El ple aprova una moció contra l'aplicació de l'article 155
![]() |
Moment de la votació de la moció contra l'aplicació de l'article 155, al plenari d'avui |
El ple de l'Ajuntament de Cambrils, que s'ha celebrat aquest matí, ha aprovat una moció per exigir l'aturada de l'aplicació de l'article 155 de la Constitució Espanyola i l'alliberament dels Jordis. La moció s'ha aprovat amb 13 vots a favor, que són els dels regidors d'ERC, PDeCAT-CiU, PSC, AdC i de la regidora no adscrita Cinta Ballesté. Hi han votat en contra el PP, Ciutadans i els regidors no adscrits Encarni Bello i Santi Gámez, és a dir un total de 5 vots ja que la regidora del PP Carme Cros s'havia absentat del ple una estona abans d'aquest punt del ple. S'han abstingut el regidor de l'NMC, Oliver Klein i la regidora no adscrita Inma Sierra.
S'elimina el suport a la declaració d'independència
La moció que en un principi havien presentat els grups d'ERC i del PDeCAT-CiU es va canviar ahir a darrera hora per tal d'encabir el vot positiu del PSC. Així doncs, la moció que s'ha presentat avui al ple tenia un enunciat diferent i la presentaven conjuntament els tres grups de govern, ERC, PDeCAT-CiU i PSC. La primera moció portava per enunciat que era "en defensa de l'alliberament de presos polítics i per aturar la suspensió de l'autonomia de Catalunya". Aquesta segona ha portat un títol força més llarg: "moció per exigir l'aturada de l'aplicació de l'article 155 de la Constitució Espanyola, l'apel·lació al diàleg constructiu i la revisió de la interlocutòria d'empresonament contra Jordi Sànchez i Jordi Cuixart, dictada per l'Audiència Nacional". La diferència més important entre una i altra moció és que en la primera hi havia un punt en el que es manifestava el suport al Govern de Catalunya i al Parlament "per fer efectiu el mandat popular del passat 1 d'octubre" i en la segona moció aquest apartat havia desaparegut.
Una altra diferència important és que en la primera moció es condemnava "la violació de drets fonamentals a Catalunya a través de les mesures repressives aplicades per l'estat espanyol contra la població i les institucions catalanes, remarcant els fets ocorreguts el dia 1 d'octubre". En aquesta nova moció es parla de "diàleg" i de "debat constructiu" i d'una negociació política per arribar a pactes institucionals perquè no es tornin a produir fets violents com els del passat 1 d'octubre".
El posicionament dels regidors
Els diferents grups polítics i regidors no adscrits s'han anat posicionant en aquest debat sobre la moció. Ha començat la regidora do adscrita Encarni Bello que ha repassat les "virtuts", segons ells que havia aportat la constitució del 1978 i ha fet un repàs del que diu l'article 155. també ha dit que "Espanya és una democràcia avançada, que ha signat els tractats internacionals i s'ha referit al referèndum de l'1 d'octubre com a il·legal. Després d'això ha dit que, en conseqüència, el seu vot seria en contra.
A continuació s'ha pronunciat la regidora no adscrita Cinta Ballesté que s'ha definit com a defensora de la democràcia, "com no es pot atendre la veu del poble català", ha dit, i ha afegit que l'estat ha actuat amb violència, amenaces,... si acceptem que aquestes coses passin, què més pot passar?". Després d'això ha deixat clar el seu vot a favor de la moció.
El regidor no adscrit Santi Gámez després de dir, més o menys, que estava d'acord en part però que no es fa el que es diu ni aquí ni allà, ha dit que votaria en contra. Per la seva part la regidora no adscrita Inma Sierra ha dit que s'abstindria ja que "no tot el que s'ha fet és legal".
Ivan Sanz (AdC): "Volen recentralitzar el país"
El regidor de l'AdC, Ivan Sanz, ha fet una exposició més llarga dient que era una irresponsabilitat mirar cap a l'altre costat i ha afegit que s'ha parlat molt de desenvolupar la Constitució però hi ha moltes coses de les que diu que no mereixen cap atenció com és la igualtat de gènere, solucionar l'atur, lluitar contra la precarietat laboral, el dret a l'habitatge,... "fa vergonya", ha dit i ha recordat que l'estat espanyol ja ha amenaçat a altres tres comunitats més, Euskadi, Navarra i Castella-La Manxa, "volen recentralitzar el país". Sanz ha repassat la retallada de l'Estatut pel Constitucional, l'any 2010 i ha fet referència al passat 1 d'octubre i la violència policial, "això passa en l'estat que té el govern més corrupte d'Europa". També ha dit que empresonant la gent no s'aturarà l'independentisme, ha agraït la solidaritat dels altres pobles de l'estat vers Catalunya i ha demanat al PSC que reflexioni. També ha dit que la Generalitat ha de vetllar per les persones que no es troben còmodes amb la independència.
