Societat

El “tuning”, molt més que una afició pels cotxes

Per Trinitat Rovira

Francesc Benaiges i Jordi Pujals en la concentració de cotxes “tuning” de Cambrils

Una de les últimes modes que cada cop pren més força en els carrers de les ciutats és el tuning. A Cambrils també ha arribat i si passegem pels seus carrers de Cambrils cada cop se’ns fa menys estrany creuar-nos amb un d’ells, i la reacció sempre és la mateixa, gires el cap i te’l quedes mirant. Són cotxes que es desmarquen dels convencionals i que precisament busquen cridar l’atenció i ser admirats. De fet, el tuning no és una pràctica recent sinó que ja fa molt de temps que es practica, encara que ara prengui molta més força per una massificació del fenomen. A Cambrils hi ha força cotxes tuning i per conèixer millor aquest món ens hem dirigit a Francesc Benaiges i Jordi Pujals, dos cambrilencs que des de fa quatre anys no han parat de personalitzar els seus cotxes i guanyar premis, sobretot en àudio i il·luminació, respectivament.

A ells els vam demanar que ens expliquessin què era exactament el tuning, i d’una manera molt clara ens van dir que era el fet de transformar el cotxe, personalitzar-lo al gust del propietari, per fer-lo únic. El que es busca és la satisfacció en l’exclusivitat de portar un cotxe que no el porta ningú més, “cada cotxe és un món”. En definitiva, un estil de vida. Però com tota afició, al voltant dels cotxes ha crescut un món especialitzat i propi. És una afició que cada cop enganxa més gent, tant joves com grans, i cada cop més noies, i que mou sumes de diners importants per part de les cases i empreses que s’hi dediquen, des d’empreses especialitzades en il·luminació, fins a les especialitzades en aparells de so, pintura...

Participació en fires i concentracions

Però els cotxes tuning no només tenen la finalitat de ser observats per la gent que va pel carrer, sinó que van dirigits a ser exposats en fires i salons, de cara a guanyar premis. Són cotxes homologats però que estan transformats i en funció de com estan acabats poden optar a guanyar un premi dins el top tres, el top cinc o el top deu, depenent de l’organització i el lloc on s’organitza la concentració.

Les concentracions tuning se solen celebrar en diumenge i acostumen a durar des del matí fins a la tarda, que acaba amb l’entrega de premis. Normalment, la gent que practica el tuning se sol conèixer i queda per anar a les concentracions. En un cap de setmana hi pot haver més d’una concentració tuning en diferents llocs, per la qual cosa, algunes vegades i en funció dels interessos del propietari del cotxe s’opta per anar en una o a una altra. Un cop s’arriba a aquestes concentracions, el primer que es fa per accedir al recinte i poder optar a un dels premis és inscriure’s i especificar en quins dels diferents concursos es vol participar. Quan ja s’ha pagat la inscripció, es deixa el cotxe en el recinte, obert perquè els visitants i el jurat el puguin admirar. Una de les atraccions, i el més interessant, és que en aquestes concentracions, i que depenent del lloc i l’organització, és que hi hagin activitats i espectacles per veure com ara l’arena drive, cremar pneumàtic o demostracions de potència d’àudio. Quan ja arriba la tarda, entre les 5 i les 6 s’entreguen els premis. “És una manera de passar el dia, vas als llocs, dines, coneixes gent...”.

Un dels llocs on es realitzen aquests tipus de concentracions i que és molt important és el circuit de Montmeló. És una de les concentracions més importants, a nivell de Catalunya, on els espectadors, des de les grades, van poder assistir a exhibicions sobre conducció temerària feta per especialistes, veure com funcionava un cotxe amb un reactor d’avió... Precisament a Montmeló, el cotxe del Jordi es va emportar el primer premi d’il·luminació, el més important a nivell català.

