matemàtiques. El departament de matemàtiques del centre continua proposant millores enfocades en la innovació, però aquest any amb un esperit sensiblement diferent, tal com ha explicat el professor Xavi Roca. Si en anteriors edicions la intenció era mostrar la vessant més lúdica i pràctica de les matemàtiques, aquest any l'objectiu va ser connectar les matemàtiques amb la resta de matèries, amb la intenció de trencar, encara que sigui una mica, la vella creença que "les matemàtiques no serveixen per a res", tal i com explicava l'eslògan imprès al cartell de l'activitat.

Així doncs, durant aquesta tercera edició, els professors i professores de cada departament van dur a terme activitats pròpies de la seva matèria (Llengua i literatura, Ciències Socials, Física i Química, Tecnologia, Visual i Plàstica, etc), però amb una determinada relació amb les matemàtiques. "L'objectiu potser ha estat menys divertit o vistós, però sí més transversal, més acadèmic i significatiu, i ha permès que el professorat de totes les matèries hagi aportat el seu granet de riquesa", ha comentat Roca. Les idees de fons es van voler transmetre als alumnes eren les següents: 

- Les matemàtiques ens permeten resoldre problemes d’àmbits d’altres matèries

- Mitjançant contextos i competències d’altres àmbits podem comprendre millor les matemàtiques

- El llenguatge matemàtic contribueix a la millora de la competència comunicativa

- Les matemàtiques són un llenguatge i una eina útil per comprendre la natura que ens envolta, la societat en què vivim, i la història de les civilitzacions

Totes aquestes activitats fan ser compartides a Twitter amb un important èxit. Algunes de les més destacades van ser:

- Role Play: Tots els alumnes de l'institut, asseguts a la seva cadira formant un pla de coordenades cartesianes, i representant cada un d'ells un punt del pla s'aixecaven cada cop que les seves coordenades complien l'equació que se'ls cantava per micròfon, representant, d'aquesta manera, el concepte de "lloc geomètric d'una equació", un dels puntals matemàtics de la relació entre l'Àlgebra i la Geometria.

- La Matefest III: La tercera edició d'una competició d'enigmes que va reunir, un cop més, a tots els alumnes de l'ESO.

- El museu de matemàtiques de l'institut: El valor d'aquesta activitat és que involucra dues escoles del municipi (Joan Ardèvol i La Bòbila). Els alumnes de quart d'ESO van guiar als alumnes de primària a través d'un museu format per estacions amb curiositats i fets matemàtics sorprenents o interessants.