Un dur discurs del portaveu del PP
Per la seva part, el regidor del PP, David Chatelain, ha fet un discurs dur i contundent contra la moció i l'ha iniciat amb una cita d'Abraham Lincoln i la lectura d'un tros de text de l'Odissea, fent referència als Cants de Sirenes independentistes. Dels dos empresonats ha dit que van dificultar la tasca de la policia. També ha fet una cita en francès i ha llegit uns fragments d'editorials de Le Monde i de Wall Street Journal contràries a la independència de Catalunya. També ha dit que les forces policials es van veure obligades a utilitzar la força, que el govern de la Generalitat utilitza els mitjans de comunicació públics pel seu profit i ha tancat la seva explicació desitjant que "aquesta etapa nefasta de la política catalana passi a millor vida".
El regidor de Ciutadans ha encetat la seva intervenció amb un desig, que Inés Arrimadas sigui la presidenta de la Generalitat. A continuació s'ha referit a les mocions com la que es presentava avui al ple, "que no suposen cap millora per a Cambrils. Això només porta a la crispació". També ha dit que "es vol dividir la societat catalana" i s'ha referit al president Puigdemont com una persona que no vol dialogar, "és el president que més parla de diàleg i que menys dialoga". Ha tornat a apel·lar a la "majoria silenciosa" i ha demanat una recuperació de "l'estabilitat política".
La regidora del PSC, Ana López, ha recordat que la moció que es presentava al plenari no tenia res a veure amb la que havien presentat els seus socis de govern, "el PSC som un partit que volem arribar a acords, quan es va presentar la nova moció hi vam estar d'acord". López ha demanat que es convoquin eleccions i que es faci un reset i es facin exercicis d'empatia.
El portaveu de l'NMC, Oliver Klein ha recordat que el seu partit no porta al seu programa ni la DUI ni les mesures recentralitzadores de l'estat, "no hi ha hagut mai disciplina de vot en aquests temes". Ha definit la gent de l'NMC com a "majoritàriament moderats" i que ell, personalment no havia variat la seva postura política dels darrers anys, "no he estat mai independentista", ha dit Klein i ha deixat clar que ara tampoc ho és i que ell defensa un projecte federal.
Mercè Dalmau: "Estem parlant de dignitat i de respecte a la democràcia"
Mercè Dalmau, portaveu del PDeCAT-CiU, ha recordat que el procés no va sortir d'un dia per l'altre, "ha estat un llarg procés que va tenir un punt d'inflexió el juliol de 2010 amb la sentència del Tribunal Constitucional retallant l'Estatut. Dalmau s'ha referit a les propostes de negociar i d'aplicar el pacte fiscal que sempre s'han trobat amb l'estat espanyol a la contra i ha recordat que el 27 S de 2105, el resultat de les eleccions va donar una majoria al Parlament i un full de ruta molt clar "i això és el que s'ha anat executant. Estem parlant de dignitat i de respecte a la democràcia". Dalmau també ha retret als defensors del no a aquesta moció que no mostressin el seu rebuig a l'actuació policial d'aquell dia i també s'ha referit a l'estat espanyol com una dictadura i ha posat com a exemple la possible intervenció dels mitjans de comunicació públics que es pretén fer amb l'aplicació del 155.
Eduard Pellicer (ERC): "Si no s'està al costat dels oprimits, s'està al costat dels opressors"
La darrera intervenció l'ha fet el regidor d'ERC, Eduard Pellicer, que ha recordat les pressions que ha fet el govern espanyol a les empreses amb seu a Catalunya per a que marxin, la violència policial posant la veïna població de Mont-roig com a exemple,... i dirigint-se al regidor del PP li ha dit que parlava de Cants de Sirena però que altres feien la tàctica de la por. Pellicer ha recordat el contingut de la moció i ha acabat la seva intervenció dient que "si no s'està al costat dels oprimits, s'està al costat dels opressors".