Fotos exterior i interior del cotxe de Jordi Pujals que ha rebut diversos premis, un d’ells per la millor il·luminació

Els premis

Com hem dit, els premis són importants. Aquests comprenen diferents categories. La primera divisió que es fa és si un cotxe es presenta pel que seria el top interior o exterior i en funció del lloc i l’organització són top deu, cinc o tres. És a dir, si hi ha un top deu exterior, és que es prenen els deu millors cotxes amb acabat exterior, no hi ha una jerarquia. Si és top cinc o tres seran els cinc o tres millors cotxes. Si és un top exterior, es valoraran els acabats exteriors: llantes, pintura... Si és un top interior, es puntuen aspectes com la tapisseria o la il·luminació. A banda del top, també hi ha premis individuals, com la millor il·luminació, el millor multimèdia, el millor acabat de maleter, el club més nombrós de la concentració, el tub d’escapament més sorollós... Això pel que faria a particulars; les empreses especialitzades munten cotxes i els porten a les concentracions, però competeixen en una altra categoria.

El Jordi té més de 50 premis, entre ells de força importants, sobretot el d’il·luminació a Montmeló. Ell és un dels pocs als quals les cases especialitzades en àudio i llum patrocinen i el truquen per anar a concentracions tan importants com la de Barcelona. El Francesc té diversos premis pel que fa a l’àudio, entre els quals destaca el guanyat a Tarragona i el millor maleter a Tortosa. El seu cotxe té totes les ordres per veu.

Les fires o salons, les concentracions, també són un bon aparador per als aficionats al tuning. Les empreses aprofiten per mostrar les seves últimes novetats perquè el públic les compri. I funciona. Un dels trets més característics del tuning és la capacitat de renovació i canvi que pateixen els cotxes en un període curt de temps, des de la serigrafia fins a l’àudio. Però tot i que cada cop hi ha més empreses especialitzades en la transformació de cotxes, fins i tot n’hi ha que fan un canvi total abans que el conductor l’adquireixi, el que més es valora és que el propietari sigui capaç de personalitzar el seu cotxe, de fer els canvis que ell ha ideat. De fet, és un dels processos més lents, pensar en com canviar i transformar el cotxe. Això és el tuning genuí, dissenyar-te el teu cotxe, personalitzar-te’l al teu gust i no que ho dissenyin empreses o tallers especialitzats. La gràcia està en guanyar premis transformant el teu cotxe fins al límit homologat, és a dir transformar un cotxe i que pugui circular pel carrer, que pugui passar la ITV, es vol assolir un rècord de transformació dins de la legalitat. Normalment la gent que es dedica al tuning té dos cotxes, un utilitari i el transformat, que porta a les exhibicions.

El que es busca amb el fet de guanyar aquests premis és més un reconeixement que no pas la compensació econòmica, que no sempre n’hi ha, a més, tal i com han confessat els nostres entrevistats, si n’hi ha torna a invertir-se en el cotxe. Però com hem dit, i sobretot per a la gent que no estem immersos en aquest món, el que més ens crida l’atenció és veure com els cotxes són transformats a un preu important, “comences a poc a poc, i és com una casa: quan te n’adones has fet un canvi i una inversió molt important”. No es comença per cap lloc en concret, cadascú comença per on li crida l’atenció, i a mesura que continuen van canviant-ho tot, perquè hi hagi una harmonia estètica en el cotxe, i posar-lo a l’última per a les concentracions. “No s’acaba mai”, afirma el Francesc. Les transformacions solen ser cares i, tal com ens han dit, no es veu mai el moment de dir prou.

§ Últimes tendències§

Les últimes tendències en tuning són en el camp dels vehicles tot terreny, i més concretament en els hummers: cotxes tot terreny que es fabriquen als Estats Units. Són cotxes reservats a gent amb un alt poder adquisitiu, com jugadors de bàsquet de la NBA, i que són transformats amb importants inversions i canvis espectaculars. Les motos tuning i les maquetes de cotxes tuning també són una novetat important i van prenent molta força.

Comenta aquest article